„Lietuvos geležinkelių“ ir kalio trąšų gamintojų Baltarusijos „Belaruskalij“ sutartis neatitinka Lietuvos nacionalinio saugumo interesų, todėl nebegalioja nuo vasario 1 dienos, trečiadienį nusprendė Vyriausybė.
Tiesa, susisiekimo ministras Marius Skuodis trečiadienį sakė, kad sutarties su „Belaruskalij“ nutraukimas yra tik viena iš daugelio detalių visoje trąšų gabenimo schemoje, o garantijos, kad nutraukus sutartį trąšos nebus gabenamos per Lietuvą kitų įmonių – nėra.
Kalio trąšos brango du kartus
Tuo tarpu kiekviena diena, kol kalio trąšos juda iš Baltarusijos per Lietuvą į pasaulį, A.Lukašenkos režimui reiškia vis didėjantį uždarbį.
Per pastaruosius metus skirtingų rūšių trąšų kainos pasaulinėse rinkose kilo nuo vieno iki trijų kartų. Pavyzdžiui, kaip praėjusių metų gruodžio 22 d. skelbė duomenų portalas DTN, besispecializuojantis žemės ūkio ir energetikos prekių rinkose, 2021 m. pradžioje tona kalio trąšų pasaulio rinkose kainavo 379 dolerius (334 eurus).
Šiuo metu ji siekia beveik dvigubai daugiau – apie 600–700 dolerių (525–613 eurų).
„Didėjančios trąšų kainos susijusios su didele Kinijos ir Brazilijos paklausa, didesniu suvartojimu ir mažomis atsargomis Indijoje bei Kinijoje. Egzistuoja ir tiekimo rizika, susijusi su galimu naujų sankcijų poveikiu „Belaruskalij“, – kodėl kilo kainos komentuoja JAV finansinių paslaugų įmonė „Fitch Group“. Tad kiek iš tokio augimo, jeigu trąšos judėtų be trukdžių, galėtų išlošti Baltarusijos įmonė?