Ekomokyklose – informacija apie aplinkosaugą
Kas rytą moksleiviai pravėrę savo mokyklos duris turėtų sužinoti ne tik apie literatūros šedevrus ar logoritmus, tačiau taip pat ir apie aplinkosaugą. Kad bendrojo lavinimo mokyklos taptų ekomokyklomis siekė SMK organizuotas nacionalinis projektas „Ekomokykla“. Viena jo organizatorių Eimantė Vancevičiūtė pasakoja, kad SMK siekia tausoti gamtinius išteklius, skatina ekologinę ir aplinkosauginę atsakomybę. Puoselėjant šias vertybes ir buvo sukurtas projektas „Ekomokykla“, skatinantis moksleivių atsakingą požiūrį į aplinkosaugines problemas, draugišką aplinkai elgesį, didinantis ekologinį sąmoningumą.
Projekto branduolys ir viena iš pagrindinių veiklų – mokyklose vykę aplinkosauginiai seminarai. Per praėjusius metus buvo suorganizuota pusšimtis seminarų skirtingose Lietuvos mokyklose. E. Vancevičiūtė džiaugiasi, kad seminarų informacija pasiekė daugiau nei 2500 moksleivių. Tačiau tikėtina, kad informacija pasiekė ir didesnę visuomenės dalį: savo ruožtu moksleiviai daro teigiamą įtaką tėvams, o šie dar platesniam būriui žmonių.
Seminaruose moksleiviai daugiau sužinojo apie svarbiausias ekologines problemas. Jiems buvo paaiškinta, kaip efektyviai naudoti ir taupyti energiją, kaip mažinti vandens taršą ir saugoti vandens resursus; kodėl yra naudinga rūšiuoti atliekas ir kaip jas prikelti antram gyvenimui. Taip pat
neišvengiamai kalbėta apie klimato kaitą ir kas gresia mūsų Žemei, jei nebus imtasi jokių veiksmų.
Moksleiviai taip pat buvo įtraukti ir į praktinius užsiėmimus: gamtos tvarkymo akcijas, ekologiškų idėjų konkursą.
Idėjos sklinda
Projekto organizatorė E. Vancevičiūtė neabejoja projekto nauda: „Aplinkosauginiai seminarai ir kitos projekto iniciatyvos bendrojo lavinimo mokyklose yra puiki galimybė ugdyti ekologiškai atsakingas asmenybes, skatinti jaunimą prisidėti prie aplinkosauginių problemų sprendimo. Seminaruose moksleiviai diskutavo, kaip galima efektyviau naudoti energiją, ją taupyti, kaip mažinti atliekų kiekį ir jas teisingai rūšiuoti bei kokios yra antrinio atliekų panaudojimo galimybės. Vaikai dalyvavo ne tik teoriniuose užsiėmimuose, bet ir važiavo į Neries regioninį parką (Vilniaus raj.) ir Nacionalinį Kuršių Nerijos parką, kur tvarkė aplinką, rinko šiukšles, genėjo medžius, rinko sausuolius ir tvirtino kopagūbrius. Daug puikių sumanymų pateikė ekologiškų idėjų konkurso „Ekoidėja“ dalyviai. Iš 84 konkurse dalyvavusių komandų geriausiai pasirodė Klaipėdos Baltijos gimnazijos komanda „Žekople“, kuri sukūrė ekologišką bioplastiką. Komanda išvažiavo namo su 11 naujų dviračių.“
Pasak „Žekoplė“ komandos vadovės, mokytojos Irmos Daukšienės, moksleiviai tiesiog užsidegė bioplastiko idėja. Jie suprato ir įvertino jo naudą savo ir ateities kartoms ir norėjo šią ekoidėją kuo plačiau paskleisti. Konkurse pristatinėdami savo sukurtą produktą – bioplastiką moksleiviai buvo šimtu procentų įsitikinę tuo, ką kalba, ką rodo ir kokią naudą jis duos.
Projekto nebūtų pavykę įgyvendinti be ES paramos lėšų. Beveik 250 tūkst. litų jo įgyvendinimui buvo skirta iš Europos regioninio plėtros fondo pagal 2007−2013 m. Sanglaudos skatinimo veiksmų programos priemonę „Visuomenės informavimo ir švietimo apie aplinką priemonių įgyvendinimas. Šios priemonės tikslas skatinti visuomenę rinktis draugišką aplinkai gyvenimo būdą. Viso to siekiama per informavimą ir švietimą aplinkosauginėmis temomis.
Projektas „Ekomokykla“ - vienas iš 48, kurie buvo finansuoti pagal minėtą priemonę. 37 jau sėkmingai užbaigti, o 11 − dar tęsiasi ir skleidžia mūsų visuomenei ekologiškas idėjas.
Aplinkos ministerija: www.am.lt. ES struktūrinė parama: www.esparama.lt