Nuo 2014 metų į fabriką greitosios pagalbos automobilis važiavo daugiau nei 100 kartų vien dėl to, kad darbuotojai alpo, jautėsi apsvaigę, jiems prasidėdavo traukuliai, pradėdavo sunkiai kvėpuoti, jiems skaudėdavo krūtinę, rodo nelaimingų atsitikimų ataskaita, kurią pavyko gauti „The Guardian“ žurnalistams.
Dar šimtus kartų pagalba buvo kviesta dėl susižeidimų ir kitų problemų. Telefoniniame interviu apie gamyklos, kurioje dirba apie 10 tūkst. darbuotojų, darbo sąlygas, „Tesla“ direktorius pripažino, kad jo darbuotojai dirba ilgai ir darbas yra sunkus, tačiau patikino, kad rūpinasi jų sveikata ir gerove. Gamyklos „saugumo statistika“ pastaruoju metu esą smarkiai pasitaisė.
E.Muskas taip pat sakė, kad „Teslos“ negalima lyginti su kitais dideliais JAV automobilių gamintojais, ir įmonės rinkos kapitalizacija, siekianti daugiau nei 50 mlrd. eurų, yra nepagrįsta.
„Mes esame pinigus prarandanti kompanija. Tai nėra tokia padėtis, kad mes, pavyzdžiui, būtume tik godūs kapitalistai, kurie nusprendė pataupyti ant saugumo, kad pasididintų pelną. Tai yra tiesiog klausimas, kiek pinigų mes prarandame. Ką darome, kad išgyventume? Ką daryti, kad nenumirtume ir visi neprarastų darbo vietų“, – kalbėjo E.Muskas.
Tačiau E.Musko požiūris skiriasi nuo 15 esamų ir buvusių gamyklos darbuotojų, kurie pasakojo apie didelį spaudimą, kartais nes skausmą ir sužeidimus, kad tik būtų išpildyti ambicingi „Tesla“ generalinio direktoriaus tikslai.
„Aš mačiau, kaip žmonės alpsta, krenta ant grindų kaip blynai ir susižeidžia veidus. Mes ir toliau dirbame šalia to žmogaus, nors jis dar guli ant grindų“, – sakė „Teslos“ produkcijos technikas Jonathanas Galescu.
Apie alpstančius ar net į ligoninę vežamus bendradarbius pasakojo ir dar keli žmonės.
„Viskas atrodo kaip ateitis, išskyrus mus“, – kalbėjo įmonės darbuotojas Richardas Ortizas.
„Tesla“ balansuoja tarp technologinio startuolio, atsieto nuo senosios ekonomikos taisyklių, ir gamintojo, kuriam reikia pagaminti prekes, statuso. Ši prieštara „Tesloje“ yra labai ryški – E.Muskas aiškina, kad 2018 metais pagamins 500 tūkst. automobilių (495 proc. daugiau nei pernai).
Vasarį „Tesla“ darbuotojas Jose Moranas pasidalino tinklaraščio įrašu, kuriame skelbia apie privalomus viršvalandžius, didelį nelaimingų atsitikimų darbe skaičių, mažas algas. Taip jis atkreipė dėmesį į paprastus gamyklos darbuotojus, kurie viešojoje erdvėje tikrai nėra „Teslos“ įvaizdžio dalis.
Michaelis Sanchezas prieš penkerius metus, kai jį pasamdė „Tesla“, džiūgavo. Jis manė, kad kompanija yra ateities dalis. Tačiau dabar vyras kakle turi dvi išvaržas, nedirba dėl neįgalumo, ir be skausmo į rankas negali paimti net paprasčiausio pieštuko.
„Tesla“ paaiškino, kad darbuotojas susižeidė montuodamas ratą, tačiau M.Sanchezas aiškino, kad traumą lėmė ilgametis darbas prie „Tesla“ surinkimo linijos. Jam reikėdavo nuolat būti pakėlus galvą ir rankas į viršų.
„Tesla“ gamybos praktika itin pavojinga buvo pirmaisiais veiklos metais. 2013-2016 metais nelaimingų atsitikimų darbe skaičius buvo didesnis nei rinkos vidurkis.
„Tai neįtikėtinai skaudina, ir, aš manau, neteisinga teigti, kad man nerūpi“, – sakė E.Muskas. Jis tikino, kad jo stalas yra pačioje blogiausiose vietoje gamykloje, tai yra „skausmingiausia vieta“.
Praėjusių metų pradžioje jis aiškino, kad miega ant gamyklos grindų miegmaišyje, kad „tai būtų pats skausmingiausias dalykas.“
Tiesa, kai kurie „Tesla“ darbuotojai pasakojo, kad apie susižeidimus darbo vietoje yra pranešama nenoriai. Mat tada tenka dirbti lengvesnius darbus ir už tai yra mokama mažiau.
„Aš žinau, kad žmonėms buvo sunku, jie dirbo daug ir sunkius darbus. Aš norėjau dirbti sunkiau, nei jie, ilgiau, nei jie. Nes, manau, tą turėtų daryti vadovas“, – tuomet aiškino E.Muskas.
Su „The Guardian“ žurnalistais kalbėję „Tesla“ darbuotojai atliepė E.Musko pasididžiavimą ir entuziazmą, kalbant apie kompanijos misiją.
„Mes keičiame pasaulį. Aš negaliu sulaukti, kada mano anūkė mokykloje vieną dieną galės pasakyti: mano senelis ten buvo“, – entuziastingai kalbėjo R.Ortizas.
Tačiau dėl to nuotaika, kurią R.Ortizas apibūdino kaip masinį nusivylimą, nedingsta. Jis pats sakė, kad neseniai susilpnėjo jo dešinė ranka.
Kiti pabrėžė sužalojimus, susijusius su ilgomis darbo valandomis, ir stresus. 2016 metų spalį darbo diena „Tesloje“ buvo sutrumpinta, tačiau iki tol darbuotojai dirbdavo 12 valandų pamainas 6 dienas per savaitę. Vėliau „Tesla“ perpus sumažino viršvalandžius.
Tiesa, kai kurie „Tesla“ darbuotojai pasakojo, kad apie susižeidimus darbo vietoje yra pranešama nenoriai. Mat tada tenka dirbti lengvesnius darbus ir už tai yra mokama mažiau.