Šių veiksmų „Litgrid“ ėmėsi vykdydama Būtinųjų priemonių, skirtų apsisaugoti nuo trečiųjų šalių nesaugių branduolinių elektrinių keliamų grėsmių, įstatymo nuostatas. Šio įstatymo nuostatos draudžia į Lietuvos elektros energijos rinką patekti elektros energijai iš trečiųjų šalių, kuriose veikia nesaugios branduolinės elektrinės.
Pasak „Litgrid“ generalinio direktorius Roko Masiulio, Baltarusijos branduolinės saugos reguliuotojo sprendimas išduoti licenciją komerciniam Astravo atominės elektrinės eksploatavimui turi tiesioginės įtakos BRELL sutarties nuostatų vykdymui, todėl Lietuva imasi teisinių svertų siekiant užtikrinti, kad Astrave pagaminta elektros energija nepatektų į Lietuvos rinką.
„Pagal BRELL sutartį, elektros perdavimo tinklo linijos tarp šalių yra naudojamos kaip bendras resursas. Tačiau Lietuvoje įsigaliojus elektros iš Baltarusijos atominės elektrinės importo draudimui, turime vykdyti įstatymo nuostatas ir savarankiškai užtikrinti elektros perdavimo tinklo linijų tarp Lietuvos ir Baltarusijos kontrolę. Todėl šiandien informavome sutarties šalis, kad pradedame teisinius veiksmus, jog perimtume visų jungčių su Baltarusija fizinių pralaidumų valdymą. Tokiu būdu siekiame užtikrinti, kad įstatymas būtų įgyvendinamas visa apimtimi“, – sako „Litgrid“ generalinis direktorius R.Masiulis.
Įgyvendindama Būtinųjų priemonių, skirtų apsisaugoti nuo trečiųjų šalių nesaugių branduolinių elektrinių keliamų grėsmių įstatymo reikalavimus, 2020 m. lapkričio 3 d. Astravo atominei elektrinei pradėjus bandomąją veiklą ir patiekus pirmuosius elektros megavatus į perdavimo tinkle, „Litgrid“ nustatė 0 MW pralaidumą komerciniam elektros srautui iš Baltarusijos. Nustačius nulinį pralaidumą, elektros rinkos dalyviai negali vykdyti komercinių elektros energijos mainų tarp Baltarusijos ir Lietuvos. Kaip numatyta įstatyme, „Litgrid“ Baltarusijai taip pat neteikia ir avarinio galios rezervo paslaugos.
Šiuo metu Baltijos šalys tęsia derybas dėl trišalės prekybinių pralaidumų su trečiosiomis šalimis nustatymo metodikos. Latvija ir Estija taiko dvišalę metodiką, kuriai nepritarė Lietuvos nacionalinė reguliavimo institucija.