Naujų prasmių paieškos Lietuvos verslininkus veda į tolimas Azijos šalis

Lietuvos verslininkai į tolimas Azijos šalis vis dažniau traukia ne tik dairytis naujų rinkų, bet ir ieškoti įkvėpimo, susitikti su vietos bendruomenių lyderiais ir guru. Kai kurie verslų savininkai ten lieka ir gyventi, o kiti siekia suvokti skirtingas verslo kultūras ir naudingiausias to dalis parsigabenti į savo verslą. Kai kurių šalies įmonių vadovai kovą vyks į verslo ekspediciją Indonezijon, kuri skirsis nuo įprastų verslo kelionių.
Indonezija
Indonezija / Shutterstock nuotr.

Pakalbinome įvairių verslų vadovus, kodėl jie vyksta į tokias keliones ir kokių turi lūkesčių.

Vyksta įgyti įkvėpimo

Jau ne vieną dešimtį versle besisukanti Jolanta Šadbarienė sako į Indoneziją vyksianti ne tik pasidairyti idėjų, bet ir įgauti įkvėpimo.

„Per tiek metų versle jau įgyta daug patirties, daug keliauta, tačiau dabar stadija tokia, kad verslas važiuoja savo vėžėse, dirba samdyti direktoriai, esame akcininkai, tad laikas tokiai kelionei“, – sako „Tegra Holding“ valdybos narė ir vyriausioji direktorė Jolanta Šadbarienė.

Asmeninė nuotr./Maisto gaminimo festivalis antrame pagal dydį Indonezijos mieste Surabajoje
Asmeninė nuotr./Maisto gaminimo festivalis antrame pagal dydį Indonezijos mieste Surabajoje

Nuo 1995 m. veikianti jos įmonė užsiima chemijos produktų platinimu Europos ir Azijos rinkose, o grupės centrinis biuras yra Vilniuje. Tačiau J.Šadbarienę kalbiname ne apie jos verslą, o apie sprendimą leistis į verslo ekspediciją po Singapūrą ir Indoneziją.

Turi suprasti mentalitetą

Verslo ekspedicijos, kai susipažįstama su tolimų šalių kultūra ir bendraujama su vietos lyderiais, dar nėra dažnas reiškinys tarp Lietuvos verslininkų. Dažniausiai vykstama arba artimiau susipažinti su verslo partneriais, arba tiesiog gerai pailsėti ir pakeliauti.

K.Šadbarienė sako, kad verslų savininkams, kaip ir jai, ateina laikas ieškoti naujų prasmių, kai verslo vaga jau išakėta, kai visi smagračiai sukasi, tačiau parduoti verslo dar nenori. Tada laikas leistis į naujas kultūrines ir istorines patirtis su verslo misijos prieskoniu. Būtent tokia ir bus verslo misija į Indoneziją kovo 1-ąją, kur ketina vykti kai kurie Lietuvos verslų savininkai.

„Aš pati keliauju daug, po įvairius žemynus, visur ieškau galimybių, būdų bendradarbiauti. Visur turi gerai pažinti aplinką, ypač tokiose šalyse kaip Indonezija. Turi suvokti žmonių mentalitetą, kultūrinius aspektus“, – pasakoja verslininkė.

„Travel Planet“ nuotr./Indonezija – šalis, po kurią keliaujant galima išvysti daug skirtingų šalių
„Travel Planet“ nuotr./Indonezija – šalis, po kurią keliaujant galima išvysti daug skirtingų šalių

Programoje – „kelionė laiku“

Ji kartu su grupe kitų verslininkų kovą leisis į savotišką „Kelionę laiku“ po Indoneziją, kuri aprėps ir archajiškas bendruomenes, ir verslo megapolius, ir pasaulio „ekonomikos stebuklo“ gyvenimo ritmą.

Kelionės rengėjai žada verslininkams sudaryti sąlygas pasisemti naujų verslo idėjų, užmegzti kontaktus dideles ateities perspektyvas turinčioje rinkoje. Pavyzdžiui, Singapūre Lietuvos atstovai susitiks su ten veikiančių įmonių atstovais, o Indonezijoje – su lyderiaujančios rinkodaros agentūros „Mark Plus“ klientais.

„Tokiose šalyse per atstumą nieko nepadarysi, turi pamatyti žmones, su jais megzti kontaktą. Kultūriniai ir religijų skirtumai yra labai dideli, todėl ši kelionė gali tapti bandomuoju žingsniu“, – sako J.Šadbarienė.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Citarumo upės vandenys drėkina ir šalies ūkininkų ryžių laukus
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Citarumo upės vandenys drėkina ir šalies ūkininkų ryžių laukus

Ji prisimena, kaip pusantrų metų praleido bendraudama su verslo partneriais Indijoje – tik po tiek laiko pavyko sutarti. „Labai svarbu tokiose šalyse ir atgalinis ryšys, nes verslo suvokimas skiriasi. Mes galime jiems sakyti – čia ir dabar, bet jiems tai nebūtinai tą reiškia“, – pasakojo „Tegra Holding“ vyriausioji direktorė.

Indonezija tapo viena svarbiausių šalių

Evaldas Žigutis, bendrovės „Ruptela“ pardavimų vadovas Azijos šalims, ne vieną kartą vyko į Indoneziją. Transporto valdymo sprendimus kuriančiai bendrovei „Ruptela“ prireikė ne vienerių metų, kol įsitvirtino tolimojoje Indonezijoje.

E.Žigutis pasakojo, kad, pradėję daryti rinkos tyrimus, pirmiausia nukreipė žvilgsnį į Singapūrą, po to plėtėsi ir taip atrado Indoneziją. Prireikė ketverių metų, ir Indonezija tapo viena svarbiausių rinkų „Ruptelai“.

LR Prezidento kanceliarijos/R.Dačkaus nuotr./ Prezidentės valstybinis vizitas Indonezijoje
LR Prezidento kanceliarijos/R.Dačkaus nuotr./ Prezidentės valstybinis vizitas Indonezijoje

Kokie verslo partneriai yra Indonezijoje? Pasak E.Žigučio, bent jau IT srityje Indonezijos verslininkai yra inovatyvūs, ieško naujų sprendimų ir galimybių, kaip jie gali patys sukurti verslą.

250 mln. gyventojų turinčioje šalyje, pasak jo, yra puiki vieta užsiimti veiklos diversifikacija. Pagrindinės kryptys, kuriose galima lietuviams ką nors pasiūlyti – IT sektorius, programavimo paslaugos, industrijos, susijusios su technologijomis.

„Ši rinka patogi ir startuoliams, nes gali greitai plėstis, ir nereikalauja didelių investicijų“, – pasakojo E.Žigutis. Maisto, trąšų pramonei ten taip pat yra vietos, sako jis.

Labiausiai reikia kantrybės

Labiausiai tokiose šalyse praverčia kantrybė, pradėti verslą užtrunka laiko, nes turi būti patikimas. „Apgauti bent vieną kartą – tai reiškia bet kokių tolimesnių derybų baigtį. Reikia pasverti, ką sakai, ir asmeninis ryšys yra svarbus, o telefonu ryšių neužmegsi. Tačiau po kurio laiko tai atsiperka, nes turi ne tik klientą, bet ir draugą – žinai ir jų šeimas, vaikus. Lietuviai dažnai daro klaidą – eina iškart prie reikalo“, – dėstė „Ruptelos“ pardavimų vadovas Azijos šalims.

Vida Press nuotr./Plaukiojantis turgus Indonezijoje
Vida Press nuotr./Plaukiojantis turgus Indonezijoje

Žinoma, kelionės į Indoneziją – didelė investicija, bet per pirmą vizitą jokių sandorių neišgausi – tu tiesiog juos išgąsdinsi, pridūrė pašnekovas.

Siekiantiems brautis į Indonezijos rinką, E.Žigutis pataria nekonkuruoti kaina – netoli juk Kinija, tačiau siūlo ieškoti išskirtinumo, ir pats produktas turi būti išskirtinai kokybiškas.

Todėl įžengusius į Indoneziją Lietuvos verslininkus galima jau vadinti kolumbais. Lietuviai jau žinomi aviacijos, lazerių technologijos srityse, žinomi kai kurie startuoliai.

Į verslo ekspediciją – pripildyti vidinės taurės

UAB „Biznio mašinų kompanijos“ vadovė Daiva Viskontienė jau yra buvusi panašioje verslo ekspedicijoje Florencijoje ir sako, kad vietoje atostogų po palme rinktųsi būtent tokias įkvėpimo keliones.

„Dabar visi daug keliauja, po Aziją taip pat. Turiu ir aš tokios patirties, tačiau, manau, ši kelionė bus ypatinga dėl savo tono“, – pasakojo D.Viskontienė. Kai galvoji apie tokią kelionę, visada kyla klausimas, ar ne per didelė prabanga tokiam ilgam laikui palikti verslą ir šeimą, tačiau D.Viskontienė sako jau patyrusi tokių ekspedicijų naudą.

„Pavyzdžiui, Florencijoje mes nėrėme ne į datas, bet į meną, žmones, jų aktualijas. Grįžusi pasijutau lyg su pripildyta taure, ir tas pilnumas iki šiol nesenka“, – pasakojo įmonės vadovė.

Įgytą patirtį ji teigė pritaikiusi ir savo versle. „Priėmėme naujus sprendimus vidinėje komunikacijoje, pradėjome keisti įvaizdį, anksčiau tai atrodė ne taip svarbu, tačiau po tokių verslo ekspedicijų gimsta naujas mąstymas ir matymas“, – įspūdžiais dalijosi „Biznio mašinų kompanijos“ vadovė.

O kaip su verslo interesų paieška Indonezijoje? Ar ji nėra tokia svarbi? Tokioje milžiniškoje rinkoje rasti sąlyčio taškus yra nepaprastai svarbu, teigia pašnekovė. „Pokyčiai visur vyksta žaibišku greičiu. Mes vystėmės lėčiau nei ta šalis, todėl ir šuolis jos bus didesnis. Todėl reikia rasti naujų kontaktų, kad gimtų naujas žinojimas“, – pasakojo D.Viskontienė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų