Praėjusį penktadienį, vasario 7 dieną, kilus įtarimams, kad iš mėsos perdirbimo įmonės „Biovela“ galėjo atkeliauti salmonelėmis apkrėsta produkcija, „Maxima LT“ prekybos tinklas iš prekybos išėmė visą žalią mėsą.
Neplaninį abiejų įmonių patikrinimą atlikusi Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) ketvirtadienį paskelbė tyrimo išvadas.
VMVT direktoriaus pavaduotojas Mantas Staškevičius tvirtino, kad abiejose įmonėse paimtų 150 mėginių laboratoriniai tyrimai parodė, kad mėsa saugi.
Vaizdo įrašą iš spaudos konferencijos žiūrėkite žemiau:
„Paimta 150 laboratorinių mėginių prekybos centruose „Maxima“ ir perdirbimo įmonėje „Biovela“ iš visų etapų – nuo skerdimo, išpjaustymo, pakavimo iki prekybos centrų vitrinų. Galime konstatuoti, kad šiuose 150 mėginių nebuvo nustatyta saugos neatitikimų. Galime garantuoti, kad šiuo metu visa šviežia mėsa tiek „Maximoje“, tiek „Biovela“ mėsos perdirbimo įmonėje yra saugi ir kokybiška“, – teigė M.Staškevičius.
Gresia tūkstantinės baudos
Tačiau abiem įmonėms gresia baudos nuo 144 iki 24 tūkst. eurų. Maksimali suma būtų skiriama tais atvejais, jeigu nuo nekokybiškų produktų apsikrėtęs salmonelioze žmogus mirtų.
„Šiuo atveju kalbame apie tūkstantines baudas“, – pabrėžė M.Staškevičius.
VMVT direktoriaus pavaduotojas dar kartą patvirtino, kad „Maxima“ laiku neinformavo apie nustatyta mėsos taršą salmonelėmis. Ateityje tikimasi griežtinti atsakomybę už nustatytus maisto produktų saugumo pažeidimus, nes šiuo metu pažeidėjams gresia tik įspėjimas ir nedidelės baudos.
„Per 24 valandas „Maxima“ mūsų neinformavo – tai netoleruotinas elgesys. Deklaruojame ir sakome, kad tai negerai. Dėl to ateityje sugriežtinsime sankcijas, padidinsime baudų skaičių ir jei įmonės nepraneš apie nesaugius maisto produktus, gali grėsti net ir veiklos stabdymas ar įmonės uždarymas“, – sakė M.Staškevičius.
Inspektoriai mano, kad užkratą salmonelės bakterijomis „Biovela“ įmonėje galėjo lemti žmogiškas faktorius, gamybos proceso higienos trūkumas.
„Faktas, kad užterštos siuntos išėjo iš šios įmonės ir, sprendžiant pagal „Maxima“ protokolus, buvo užterštos salmonelėmis“, - pabrėžė M.Staškevičius.
Tačiau Veterinarijos tarnybos atstovai pabrėžė, kad jų atliktas tyrimas buvo pavėluotas. „Maximai“ pranešus apie užkratą tik penktadienį vakare, po darbo valandų, atvykus inspektoriams nesaugi mėsa jau buvo pašalinta iš prekybos ir utilizuota.
„Prekybos centruose tos partijos neberadome, visa mėsa buvo pašalinta iš prekybos tinklų, utilizuota, nebuvo galimybės atlikti tyrimus. Mėginius paėmėme iš kitų gamintojų partijų“, – teigė M.Staškevičius.
Pasak jo, atsakomybė dėl šio įvykio tenka abiem įmonėms.
„Apibendrinant situaciją, atsakomybę turi prisiimti abi įmonės“, – tvirtino M.Staškevičius.
„Maximos“ komercijos vadovė Vilma Drulienė žurnalistams tvirtino, kad įmonė padarė keletą klaidų ir prisiimdama atsakomybę sumokės baudą, kurią skirs Veterinarijos tarnyba.
„Maxima“: taršos priežastys jau pašalintos
„Maxima“ komentare ketvirtadienį teigia, kad iš tyrimo paaiškėjo, jog tinklo parduotuvės ir cechai nėra mikrobiologinės taršos šaltinis.
„Maximos“ atstovų komentarą žiūrėkite vaizdo įraše žemiau:
„Džiaugiamės, kad VMVT nustatė mikrobiologinės taršos atsiradimo priežastis ir šiandien tos priežastys jau yra pašalintos. Šioje situacijoje supratome, kaip svarbu glaudžiai bendradarbiauti su maisto saugą šalyje kontroliuojančia institucija – VMVT. Toks bendradarbiavimas padės rasti geriausius sprendimus vartotojams, kad jiems nekiltų jokių abejonių dėl mėsos saugos ir kokybės“, – teigiama komentare.
„Maximos“ komercijos vadovė V.Drulienė žurnalistams tvirtino, kad prekybos tinklas svarsto galimybę atnaujinti bendradarbiavimą su „Biovela“.
„Gamybos įmonėje buvo įgyvendinti veiksmų planai, mikrobiologinės taršos priežasčių nelikę ir svarstome klausimą atnaujinti iš jų mėsos pirkimą ir užtikrinti, kad atvykstanti šviežia mėsa yra kokybiška“, - sakė V.Drulienė.
„Maxima“ atstovė žurnalistams teigė pripažįstanti, kad įmonė neinformavo Veterinarijos tarnybos apie trijų laboratorinių tyrimų, parodžiusių mikrobiologinę taršą, rezultatus.
„Turėtume tą daryti laiku ir dar sakome, kad net ne per 24 valandas reikėtų informuoti, o iš karto nustačius tokį atvejį reikėtų komunikuoti su VMVT ir prašyti, kad patikrintų įmonę iš kurios mėsa perkama“, - sakė V.Drulienė.
Pagal VMVT reikalavimą, klientų informuoti nereikia. Reikia partiją, kurios likutis likęs prekybos tinkle utilizuoti ir dezinfekuoti visus cechus, - sakė V.Drulienė.
Tuo tarpu paklausta, ar neturėtų „Maxima“ pati informuoti pirkėjų, kai prieš kelias dienas imtų mėginių tyrimai parodo mikrobiologinę taršą, V.Drulienė tvirtino, kad tokio reikalavimo nėra.
„Pagal VMVT reikalavimą, klientų informuoti nereikia. Reikia partiją, kurios likutis likęs prekybos tinkle, utilizuoti ir dezinfekuoti visus cechus“, - sakė V.Drulienė.
Apie užkrėstą mėsą nepranešė kelias dienas
Prieš tris dienas, pirmadienį, surengtoje spaudos konferencijoje VMVT direktoriaus pavaduotojas M.Staškevičius tvirtino, kad apie galimai salmonelėmis užkrėstą šviežią mėsą „Maxima“ žinojo nuo vasario 3 dienos.
Pasak Veterinarijos tarnybos atstovų, nustačius bet kokį maisto saugos pažeidimą, dėl kurio gali kilti pavojus vartotojų sveikatai, įmonės privalo per 24 valandas informuoti Veterinarijos tarnybą ir nedelsiant taikyti saugumo priemones, pavyzdžiui, nutraukti prekybą nesaugiais produktais, susigrąžinti produkciją iš pirkėjų ir kt.
Tačiau tarnyba buvo informuota tik vasario 7 dieną 17.30 val. – jau po įstaigos darbo valandų. Pirkėjai apie galimai užkrėstą mėsą sužinojo tik iš žiniasklaidos.
M.Staškevičius tuomet tvirtino, kad analizuojant „Maxima“ pateiktus laboratorinius protokolus matyti, jog vasario 3, vasario 4 ir vasario 6 dienomis prekybos tinklo darbuotojų atlikti tyrimai rodo galimą taršą salmonelėmis.
Jis neatmetė galimybės, kad salmonelėmis užkrėsta mėsa rinkoje galėjo būti pardavinėjama kelias dienas. Iš viso „Maxima“ per tris kartus sulaukė apie 20 tonų salmonelėmis apkrėstos mėsos.
„Maxima“ žiniasklaidai patvirtino, kad galėjo būti parduota apie 11 tonų nekokybiškos mėsos.
Veterinarijos tarnyba turi „Maximai“ priekaištų ir dėl produktų vidinio atsekamumo – pavyzdžiui, neaišku, iš kokių mėsos partijų pagaminti konkretūs produktai.
Sako norėję įsitikinti
„Maxima“ atstovai gynėsi, kad laboratorinių tyrimų rezultatų atsakymai gaunami tik po 4–5 dienų – tuomet, kai tirtos mėsos galiojimo laikas jau pasibaigęs ir produktai parduoti arba pašalinti iš prekybos. Esą todėl pirkėjai ir nebuvo informuoti apie mėsos produktuose rastą taršą salmonelėmis.
„Mėsa, kuri tą dieną (penktadienį – red. past.) buvo mūsų vitrinose, nebuvo tirta. Tad informacijos apie tą dieną parduodamą mėsą mes neturėjome“, – 15min studijoje aiškino „Maximos“ komercijos vadovė Vilma Drulienė.
Pasak jos, daryta tokia prielaida, kad ir iki to buvo fiksuota biologinė tarša iš to paties tiekėjo. „Todėl ir nusprendėme, kad ta mėsa irgi gali būti su biologine tarša“, – sakė ji.
Kaip skelbė „Maxima“, pirmą patvirtinimą, kad viename iš tirtų gaminių yra mikrobiologinė tarša, įmonė gavo vasario 3 dieną. Tiesa, įmonė teigia uždariusi cechą, atlikusi dezinfekciją, tačiau VMVT apie tai informuota nebuvo. Tiesa,
Vasario 7 dieną sustabdžius prekybą visa mėsa „Maxima“ utilizavo beveik 160 tonų mėsos ir patyrė apie 0,5 mln. eurų nuostolių.
Pasak V.Drulienės, penktadienį pirktą mėsą gražino keliasdešimt pirkėjų.