Remiantis conservatree.org duomenimis, vienai tonai biuro popieriaus pagaminti sunaudojami maždaug 24 medžiai. Vienas iš būdų mažinti suvartojamo popieriaus kiekį – atsisakyti popierinių sąskaitų ir rinktis elektroninį jų variantą. Tokia galimybė ne vienerius metus jau egzistuoja ir Lietuvoje. Ar lietuviai ja naudojasi ir kokia popierinių sąskaitų ateitis, aiškinamės šiame tekste.
Nuo popierinių sąskaitų neatbaido net papildomas mokestis
Šilumą sostinei tiekianti bendrovė „Vilniaus energija“ savo klientams sąskaitas internete teikti pradėjo prieš beveik dešimtmetį. Bendrovės atstovas spaudai Nerijus Mikalajūnas sako, kad šiandien popierines sąskaitas vis dar gauna 65 proc. gyventojų ir 81 proc. įmonių bei organizacijų. Papildomai mokėti už popierinę sąskaitą bendrovės klientams nereikia – sąskaitų teikimo sąnaudos yra įtraukiamos į šilumos kainą.
Skaičiuojama, kad per metus popierinių „Vilniaus energijos“ sąskaitų gamybai ir vokams prireikia apie 45 tonų popieriaus. Šiam popieriaus kiekiui pagaminti vidutiniškai iškertama apie 1000 medžių.
Kiek anksčiau nei prieš dešimtmetį e. sąskaitas pradėjo teikti ir mobiliojo ryšio bendrovė „Bitė“. Kaip teigia įmonės korporatyvinių reikalų ir ryšių su visuomene vadovė Žana Jakevičienė, tuomet jas rinkosi santykinai nedaug klientų, greičiausiai turintys nuolatinę interneto prieigą ir nebijantys naujovių.
„E. sąskaitos didesnį populiarumą įgijo 2008 metais, kai metų pradžioje jas rinkosi jau 13 proc. visų sąskaitų gavėjų. Tiesa, 2008-uosius galima pavadinti lūžio metais, nes jau 2008 m. pabaigoje net 35 proc. sąskaitų pasiekdavo klientus elektroniniu būdu. Vėliau e. sąskaitų dalis kasmet nuosekliai augo ir dabar popierines sąskaitas gauna vos dešimtadalis klientų. Iš jų didžiąją dalį sudaro senjorai“, – atskleidžia Ž.Jakevičienė. Popierinės sąskaitos, kurias „Bitės“ klientai gauna paštu, kainuoja 0,5792 Eur (su PVM) per mėnesį.
Panašius skaičius vardija ir „Omnitel“ bei „Teo“ atstovas spaudai Audrius Jasiulaitis – popierinių sąskaitų vis dar pageidauja dešimtadalis „Omnitel“ klientų, iš jų ketvirtadalį sudaro įmonės. Likę klientai gauna e. sąskaitas. Iš visų „Omnitel“ klientų, gaunančių popierines sąskaitas, apie trečdalį sudaro 65 metų arba vyresni klientai. Verslo klientams ir senjorams (65-erių ir vyresniems) popierinės sąskaitos yra siunčiamos nemokamai, jei jie to pageidauja. Likusiems privatiems klientams, kurie pasirenka popierinę sąskaitą, taikomas 1 euro mėnesinis mokestis.
Privalumų daugiau nei trūkumų
Kalbėdama apie e. sąskaitų privalumus, Ž.Jakevičienė jų išskiria ne vieną – tiek privatiems, tiek verslo klientams, tiek pačioms įmonėms. Trumpai privalumus galima būtų apibūdinti taip: greičiau, tiksliau, patogiau. Klientus e. sąskaitos pasiekia greičiau, nei popierinės sąskaitos paštu. E. sąskaitas klientai gali bet kuriuo metu peržiūrėti ir iškart apmokėti, nes sąskaitose pateikiame visas būtinas nuorodas ir klientai sąskaitas gali apmokėti vos keliais pelės paspaudimais per el. bankininkystės sistemą. Anot jos, e. sąskaitų apmokėjimas yra tikslesnis, nes dažniausiai klientams nereikia ranka įvedinėti mokėtinos sumos. Gaunant e. sąskaitas klientams nereikia jų kaupti ir jos niekada nepasimes, kaip gali pasimesti popierinės. Be to, įmonei e. sąskaitą parengti ir pristatyti yra pigiau.
A.Stasiulaitis pastebi, kad e. sąskaitos klientus pasiekia pirmomis mėnesio dienomis, o popierinės – tik mėnesio viduryje. Be to, taip prisidedama ir prie tvarios aplinkos kūrimo mažinant popieriaus naudojimą.
Egzistuos tol, kol norės klientai
Prognozuoti, kada „Vilniaus energija“ atsisakys popierinių sąskaitų,
bendrovės atstovas nesiryžta. „Klientams suteikiame galimybę gauti sąskaitas jiems patogiausiu būdu. Taigi, kada bus atsisakyta popierinių sąskaitų priklauso nuo mūsų klientų“, – aiškina N.Mikalajūnas. Už kiekvieną tūkstantį vartotojų, kurie pereina prie elektroninio sąskaitos formato, „Vilniaus energija“ yra pažadėjusi pasodinti po medį kiekvienais metais.
„Bitės“ atstovės Ž.Jakevičienės nuomone, labai nedidelė dalis (1-2 proc.) klientų, gaunančių popierines sąskaitas, dėl įvairių priežasčių dar gali išlikti ateinantį dešimtmetį. „Yra vyresnio amžiaus klientų, kurie nesinaudoja šiuolaikinėmis technologijomis ir todėl jiems labiau patinka gauti popierines sąskaitas“, – sako pašnekovė.
Natūralų popierinių sąskaitų mažėjimą pastebi ir A. Stasiulaitis. Jo teigimu, per metus apie 3 proc. klientų, naudojančių popierines sąskaitas, užsisako e. sąskaitas, todėl tikėtina, kad artimoje ateityje popierinių sąskaitų norinčių „Teo“ ir „Omnitel“ klientų beveik nebeliks.