M.Skuodis feisbuke penktadienį pareiškė, kad žiniasklaidoje paskelbta informacija, kad „Lietuvos geležinkeliai“ sąmoningai ieškojo kelių, kaip apeiti JAV sankcijas ir tęsti bendradarbiavimą su „Belaruskalij“, daro dar daugiau žalos.
„Lietuvos Vyriausybės pozicija Baltarusijos atveju yra aiški ir vieninga. Natūralu, kad valstybės valdomos įmonės turi taip pat laikytis tokios pat vertybinės pozicijos. Dabar jau pats nesu tikras, kiek „Lietuvos geležinkeliai“, iš pradžių visiems tvirtinę, kad jie negali nutraukti trąšų vežimo, iš anksto dėjo pastangas rasti kelius, kaip įgyvendinti sankcijas“, – teigia jis.
Tiriamosios žurnalistikos centro „Siena“ turimi duomenys rodo, kad „Lietuvos geležinkelių“ vadovybė pati aktyviai ieškojo kelių, kaip tęsti darbą ir finansinius santykius su Baltarusijos trąšų milžine „Belaruskalij“, kreipėsi į fintech įmones, klausdama, ar šios galėtų aptarnauti atsiskaitymus.
Įmonės atstovas Mantas Dubauskas LRT radijui patvirtino, kad buvo domėtasi, kas galėtų aptarnauti atsiskaitymus, bet esą tik dėl to, kad įmonė turėtų argumentų kilus ginčams su baltarusiais dėl nutrūkusio tranzito. Tačiau jis pripažino, jog buvo rasta viena bendrovė, kuri buvo sutikusi aptarnauti atsiskaitymus.
M.Skuodis informavo susitikęs su M.Bartuška ir paragino "Lietuvos geležinkelių" valdybą skubiai įvertinti vadovybės veiksmus.
„Todėl atsakingai pareiškiu, kad įmonės valdyba privalo skubiai įvertinti visus susijusius Geležinkelių vadovybės veiksmus. Tai ką tik pasakiau ir susitikime M.Bartuškai“, – pabrėžia ministras.
Ketvirtadienį M.Bartuška tvirtino, jog trauktis iš užimamų pareigų jis nesvarsto.
„Mes elgiamės pilnai pagal teisinę aplinką, pilnai įgyvendinant sutartis. Dedam visas pastangas komunikuoti ir ieškoti geriausių būdų. Tikiu, kad artimiausioje perspektyvoje tie sprendimai bus rasti“, – sakė jis.
15min nepavyko susisiekti su „Lietuvos geležinkeliai“ valdybos pirmininku Kęstučiu Šliužu. Tuo tarpu „Lietuvos geležinkeliai“ valdybos narys Romas Švedas, į valdybą deleguotas Susisiekimo ministerijos, komentuoti situaciją atsisakė argumentuodamas, kad valdybos vardu turi kalbėti K.Šliužas.
M.Skuodis taip pat pareiškė sunkiai įsivaizduojantis, kaip šiame kontekste toliau galėtų dirbti Klaipėdos uosto, per kurį kraunamos baltarusiškos trąšos, vadovybė.
„Vertinsiu situaciją ir savo komandoje, ministerijoje“, – pareiškė jis.
Tuo tarpu Klaipėdos jūrų uosto direkcijos vadovas teigia, kad įmonė jokių pažeidimų nėra padariusi.
„Susisiekimo ministras yra tiesioginis Uosto direkcijos generalinio direktoriaus vadovas, tad į jo nuomonę yra įsiklausoma ir ji yra gerbiama. Situacija yra analizuojama. Mūsų nuomone, įmonė jokių pažeidimų nėra padariusi“, – 15min atsiųstame komentare lakoniškai pakomentavo Algis Latakas, Uosto direkcijos generalinis direktorius.
Į kitus 15min užduotus klausimus A.Latakas neatsakė.
Parengė projektą, kuris turėtų sustabdyti tranzitą
Ministras tvirtino, kad kadangi Vyriausybės nacionalinio saugumo komisija vakar dar nepradėjo sandorio patikros, Vyriausybei pats teiks įstatymo ir Vyriausybės nutarimo projektus dėl sankcijų įgyvendinimo nacionaliniu lygiu, kurie šiandien atsidurs ant visų Vyriausybės narių stalo.
„Tikiuosi, kad kartu su už sankcijų politiką atsakinga Užsienio reikalų ministerija mes greitai priimsime optimalų sprendimą ir trąšų gabenimas per Lietuvą sustos. Šiandien susitinkame ir su G.Landsbergiu.
Šiuo skandalu neabejotinai džiaugiasi Lietuvai priešiškos jėgos. Bet kiekvienoje krizinėje situacijoje turime galimybę ir priimti reikalingus sprendimus, ir išsikuopti namus. Jei kas vis dar klaus, apie savo asmeninę politinę atsakomybę viską jau esu pasakęs vakar“, – sakė ministras.
Trečiadienį paaiškėjo, kad lapkritį, artėjant JAV sankcijų „Belaruskalij“ įsigaliojimo terminui gruodžio 8 dieną, valstybės valdomi „Lietuvos geležinkeliai“ priėmė avansą iš Baltarusijos režimo atstovų. Dėl to trąšos per Lietuvą turėtų keliauti dar visą gruodį.
M.Bartuška tvirtino, kad avansus baltarusių įmonė pervedė savo iniciatyva. Vėliau bandyta jį grąžinti, tačiau pavedimus atmetė bankai. Pasak jo, įmonė negali nutraukti sutarties su „Belaruskalij“, nes grėstų šimtamilijoninės baudos.
Užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis ir susisiekimo ministras Marius Skuodis pareiškė esantys pasirengę atsistatydinti dėl susidariusios situacijos.