2023 07 19 /16:25

„Ledus siūlo iškeisti į oralinį seksą žinomam vyrui?“: reklama įsiutino žmogaus teisių gynėjus

Ledų reklama, kurioje nusifilmavo televizijos laidų ir renginių vedėjas Rolandas Mackevičius, užkliuvo žmogaus teisių gynėjams. „Paplūdimyje ledus valgančioms moterims siūloma juos keisti į galimybę atlikti oralinį seksą gerai Lietuvoje žinomam vyrui?“ – socialiniame tinkle klausimą iškėlė Žmogaus teisių centras, atkreipdamas dėmesį, kad ši reklama skirta ne tik suaugusiems, tad paaugliams siunčiama klaidinga žinutė.
Rolandas Mackevičius ledų reklamoje
Rolandas Mackevičius ledų reklamoje / Ekrano nuotr.

Minėtoje reklamoje R.Mackevičius paplūdimyje prieina prie ledus valgančių merginų.

„Į ką iškeistum savo „POLS“ ledų porciją? Žinom, kad tik į kažką labai išskirtinio arba netikėto“, – teigiama reklamoje, kurios pabaigoje žinomas vyras nusimauna glaudes, o merginos lieka nustebusios.

Toks ledų reklamos pateikimas neprasprūdo pro žmogaus teisių gynėjų akis. Šie suprato, kad merginoms ledus siūloma keisti į oralinį seksą žinomam vyrui, o kūrėjai tikina, kad žinutė buvo kita.

„Tokia reklama turėjo likti praeityje“

„Facebook“ paskyroje Žmogaus teisių centras teigia šią vasarą sulaukiantis žinučių iš moterų, kurios stebisi ir piktinasi dėl reklamų, kuriose normalizuojamas seksualinis priekabiavimas, taip pat seksualizuojami produktai, kurie skirti ne suaugusiųjų auditorijai.

„Piktintis yra dėl ko. Tuo labiau, kad ledai – produktas, kuris skirtas tikrai ne tik suaugusiųjų auditorijai.

Tokia reklama žeminamos moterys, palaikomi ydingi elgesio modeliai, kuriuos po #MeToo bangos, atrodo, turėjome palikti praeityje“, – svarsto Žmogaus teisių centras.

Pasak jo, kyla klausimų, kokia žinutė siunčiama paaugliams berniukams? Kad priekabiauti ir nusimauti kelnes paplūdimyje yra normalus „kabinimo“ būdas? Žmogaus teisių centras taip pat kelia klausimą, kokia žinutė siunčiama paauglėms mergaitėms? Kad toks „dėmesys“ joms turėtų būti priimtinas ir laukiamas?

Feisbuko ekrano nuotr./Pols
Feisbuko ekrano nuotr./Pols

Tikisi, kad gamintojas sulauks įspėjimo

Seimo Žmogaus teisių komiteto pirmininkas, Laisvės frakcijos narys Tomas Vytautas Raskevičius „Facebook“ dėkojo Žmogaus teisių centrui, atkreipusiam dėmesį į šią, jo galva, abejonių keliančią reklamą.

„Tikiuosi, kad Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba įvertins reklamos turinį ir įspės ledų gamintojus. Šis pavyzdys tuo pačiu yra ir geras priminimas, kad seksualinis priekabiavimas yra rimta problema, kurios nevertėtų paversti juokeliu apie celofaninius bučinius, ypač žmogaus teisių institucijoms ar jų padaliniams vadovaujantiems asmenims“, – rašė T.V.Raskevičius.

Pols reklama
Pols reklama

Klausimų dėl etikos kyla, tačiau įstatymo nepažeidžia

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba taip pat įvertino šią ledų reklamą.

Tarnybos atstovė ryšiams su visuomene Izabelė Švaraitė 15min teigė, kad pagal Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymą, prekių pardavėjai suteikdami vartotojams (-oms) informaciją apie prekes ar jas reklamuodami privalo užtikrinti, kad šiame turinyje nebūtų reiškiamas pažeminimas, paniekinimas, teisių apribojimas ar privilegijų teikimas dėl lyties.

„Tai pat privalu užtikrinti, kad informacijoje ar reklamoje nebūtų formuojamos visuomenės nuostatos, kad viena lytis yra pranašesnė už kitą“, – komentavo I.Švaraitė.

123RF.com nuotr./Lyčių lygybė
123RF.com nuotr./Lyčių lygybė

Pasak jos, ši reklama kelia klausimų dėl etiškumo ir galimo žalingų elgesio modelių vaizdavimo, tačiau Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo pažeidimo požymiai nėra įžvelgtini.

„Manome, kad šį turinį reikėtų vertinti iš galimos neigiamos įtakos nepilnamečiams perspektyvos. Tokį vertinimą galėtų pateikti Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnyba“, – tikino I.Švaraitė.

Abejoja, kad nepilnamečiai galėtų susieti reklamos žinutę su seksualine potekste

Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybos Teisės skyriaus vedėja Žydra Klevinskaitė 15min teigė, kad reklamoje pateikiama informacija yra trivialaus pobūdžio, tačiau Nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo nuostatų tokia reklama nepažeidžia.

„Manome, kad reklama nėra pakankama, jog įgytų neigiamą poveikį nepilnamečiams. Nėra aiški reklamos mintis, abejotina, kad nepilnamečiai galėtų susieti reklamos žinutę su seksualine potekste. Pagrįstai kelia klausimų nagrinėjamos reklamos etiškumas ir ja formuojamas vartotojo požiūris į leistinas reklamos žinučių ribas apskritai, tačiau Tarnyba nėra reklamos priežiūros institucija ir plačiau nagrinėti šios situacijos tokiame kontekste neturi kompetencijos“, – komentavo Ž.Klevinskaitė.

Pasak jos, sprendimas, ar skelbti tokio turinio reklamą taip pat turėtų būti kiekvienos visuomenės informavimo priemonės savireguliacijos klausimas.

Kiekvienas įvertina reklamą pagal savo „sugedimo“ laipsnį

Minimam reklamoje prekės ženklui atstovaujanti AB „Premia KPC“ 15min atsiuntė komentarą, kuriame teigia, kad „POLS“ visuomet komunikavo su humoru ir drąsiai, tad ši reklama ne išimtis.

„Mūsų tikslas buvo stipri reklaminė žinutė, ką tikime ir pasiekėme. Reklama norėjome parodyti, kad žmogus paskutines kelnes atiduotų dėl porcijos ledų, kaip kad byloja senas lietuvių posakis“, – paaiškinama komentare.

Anot įmonės, šia reklama tikrai nesiekta žeminti moters, o apie tai, ką rašo Lietuvos žmogaus teisių centras net nėra užsimenama.

„Čia asmeninės interpretacijos. Darome išvadą, jog kiekvienas šią reklamą vertina pagal savo „sugedimo“ laipsnį“, – tikino bendrovės atstovai.

R.Mackevičius: tikslą pasiekėme

R.Mackevičius paantrino bendrovei, pateikdamas labai panašią poziciją dėl kilusio pasipiktinimo reklama.

„Ačiū labai, kad jie (red.past. – Lietuvos žmogaus teisių centras) pasidalino, kiek mačiau pasidalino ir gerbiamas Tomas Vytautas Raskevičius. Džiaugiuosi, kad jie nuoširdūs, rūpinasi ir turi nuomonę. Tačiau galiu pasakyti nuo savęs ir „POLS“, kad visuomet komunikuojant bet kokį dalyką su humoru, komunikuojama ir drąsiai. Ši reklama – ne išimtis. Niekas nenori „eiti“ su liūdnomis ar nejuokingomis reklamomis. Mūsų tikslas buvo stiprinti „POLS“ poziciją Lietuvoje su šia reklamine žinute, o tą ir pasiekėme.

Juk pirmiausia reklamos tikslas yra iššaukti emociją – kažkam teigiamą, kažkam neigiamą. O mes norėjome parodyti, kad žmogus gali atiduoti paskutines kelnes dėl ledų, kai taip karšta. Juk yra ir patarlė „galėčiau atiduoti kelnes dėl porcijos ledų“. Šia reklama tikrai nesiekėme žeminti moters, kiekvienas žmogus interpretuoja pagal savo sugedimo arba išsilavinimo laipsnį. Nenorėjome nieko įžeisti, nei įskaudinti ar parodyti kaip elgtis, ar nesielgti“, – portalui Žmonės.lt sakė R.Mackevičius.

„Kaip sakė Jėzus, neteisk ir nebūsi teisiamas“, – pridūrė pašnekovas.

Žmonės.lt taip pat bandė susisiekti su reklamos režisieriumi Emiliu Vėlyviu, tačiau jis kol kas telefonu neatsiliepia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis