Reaguodami į tai, „Lietuvos geležinkeliai“ nusprendė nuo šiol tikrinti visas bendroves, įsikūrusias ne Europos Sąjungos (ES) ir NATO narėse.
„Gruodžio 29 dieną Lietuvos geležinkelių generalinio direktoriaus įsakymu patvirtinta tvarka, pagal kurią nuo šiol bus tikrinamos konkursuose dalyvaujančios įmonės, įsikūrusios ES ir NATO nepriklausančiose valstybėse“, – BNS informavo „Lietuvos geležinkeliai“.
„Lietuvos geležinkeliai“ 2013 metais, iki Krymo aneksijos, pasirašė bendradarbiavimo memorandumą su „Transmashholding“, kurio vienas akcininkų Andrejus Bokarevas yra ir koncerno „Kalašnikov“ akcininkas. Rusų koncernas planavo bendradarbiauti su geležinkelių antrine įmone Vilniaus lokomotyvų remonto depas.
„Kalašnikov“ po Rusijos veiksmų Ukrainoje 2014 metais buvo įtrauktas į ES ir JAV sankcijų sąrašą, o Ukraina į savo „juodąjį sąrašą“ yra įtraukusi ir koncerną „Transmashholding“, turintį gamyklą šiuo metu separatistų valdomame Luhanske.
Bendra įmonė – rusų iniciatyva
Po „Transmashholding“ ir „Lietuvos geležinkelių“ partnerystės užmezgimo 2014 metų pabaigoje buvo įkurta bendra įmonė „Lokomotyvai ir transporto komponentai”, pagrindinė jos veikla turėjo būti lokomotyvų bei riedmenų gamyba, surinkimas, aptarnavimas ir eksportas į Nepriklausomų valstybių sandraugos šalis.
Anot geležinkelių, bendra įmonė buvo įkurta „Transmashholding“ iniciatyva, jos akcininkai – Vilniaus lokomoyvų remonto depas ir Rusijos holdingas „Transporto komponentai“. Šį holdingą 2015 metais valdė Kipro bendrovė „Tadorix Consultants Limited“, siejama su dabartiniu „Kalašnikov“ koncerno vadovu Aleksejum Krivoručko, rašė Rusijos verslo portalas „Delovoj Peterburg“.
Dar gruodį, atsakydama į BNS klausimus, laikinoji „Lietuvos geležinkelių“ vadovybė teigė, kad derėtis su Rusijos koncernu dėl bendradarbiavimo buvo sukurta darbo grupė.
Tačiau naujoji „Lietuvos geležinkelių“ vadovybė praėjusią savaitę tai paneigė: „Jokios oficialios darbo grupės sudarytos nebuvo. Susitikimuose iš Vilniaus lokomotyvų remonto depo pusės dalyvaudavo generalinis direktorius Valentas Stadalnykas, Kokybės ir kontrolės direktorius Aleksandras Movčanas ir teisės konsultantas Gedas Jokubauskas. Iš „Lietuvos geležinkelių“ pusės – Vilius Nikitinas, Stasys Gudvalis, Saulius Stasiūnas ir kiti įmonės specialistai“.
Bendra įmonė nevykdė aktyvios veiklos dėl pasikeitusios geopolitinės situacijos, – teigia „Lietuvos geležinkeliai“.
„Lokomotyvai ir transporto komponentai” numatytos lokomotyvų gamybos veiklos taip ir nepradėjo.
„Bendra įmonė nevykdė aktyvios veiklos dėl pasikeitusios geopolitinės situacijos“, – teigia „Lietuvos geležinkeliai“.
Gruodį pateiktuose atsakymuose „Lietuvos geležinkeliai“ buvo nurodę, kad „Lokomotyvai ir transporto komponentai“ du kartus pirko paslaugas iš Vilniaus lokomotyvų remonto depo. Jų bendra vertė – 260 tūkst. eurų. Paslaugų pobūdžio bendrovė nenurodė.
Anot bendrovės, prieš steigiant bendrą įmonę, specialiosios tarnybos apie galimas grėsmes ar pavojingas sąsajas geležinkelių neinformavo, o bendrovė pati nesikreipė.
Bendros įmonės vairas – Rusijos koncerno tarpininko rankose
Registrų centro duomenimis, bendrai Lietuvos ir Rusijos įmonei vadovavo klaipėdietis verslininkas Sergejus Gerčiukas, kuris tuo pačiu yra „Transmashholding“ antrinės bendrovės Lietuvoje TMHB vadovas. Gruodį BNS kalbintas S.Gerčukas tvirtino neturįs sąsajų su „Lokomotyvais ir transporto komponentais“.
Iš pastarosios įmonės finansinių ataskaitų matyti, kad jas tvarko ir pasirašo TMHB vyriausioji buhalterė Renata Vešnickaja.
Per įgaliotą atstovą TMHB „Lietuvos geležinkeliai“ iš koncerno „Transmashholding“ įsigydavo lokomotyvų dalis. 15min rašė, kad 2012-2013 metais jų pirkta už 44,92 mln. eurų.
Bendros įmonės valdyboje taip pat yra Rusijoje gyvenantys Sergejus Glinka ir Vladimiras Bochmatas, taip pat buvęs Vilniaus lokomotyvų remonto depo vadovas Valentas Stadalnykas ir jo pavaduotojas Albertas Bajorinas. Jos direktorius yra Armantas Jasaitis.
Paskutinius keturis lokomotyvus iš „Transmashholding“ TEM TMH „Lietuvos geležinkeliai“ sako gavę 2015 metų pirmąjį pusmetį, vykdant 2013 metais pasirašytą sutartį.
„Lietuvos geležinkeliai“ šiuo metu su specialiosiomis tarnybomis aiškinasi, ar gali tęsti bendradarbiavimą su „Transmashholding“.