Patikrinimo ataskaitoje VPT paskelbė, jog LG grupės įmonės – krovinių vežimo bendrovė „LG CARGO“, riedmenis remontuojantis Vilniaus lokomotyvų remonto depas (VLRD) ir infrastruktūros statybos bendrovė Geležinkelio tiesimo centras (GTC) turi būti perkančiosios organizacijos.
BNS birželį rašė, kad dėl tokio VPT sprendimo „LG Cargo“, Vilniaus lokomotyvų depas ir GTC turės viešai skelbti planuojamų atlikti pirkimų suvestinę bei pirkimo dokumentus publikuoti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje.
LG nesutinka su tokiu VPT vertinimu, nes minimų dukterinių bendrovių veikla nėra skirta specialiai viešųjų interesų tenkinimui, todėl neatitinka Viešųjų pirkimų įstatymo 2 str. 25 d. 2 p. nurodytų požymių ir negali būti kvalifikuojamos perkančiosiomis organizacijomis.
„LG CARGO“, VLRD ir GTC veikia įprastinėmis konkurencinėmis sąlygomis, siekia pelno ir prisiima savo veiklos nuostolius, todėl šių bendrovių vykdoma veikla yra akivaizdžiai pramoninio ir komercinio pobūdžio. Pavertus šias bendroves perkančiosiomis organizacijomis, jos turėtų blogesnes galimybes konkuruoti, o galiausiai kiltų grėsmė šių bendrovių išlikimui.
Birželį VPT nurodė, kad antrinės įmonės disponuoja turtu, kuris priklauso LG bei tenkina šios bendrovės poreikius. Pasak tarnybos, tai, kad antrinės įmonės yra pavaldžios LG, reiškia, jog šie yra suinteresuoti užtikrinti sėkmingą antrinių įmonių veiklą.
„Šiuo atveju buvo vertintas antrinių įmonių statusas. „Lietuvos geležinkeliai“ pateikė informaciją, kad kai kurias iš savo dukterinių įmonių jie laiko neperkančiomis organizacijomis, mes tada pateikėme savo išvadą. Čia yra sisteminis vertinimas ir jie („Lietuvos geležinkeliai“) pagal jį turi susitvarkyti“, – BNS sakė VPT direktorė Diana Vilytė.
Be to, pabrėžia tarnyba, antrinės bendrovės priklauso valstybės valdomai įmonei, todėl yra pagrindo spręsti, kad šių įmonių veikla yra netiesiogiai subsidijuojama valstybės.
Iki šiol „Lietuvos geležinkelių“ antrinės įmonės nelaikė savęs perkančiosiomis organizacijomis, todėl jos paslaugų nepirko viešųjų pirkimų procedūromis nustatyta tvarka.
Išskirtinės sąlygos dukterinėms įmonėms
VPT direktoriaus pavaduotoja Sonata Vaitukaitytė 15min antradienį popiet atsakė, kad, kol kas jokių nurodymų, pavyzdžiui, pateikti atsiliepimą, tarnyba iš teismo nėra gavusi. Ji taip pat pridurė, kad konkretūs LG dukterinių įmonių pirkimai vertinti nebuvo
„Kadangi akivaizdu, jog Geležinkeliams nelaikant ataskaitoje minimų dukterinių įmonių perkančiosiomis organizacijomis (ar perkančiaisiais subjektais), jos savo įsigijimus vykdė ne pagal viešuosius pirkimus reglamentuojančius teisės aktus“, – 15min atsiųstame atsakyme rašė S.Vaitukaitytė.
Ataskaitoje išvada dėl LG dukterinių įmonių statuso padaryta įvertinus tokias aplinkybes kaip LG kontrolės įtaką savo dukterinėms įmonėms, kiek dukterinėms įmonėms perduotos veiklos yra skirtos pačių Geležinkelių poreikiams tenkinti ir kt.
Tarnyba aiškino, kad, be kitų aplinkybių, iš turimos informacijos nustatė, kad LG dukterinės įmonės tiesiogiai prisideda prie pačių LG, kaip valstybės valdomos įmonės, viešąjį interesą užtikrinančios veiklos geležinkelių transporto rinkoje.
„Reikėtų nepamiršti ir to, kad pagal Geležinkelių transporto kodeksą išimtinė teisė naudotis viešąja geležinkelių infrastruktūra teikiant tranzito geležinkelių transportu paslaugas suteikiama geležinkelio įmonėms (vežėjams), kurių visos akcijos nuosavybės teise tiesiogiai ar netiesiogiai priklauso Lietuvos valstybei. Tai reiškia, kad „Lietuvos Geležinkeliai“ turi monopolinę teisę vykdyti krovinių vežimo tranzitu veiklą, o tokią veiklą perdavus vykdyti savo valdomai dukterinei įmonei, jai sudaromos išskirtinės sąlygos ir tokia įmonė nesusiduria su konkurencija rinkoje“, – nurodė VPT direktoriaus pavaduotoja.