Vyriausybė pirmadienį pasitarime svarstys Susisiekimo ministerijos siūlymą atskirti viešosios geležinkelių infrastruktūros valdymo, krovinių vežimo geležinkelių transportu ir keleivių vežimo geležinkelių transportu veiklas ir įsteigti atskiras bendroves, kurių veiklą kontroliuotų „Lietuvos geležinkeliai“.
Anot ministerijos, svarstant galimus geležinkelių transporto sektoriaus veiklų valdymo efektyvinimo būdus buvo analizuoti trys galimi modeliai: šiuo metu galiojantis vertikaliai integruotos įmonės modelis, iš dalies atskirto geležinkelių sektoriaus veiklų valdymo modelis ir visiškai atskirtų veiklų modelis.
Susisiekimo ministerija siūlo pritarti „Lietuvos geležinkelių“ reorganizavimą numatančiam antrajam variantui ir į atskiras įmones išskaidyti krovinių vežimo, keleivių vežimo bei infrastruktūros valdymo veiklas. Naujai įsteigtas įmones valdytų „Lietuvos geležinkeliai“.
Anot ministerijos, pasirinkus siūlomą variantą būtų išvengta papildomų nekoordinavimo kaštų, galinčių atsirasti dėl skirtingų infrastruktūros valdytojo ir vežėjo interesų, taip pat būtų padidintas infrastruktūros valdytojo veiklos efektyvumas, sutaupytos biudžeto lėšos.
„Lietuvos geležinkelių“ atstovas spaudai Mantas Dubauskas BNS teigė, kad įgyvendinus pertvarką, grupė veiks skaidriau ir efektyviau.
„Šis modelis pasirinktas kaip efektyviausiais ir labiausiai tinkantis Lietuvai. Pagal tokį modelį veikia ir Vokietijos geležinkelių grupė „Deutsche Bahn“, – BNS sakė M.Dubauskas.
Jo teigimu, pertvarkai reikalingus teisės aktus numatoma priimti per metus, o per kitus metus įmonė būtų pertvarkyta.
Europos Sąjungos (ES) geležinkelių transporto paketas numato, kad valstybės narės gali pasirinkti geležinkelių transporto sektoriaus valdymo modelį. Direktyvos nuostatos dėl geležinkelių infrastruktūros valdytojo nešališkumo, nepriklausomumo ir finansinio skaidrumo į Lietuvos teisę turi būti perkeltos iki gruodžio pabaigos.
Siekiant didesnio konkurencingumo atskirti „Lietuvos geležinkelių“ veiklą ragino Europos Komisijos pareigūnai ir analitikai. Pernai spalį Lietuvoje viešėjusi už konkurenciją atsakinga eurokomisarė Margrethe Vestager teigė, kad įmonės veiklų atskyrimas yra vienas iš būdų, kaip išspręsti konkurencijos pažeidimą, dėl kurio Briuselis įmonei skyrė beveik 28 mln. eurų baudą.
Šiuo metu bendrovėje veikia atskirtos direkcijos: Geležinkelių infrastruktūros, Keleivių vežimo ir Krovinių vežimo.
Apie „Lietuvos geležinkelių“ pertvarką, atskiriant infrastruktūrą, krovinių ir keleivių vežimo veiklas ir jas perduodant antrinėms įmonėms, kurias valdytų viena kontroliuojanti bendrovė, įmonės vadovas Mantas Bartuška BNS užsiminė dar 2017-ųjų spalį. Anot jo, tokį modelį turi didžiosios Europos valstybės - Vokietija, Prancūzija.
„Lietuvos geležinkeliai“ pernai gavo 443,7 mln. eurų pajamų – 11 proc. daugiau nei 2016 metais. 2017 metų pelno rezultatų įmonė kol kas neskelbė.
Valstybei priklauso 100 proc. „Lietuvos geležinkelių“ akcijų, jas patikėjimo teise valdo Susisiekimo ministerija.