Lietuvos grūdų perdirbėjų asociacija pranešė ketvirtadienį susitarusi su „Lietuvos geležinkeliais“, jog nuo balandžio 10 dienos būtų panaikintas mokestis, kuris siekia 118 eurų už vagoną. Geležinkeliai skaičiuoja, kad panaikinus mokestį, išaugs grūdų pervežimo apimtys, todėl įmonės pajamos galėtų augti iki 3,5 mln. eurų per metus.
„Mažėjant grūdų vežimo geležinkelių transportu apimtims ir didėjant automobilių transporto užimamai rinkos daliai, „Lietuvos geležinkeliai“ priėmė sprendimą vagonų pateikimo mokesčio nebetaikyti nuo balandžio 10 dienos. Tikimės, kad toks sprendimas padidins geležinkeliu vežamų grūdų kiekius – mūsų skaičiavimu, teigiamas efektas dėl pakeistų sąlygų bus nuo 0,6 mln. iki 3,45 mln. eurų“, – BNS teigė M.Dubauskas.
Asociacijos vadovė Dalia Raščiauskienė BNS teigė, kad pagal iki šiol grūdininkai galėjo vagonus nuomoti dviem būdais: nesudarius ilgalaikės nuomos sutarties ir vagonus naudojant pagal poreikį – tuomet reikėdavo mokėti vagonų paėmimo mokestį, kuris labai stipriai brangindavo grūdų vežimą, o sudarius vienerių-trejų metų nuomos sutartis, buvo numatytos didelės baudos už vagonų grąžinimą anksčiau laiko.
„Mokestis buvo nuo 2012 metų. Iš pradžių jis siekė 200 litų, po to – 300 litų, vėliau 410 litų, kurie pavirto 118 eurų. Tai buvo mokestis, kuris buvo skausmingas ir kaip ir už nieką, todėl įmonės pradėjo galvoti, ką daryti, kaip tą pervežimą atpiginti. Sena vadovybė nesuprato arba nenorėjo suprasti, kad mes negalime būti situacijos įkaitais ir pradėjome atsisakyti geležinkelių“, – BNS sakė D.Raščiauskienė.
Pasak jos, grūdų pervežimas geležinkeliais pastaraisiais metais sumažėjo apie 40 proc. iki maždaug 2 mln. tonų 2016 metais (apie pusė viso grūdų kiekio). Likę grūdai vežami nuosavu ar nuomojamu autotransportu.
Tačiau grūdininkai teigia norintys ir palankesnių vagonų nuomos sąlygų, kurios kol kas jų netenkina.
„Vakarykščiame susitikime geležinkeliai pasiūlė pusės metų, metų sutartis, bet nuomos kainas pasiūlė aukštas, tai jei padavimo mokestis nuimtas, tuomet nuomotis neapsimoka. Todėl mes teigiame, kad jeigu sąlygos nuomos būtų adekvačios, įmonės nuomotųsi, nes kai nuomojiesi, esi garantuotas, kad turėsi vagoną, kai imi pagal poreikį iš bendro parko, vagonų gali tiesiog nebūti tuo metu“, – aiškino asociacijos vadovė.
Grūdų perdirbėjai taip pat teigia, kad Lietuvoje trūksta grūdams skirtų vagonų – geležinkeliai jų turi apie 1,1 tūkst., tuo metu nuo rugpjūčio iki gruodžio vagonų poreikis siekia iki 1,6 tūkst. D.Raščiauskienės teigimu, kad geležinkeliai svarsto nuomotis 300-400 vagonų iš Baltarusijos, šiek tiek iš Latvijos, tačiau dėl to dar nėra sutarta.