Istorinis sprendimas: nuo šiandien Lietuvoje registruoti lėktuvai gali skraidyti JAV

Nuo šiandien JAV rinka yra atverta visiems Lietuvoje registruotiems orlaiviams ir visoms Lietuvoje registruotoms aviacijos kompanijoms, tokią žinią pirmadienį pranešė susisiekimo ministras Marius Skuodis.
Marius Skuodis
Marius Skuodis / Lukas Balandis / BNS nuotr.

Kaip jis teigė, tai gali atrodyti nedidelis sprendimas, bet iš tiesų jis istorinės svarbos, mat nuo šiol visos Lietuvos kompanijos, kurios veikia JAV oro erdvėje ar norėtų ten veikti, galės tai daryti.

„Ir joms nebereikės registruoti lėktuvų kitose šalyse: Maltoje, Kipre ar bet kurioje kitoje. Galės registruoti lėktuvus Lietuvoje.

Taip skatiname dar didesnes ambicijas plėtrai. Jau nekalbu apie tai, kad JAV po didelio audito ir darbo mūsų aviacijos sistemą vertina kaip patikimą“, – papildė M.Skuodis.

Kaip aiškino JAV ambasadorė Lietuvoje Kara C. McDonald, JAV teritorijoje gali skraidyti tik Federalinės aviacijos administracijos (FFA, angl. Federal Aviation Administration) 1 kategorija įvertintos bendrovės. Po atlikto audito Lietuva gavo būtent 1 kategorijos įvertinimą.

„1 kategorijos reitingas yra reikalingas tam, kad oro vežėjai galėtų patekti į JAV, tai apima ir keleivinius, ir krovininius skrydžius“, – teigė ji.

Toks auditas Lietuvoje atliktas 2023 m. balandį, vėliau pateiktos išvados, o praėjusių metų pabaigoje FAA ekspertai buvo atvykę įvertinti, kaip įgyvendinti papildomi jų reikalavimai, siekiant vykdyti skrydžius JAV oro erdvėje.

Taigi Lietuvoje registruotos oro bendrovės galės laisvai vykdyti operacijas JAV iš Lietuvos. Galės tai daryti ir iš kitų pasaulio šalių.

Pavyzdžiui, per Lietuvos vežėjus Lietuvoje registruotais orlaiviais užsakyti nuskraidinti krovinį ar keleivius į JAV galės, kad ir Karibų jūros regione ar, pavyzdžiui, Kanadoje įsikūrusi bendrovė, išsinuomojusi Lietuvos oro vežėjo orlaivį.

Visgi nereikėtų tikėtis, kad nuo dabar visa JAV oro erdvė bus pilna Lietuvoje registruotų orlaivių, paminėjo Civilinės aviacijos asociacijos valdybos pirmininkė Orijana Mašalė. Tačiau jų tikrai turėtų gausėti.

Orijana Mašalė
Orijana Mašalė

„Tai leis dar labiau augti ir didinti pasaulinį konkurencingumą. Pabrėžiu – pasaulinį“, – teigė ji.

O.Mašalė paminėjo ir neseniai įvykusią situaciją – vieni asociacijos nariai turėjo nutraukti didelį kontraktą su Kanados bendrove, nes neturėjo leidimo skraidyti JAV teritorijoje.

„Jei tai vyktų dabar, bendrovė šiandien galėtų pasirašyti kontraktą“, – sakė O.Mašalė.

Anot jos, tai, kad JAV rinka nuo šiol atvira, padės siekti ir Lietuvos aviacijos strategijoje užsibrėžtą tikslą – padidinti aviacijos indėlį į šalies bendrąjį vidaus produktą (BVP).

„Tarptautiniai tyrimai rodo, kad į aviaciją investuotas 1 euras atneša 3 eurus grąžos. Tikėkimės, kad iš to grąža bus didesnė kartais“, – lūkesčiais pasidalijo ji.

Nacionalinės aviacijos asociacijos (LAVIA) vadovas Aleksandras Nemunaitis teigė, kad Lietuvos oro bendrovės skraido į JAV jau dabar, bet lėktuvus registruoja kitose valstybėse. Anot jo, naujovė bus itin aktuali įmonėms „Heston Airlines“ ir „Avion Express“.

„Tai labiausiai aktualu gali būti „Heston Airlines“, „Avion Express“, pastarasis šiuo metu yra didžiausias užsakomųjų skrydžių provideris, jis turi 55 lėktuvus. Nors jūs nematote šitos aviakompanijos, bet jie turi 55 registruotus lėktuvus, dalis jų registruota Lietuvoje, dalis – Maltoje“, – spaudos konferencijoje aiškino A. Nemunaitis.

Jo teigimu, lėktuvus registruojant kitose valstybėse, įmonės mokesčius moka joms, o ne Lietuvai: „Kalbame apie dešimtis milijonų.“

„Pavyzdžiui, „Avion Express“ maždaug per pusę padalina savo parką – nuo 20 iki 30 (lėktuvų – BNS), aš manau, kad jie registravę kitur. „Heston Airlines“, jie yra didžiausias ir nepriklauso nė vienai iš mūsų asociacijų, yra patys sau. Jie turi šiuo metu tarp 20–30 lėktuvų, didesnė dalis jų registruota Maltoje, mano žiniomis“, – vardijo A. Nemunaitis.

Pasak M.Skuodžio, Lietuvoje yra 9 kompanijos, turinčios didelius orlaivių parkus, galinčios pasinaudoti šia naujai atverta galimybe.

Transporto kompetencijų agentūros (TKA) duomenimis, skraidyti JAV oro erdvėje kol kas yra pateikusi 1 bendrovė. Jų manymu, dar 2 vežėjai galėtų pasinaudoti galimybe skraidinti keleivius, paštą, krovinius į JAV arba JAV viduje.

Priklausomai nuo skrydžių pobūdžių, ar jie bus vienkartiniai, ar užsakomieji, ar reguliarieji, oro vežėjams dar reikės atlikti tam tikras procedūras, pateikti paraišką ir gauti JAV Transporto departamento (DOT) leidimą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų