Kaip ir daugelis kitų šalių, Prancūzija neseniai priėmė įstatymą, pagal kurį maistą, kuris neperkamas arba kurio pardavimo terminas pasibaigęs, bet jis tebėra tinkamas vartoti, prekybos centrai turi atiduoti labdarai.
Nors mažmeninės prekybos parduotuvėms ir turgavietėms tenka mažiausia nuostolių maisto grandinėje dalis, Prancūzijos aplinkos ir energijos valdymo agentūra (ADEME) visgi nustatė, kad maisto, kurį parduotuvės kasmet išmeta, užtektų 2,8 mlrd. patiekalų ir kad galima daug ką padaryti, siekiant sumažinti sugendančio maisto kiekį.
Neseniai ši agentūra, bendradarbiaudama su penkiais prekybos tinklais – „Auchan“, „Carrefour“, „E. Leclerc“, „Intermarche“ ir „Systeme U“, – surengė eksperimentą dešimtyje parduotuvių.
Jeigu tokios priemonės būtų įdiegtos visoje šalyje, „jos padėtų per metus sutaupyti 300 tūkst. tonų maisto ir daugiau kaip 700 mln. eurų“.
Koks gi buvo jo rezultatas? „Imantis dažnai paprastų veiksmų, kurie nedaug kainuoja, maisto atliekas per tris mėnesius visose parduotuvėse galima sumažinti 22 proc.“, – pareiškė ADEME.
Jeigu tokios priemonės būtų įdiegtos visoje šalyje, „jos padėtų per metus sutaupyti 300 tūkst. tonų maisto ir daugiau kaip 700 mln. eurų“.
Prekybos tinklas „Auchan“ vienoje savo parduotuvėje Pajūrio Bulonėje šiaurės-vakarų Prancūzijoje pasamdė du žmones, kuriems buvo pavesta rūpintis lengvai pažeidžiamais vaisiais, tokiais kaip persikai, kurie neretai netenka prekinės išvaizdos, nes būna nučiupinėti pirkėjų arba jų būna per daug prikraunama ant prekystalių.
„Per du mėnesius sutaupėme 15 tūkst. eurų“, – neseniai surengtoje spaudos konferencijoje, kurioje buvo pristatyti eksperimento rezultatai, pareiškė parduotuvės vadovas Fredericas Vaccaro.
Pakoregavusi bakalėjos asortimentą ir tam tikrais produktais, kaip antai pyragais, pradėjusi prekiauti vienetais jų nepjaustant, jo vadovaujama parduotuvė per metus sutaupė 220 tūkst. eurų.
„Šios pastangos tikrai atsiperka“, – pareiškė F. Vaccaro.
„Reikšmingas poveikis“
Dėl pakeitimų, įgyvendintų 10 prekybos centrų, buvo sutaupyta 160 tonų maisto per metus, o šio kiekio užtektų maždaug 320 tūkst. patiekalų.
„Dėl to kiekviena parduotuvė sutaupė po vidutiniškai 70 tūkst. eurų per metus“, – pareiškė ADEME ir pridūrė, kad maisto atliekos prekybos centrams paprastai atsieina vidutiniškai maždaug 400 tūkst. eurų per metus.
ADEME skaičiavimais, imdamiesi priemonių, kurios buvo išbandytos eksperimento metu, prekybos centrai savo bakalėjos pardavimus galėtų padidinti vidutiniškai 0,9 procento. O tai „padarytų reikšmingą poveikį parduotuvių grynajai maržai arba, kitaip tariant, jų pelnui“, pareiškė agentūra.
ADEME parengė priemonių, kurių rekomenduoja imtis prekybos centrams, sąrašą. Ji, be kita ko, pataria ant lentynų krauti mažiau produktų ir bent vieną darbuotoją paskirti atsakingu už maisto atliekų kiekio mažinimą.
Alainas Vallee, vadovaujantis „Systeme U“ prekybos centrui Majeno mieste Vakarų Prancūzijoje, nusprendė patobulinti parduotuvių praktiką produktams, kurie yra apgadinti arba kurių pardavimo terminas artėja prie pabaigos, taikyti nuolaidas.
Šiek tiek apdaužytiems vaisiams ir daržovėms taikomos iki 30 proc. nuolaidos ir visi atpiginti maisto produktai dabar sukraunami parduotuvės centre. Ir koks gi rezultatas? Parduodama 90–95 proc. tokių prekių, nors tais atvejais, kai jos paliekamos savo atitinkamuose skyriuose, jų parduodama tik 27 procentai.
A. Vallee sako, kad maisto atliekų kiekį savo parduotuvėje sumažino beveik trečdaliu ir sutaupė 96 tūkst. eurų.
Nors ADEME ragina taikyti šiek tiek lankstesnį požiūrį, maisto kontrolieriai ne visada linkę su tuo sutikti.
„Aš noriu pirkėjams siūlyti šiek tiek apgadintus produktus, tačiau kai ateina kontrolieriai, gauname pylos“, – pareiškė A. Vallee.
Tuo tarpu ADEME jau planuoja imtis naujų tyrimų – dabar agentūra nori nustatyti, kaip būtų galima sumažinti maisto atliekų kiekį ūkiuose ir maisto perdirbimo įmonėse.