„Deklaruotinų siuntų skaičiai augo dramatiškai“
Lietuvos pašto vadovė Asta Sungailienė ketvirtadienį žurnalistams tvirtino, kad pastarąjį mėnesį siuntų srautas iš užsienio gerokai sumažėjo.
Įmonės duomenimis, per liepos mėnesį iš viso per Lietuvos paštą gauta daugiau nei 200 tūkst. siuntų iš trečiųjų šalių. Lyginti su praėjusių metų liepa, kiekis krito 4 kartus.
„Perspėjome klientus, kad šiame laikotarpyje susilaikytų šiek tiek nuo nebūtinų pirkimų, nes situacija nebuvo lengvai prognozuojama. Gautų siuntų skaičiai gerokai sumažėjo, Europos Sąjungos apimtys daugiau mažiau stabilios. Kai kalbame apie siuntas iš trečiųjų šalių, kurios ėjo per kitas šalis ar tiesiai į Lietuvos paštą, stebime 5–6 kartų kritimą“, – žurnalistams ketvirtadienį sakė A.Sungailienė.
Tačiau pokyčiai dėl PVM lengvatos panaikinimo lėmė, kad smarkiai išaugo deklaruotinų siuntų skaičiai – apie 20 kartų.
Pernai tuo pačiu laikotarpiu per Lietuvos paštą buvo deklaruota kiek daugiau nei 3 tūkst. siuntų, šią liepą – beveik 60 tūkst. Įsigaliojus naujiems įstatymams, deklaruojamos visos į Lietuvą tiesiogiai atvykusios siuntos iš trečiųjų šalių.
„Deklaruojamų siuntų skaičiai išaugo gana dramatiškai. Klientams, kurie atliko papildomus veiksmus – suvedė duomenis ar deklaravo, didžioji dalis siuntų yra pristatyta, tačiau turime gana didelę dalį siuntų, kai reikalinga atlikti papildomus veiksmus iš klientų pusės“, – tikino pašto vadovė.
Tokiais atvejais tai reiškia, kad gavėjams reikia pateikti informaciją, deklarantai tikslina pateiktus duomenis ir panašiai.
Ji atkreipė dėmesį, kad siuntų užsilaikymo dėl resursų stokos nėra, tačiau siuntos kelionė prailgėjo.
„Atitinkamai klientų perspektyvoje siunta tampa brangesnė, nes deklaravimo paslaugos yra labai imlios darbui ir rankinių procesų poreikiui. Taip pat klientai turi ir patys atlikti papildomus veiksmus“, – patikino A.Sungailienė.
Ji nurodė, kad pereinamuoju laikotarpiu susiduriama su tam tikrais nesklandumais, tačiau tai nėra esminės problemos.
„Paštai partneriai ne visada pateikia visą informaciją, nors tik tinkamu būdu pateikta informacija yra priimtina Muitinės dalyje“, – tikino pašto vadovė.
Ji neatmetė, kad susiduriama ir su pavieniais nesklandumais – buvo situacijų, kai nesklandumų pasitaikė pašto sistemose, tam tikram skaičiui klientų buvo siunčiamos pakartotinės žinutės.
„Šie nesklandumai yra sprendžiami ir jie apėmė nedidelius skaičius klientų, tačiau, žinoma, kiekvienas klientas yra svarbus“, – nurodė A.Sungailienė.
Ruošiasi Kalėdų laikotarpiui
Pašto vadovė informavo, kad įmonė jau ruošiasi Kalėdų laikotarpiui, kurio metu dalis klientų susidurs su naujomis procedūromis.
„Dovanos, kurios atkeliaus į Lietuvą iš ne Europos Sąjungos šalių, kur turime nemažai gyvenančių savo giminių, po PVM lengvatos panaikinimo bus identifikuojamos ir traktuojamos kaip deklaruotinos“, – tikino įmonės vadovė.
Atitinkamai tokiu atveju reikės pateikti įrodymų, kad siunčiama dovana ir kad siunta turi dovanai būdingus požymius.
Ji paaiškino, kad gyventojui tokiu atveju reikės užpildyti deklaraciją, tam tikrus duomenis apie siuntą gali tekti susižinoti iš siuntėjo.
„Antroji dalis – reikės pateikti patvirtinimą ar teiginį, kad siuntėjas yra ne juridinis asmuo, o fizinis. Nes jei tai yra juridinis asmuo, dovanos fakto įrodymas, kiek aš esu informuota, yra žymiai sudėtingesnis”, – pastebėjo įmonės vadovė.
Ji pabrėžė, kad šiuo atveju labai svarbu, jog klientai nurodytų savo telefono numerį.
„Tokiu būdu mes klientus pasiekiame greičiausiai. Taip pat būtinai reikia siekti pateikti kuo tikslesnį savo adresą, nes ši tema vis dar yra aktuali“, – paaiškino A.Sungailienė.
Problema dėl dvigubo PVM mokėjimo
Aptardama problemą, kai dalis žmonių sumoka PVM pirkdami prekę ir, gavę siuntą, gauna dar vieną raginimą sumokėti mokestį, A.Sungailienė sakė, kad už informacijos suvedimą apie mokesčių sumokėjimą atsakingas pardavėjas.
„Šis klausimas vienas iš aktualesnių. Tai susiję su tuo, kad svarbiausia šiame procese yra užtikrinti, kad mokesčiai yra sumokami pagal Lietuvos reglamentavimą. Jeigu mes, kaip vežėjas, neturime informacijos apie tai, kad galimai klientas sumokėjo mokestį pirkimo metu, mes kitaip identifikuoti negalime”, – aiškino A.Sungailienė.
„Informaciją apie mokesčių sumokėjimą į tarptautinę vieno langelio sistemą privalo suvesti pardavėjas, todėl klientams šiuo klausimu tenka kreiptis į pardavėją, kad jis sugrąžintų mokestį, kurio atitinkamai pardavėjas neperdavė. Yra aiškus Muitinės išaiškinimas, o mes, vykdydami reikalavimus, neturime kitos galimybės interpretuoti kitaip”, – pridūrė pašto generalinė direktorė.
Nuo liepos 1 dienos visoje Europos Sąjungoje PVM apmokestintos visos į ES atvykstančios siuntos, įskaitant ir mažos vertės (iki 22 eurų). Naujoji tvarka įsigalioja Europos Komisijos sprendimu visose ES šalyse.