„Iš esmės problemų nebus, mes jau gana seniai sprendžiame šį reikalą, kuriuo mus palaiko ir Rusijos vyriausybė. Esu tikras, kad turėsime specialius vežimo geležinkeliais tarifus, kurie kompensuos tai, kad trąšas teks vežti toliau“, – pareiškė jis žurnalistams Minske penktadienį.
„Dabar mes labai intensyviai dirbame šiais klausimais. Ir jeigu iki gruodžio, kaip tai buvo pareikšta [Lietuvos], bus nutrauktas vežimas, mes iki to laiko būsime visiškai pasirengę krauti kalio trąšas per alternatyvius punktus“, – pridūrė jis.
Pasak R.Haloučankos, vyriausybė bendradarbiauja su Rusijos partneriais, nagrinėja, kur bus didžiausia marža – pasak jo, yra daug logistinių aspektų, susijusių su konkrečių tipų laivais, sandėliais, trąšų saugojimo pajėgumais.
Tačiau Baltarusijos premjeras taip pat pareiškė, kad oficialaus Lietuvos atsisakymo vežti baltarusiškas kalio trąšas Minskas negavo.
„Mums dar niekas apie tai nepranešė – [apie Lietuvos susisiekimo ministro poziciją] sužinojome iš žiniasklaidos, [nežinia, ar] tai asmeninė susisiekimo ministro nuomonė, ar valstybės pozicija“, – pareiškė R. Haloučanka.
„Bet kuriuo atveju mes supratome, kad, atsižvelgiant į nedraugišką politiką, kurią pastaruoju metu įgyvendina Lietuva, šį variantą reikia turėti omenyje. Žinoma, mes rengėmės ir rengėme alternatyvius mūsų trąšų vežimo maršrutus“, – pridūrė jis.
Baltarusijos vyriausybės vadovas taip pat nurodė, kad tuo atveju, „jeigu Lietuva priims tokį sprendimą, ji neteks maždaug 100 mln. eurų [per metus]“.
Lietuvos susisiekimo ministras Marius Skuodis ketvirtadienį pareiškė, kad „Belaruskalij“ produkcija per Lietuvą nebebus pervežama nuo gruodžio. Anot jo, tai lėmė Jungtinių Valstijų pirmadienį paskelbtos sankcijos Baltarusijai, apimančios ir kalio trąšų gamintoją.
Ministro teigimu, maždaug trečdalis krovinių, kurie keliauja „Lietuvos geležinkeliais“ ir per Klaipėdos uostą, yra trąšos, kurioms taikomos sankcijos.
Jo duomenimis, į Europos Sąjungą per Lietuvą gabenamų baltarusiškų trąšų patenka apie 10 proc., o likusi dalis keliauja į Kiniją, Indiją, Braziliją ir kitas šalis.
Baltarusijos autoritarinis prezidentas Aliaksandras Lukašenka pirmadienį pareiškė esąs pasirengęs kalio trąšų eksportą nukreipti per Rusijos uostus, be kita ko, Murmanską – „trumpiausiu, Šiaurės jūrų keliu“ gabenti trąšas Kinijai ir Indijai, kurias laiko savo pagrindinėmis rinkomis.
Rugpjūčio 9 dieną Jungtinės Valstijos, atsižvelgusios į politinę padėtį Baltarusijoje, paskelbė apie sankcijas „Belaruskalij“, virtinei Baltarusijos verslininkų, 15-ai su jais susijusių bendrovių ir Baltarusijos bankui „Absolutbank“.
Sankcijos „Belaruskalij“ įvestos dėl to, kad bendrovė yra viena didžiausių valstybinių įmonių Baltarusijoje ir viena didžiausių pasaulyje kalio trąšų gamintojų, todėl yra laikoma „neteisėtu režimo pajamų šaltiniu“.
JAV iždas savo ruožtu išdavė licenciją vykdyti sandorius, būtinus laipsniškai nutraukti bendradarbiavimą su „Belaruskalij“. Pagal dokumentą, šiam tikslui skirti 4 mėnesiai.
Tuo pat metu draudžiama sudaryti naujas sutartis dėl produkcijos pirkimo iš „Belaruskalij“. Pasibaigus šiam laikotarpiui, amerikiečiams bus uždrausta prekiauti su įmone, o pastarosios turtas JAV bus užblokuotas.
Kalio trąšų iš Baltarusijos eksportą vykdo „Beloruskaja kalijnaja kompanija“ (BKK) – 48 proc. jos akcijų turi „Belaruskalij“, 42 proc. – Baltarusijos gel;ežinkeliai, o dar 10 proc. – draudimo bendrovė „Beleksimgarant“.
Europos Sąjunga (ES) jau yra įvedusi sankcijas kalio chlorido eksportui iš Baltarusijos. Birželio 24 dieną ES Taryba nusprendė taikyti sankcijas Baltarusijai, kurios, be kita ko, apima draudimą prekiauti ES tam tikrų rūšių kalio trąšomis, naftos produktais, tabako gaminiais iš Baltarusijos bei jų tranzito draudimą.