Restorano padavėja pateikia klientams 100 eurų sąskaitą. Jie susimoka grynais, mergina nusineša pinigus iki kasos, įmuša į ją 40 proc. nuolaidą – taip į kasą padeda 60 eurų, o į slaptą restorano stalčių – dar 40 eurų. Slaptame stalčiuje – pinigai atlyginimams „vokeliuose“ ir panašioms neapskaitytoms išlaidoms. Klientas apie menamą nuolaidą nieko nežino.
Viena buvusi restorano „Pjazz“ darbuotoja 15min pasakojo apie schemą, kaip įmonė neva vengia mokesčių, taikydama klientams nematomas didžiules nuolaidas net alkoholiui. Valstybinei mokesčių inspekcijai (VMI) tokia schema yra žinoma. Dėl šios įmonės ji jau atlieka patikrinimą.
Tuo metu restorano valdytoja bendrovė „Nimfėja“ tikina, kad pritaikytos nuolaidos yra konkretaus darbuotojo „šiurkštus pažeidimas“, ir pasakoja, kad dėl panašių jau ne kartą padavė savo darbuotojus į teismą.
Svarbu pabrėžti, kad „Pjazz“ ir „Pizza Jazz“ valdo dvi skirtingos ir tarpusavyje nesusijusios įmonės – atitinkamai „Nimfėja“, taip pat valdanti ir „Miyako“, ir „Verus gustus“, apie kurią šiame tekste nėra kalbama.
Pasakoja apie sukčiavimo schemą
40 proc. – tokią nuolaidą studentams ir jauniesiems verslininkams taikė „Pjazz“ restoranas sostinės Vokiečių gatvėje, šiuo metu jau užvėręs duris. Tačiau buvusi jo darbuotoja Marija (vardas ir pavardė redakcijai žinoma) tikino, kad klientai tų nuolaidų taip ir nematydavo – tokiu būdu restoranas paprasčiausiai išsigrynindavo pinigus.
Merginos 15min pateikti čekiai liudija apie itin dosnias nuolaidas klientams. Viename kvitų matyti, kad įmonės dienos apyvarta buvo 500 eurų, o pritaikytų nuolaidų suma – beveik 170 eurų.
„Jokia nuolaida „jauniesiems verslininkams“ niekad nebuvo pritaikyta, čia akių dūmimas VMI. Jei jie būtų atidžiai pavartę mūsų kasos žurnalus, būtų pastebėję, kad kažkas ne taip. Be to, 40 proc. liepė taikyti net alkoholiui. Iš pradžių alkoholiui neleido, vėliau jau visai nebekreipė dėmesio į įstatymus. Šios įmonės savininkai jaučiasi nebaudžiami“, – 15min pasakojo Marija.
Jokia nuolaida „jauniesiems verslininkams“ niekad nebuvo pritaikyta, čia akių dūmimas VMI. Jei jie būtų atidžiai pavartę mūsų kasos žurnalus, būtų pastebėję, kad kažkas ne taip, – pasakojo Marija.
Ji 15min parodė ir žinutę, kurią darbuotojams neva parašė restorano vadybininkė. Žinutėje nurodoma, kam taikyti 40 proc. nuolaidą. Štai ką rašo vadybininkė (kalba netaisyta): „LABAI DAZNAI TURIME studentu, asocijaciju ir pan. kurie ateina pas mus ir isnaudoja musu patalpas ju darbams aptarti ir dirbti su kolegomis. Musu patalpos dideles, isskirstytos salytemis, todel jiems yra labai patogu musu restorane rinktis. Jie cia neoficialioje aplinkoje ir dirba ir pavalgo ir isgeria ir pan. Tokiems zmonems mes taikome 40 proc. nuolaida sasakaitai visai.“
Didžiulės nuolaidos – ir alkoholiui
Neretai restoranai savo klientams pateikia nefiskalinius kvitus. Nefiskalinis kvitas yra paprasčiausia spausdinta sąskaita, kurios VMI nemato, taigi nuo jos nebūtinai mokami mokesčiai. VMI yra svarbūs tik fiskaliniai kvitai. Fiskalinis kvitas parodo, kiek pinigų sumokėjo klientas ir kiek mokesčių turėtų sumokėti įmonė.
Bendrovė, kuri nenori rodyti VMI visų pajamų, gali klientui atnešti paprastą spausdintą kvitą su bet kokia suma, o į fiskalinį kvitą, kurio klientui jau neparodys, įmušti gerokai mažesnę sumą. Tokiu atveju skirtumas jau nebėra apmokestinamas, nes šių bendrovės pajamų VMI jau nebemato. Būtent taip, Marijos teigimu, ir elgėsi „Nimfėja“. Bent jau tuo laikotarpiu, kai mergina ten dirbo.
Jos teigimu, vienintelė nuolaida, kuria iš tikrųjų galėjo pasinaudoti klientai, tesiekė tik 10 proc. Ir tai tik tiems, kurie turėjo įmonės lojalumo kortelę.
Artėjant algadieniui, mane pasikvietė administratorė ir labai gražiai paaiškino, jog einamąjį mėnesį tinklui trūksta lėšų, ir dėl to „šį vienintelį kartą“ gausiu dalį atlyginimo vokelyje. Spėkit, ar tai buvo vienintelis kartas? – klausė mergina.
Pasirodo, dosnios nuolaidos taikytos ir alkoholiui. Kitame kvite matyti, kad restorano klientai įsigijo alkoholinių gėrimų beveik už 200 eurų, tačiau restoranas padarė beveik 80 eurų nuolaidą. Marijos teigimu, klientai restoranui iš tiesų sumokėjo visą kainą, apie jokią nuolaidą nieko nežinodami, o nuolaidos suma nukeliavo į slaptą stalčių. Marija tikino, kad iš slapto stalčiaus būdavo mokami atlyginimai. Ji ir pati neneigė ėmusi atlyginimą „vokelyje“.
„Artėjant algadieniui, mane pasikvietė administratorė ir labai gražiai paaiškino, jog einamąjį mėnesį tinklui trūksta lėšų, ir dėl to „šį vienintelį kartą“ gausiu dalį atlyginimo vokelyje. Spėkit, ar tai buvo vienintelis kartas?“ – pasakojo mergina.
Restorano valdytoja tikina, kad nuolaidų taikymas alkoholiui yra vienkartinė šiurkšti darbuotojo klaida, didelės nuolaidos įmonėje yra įprastos, o fiskaliniai kvitai – spausdinami visada.
Grasina buvusią darbuotoją paduoti į teismą
Restorano Vilniaus regiono vadovė Saida Zelenė 15min tvirtino, kad fiskalinius kvitus restorano darbuotojai spausdina visada. Paklausta, ar 500 eurų lygiai pardavimų sumai 170 eurų nuolaida nėra per didelė, ji aiškino, kad nuolaida visiškai nepriklauso nuo apyvartos.
Didžiausią nuolaidą, 50 proc., mūsų įmonėje turi vyrų krepšinio rinktinė, 2003 metais laimėjusi Lietuvai aukso medalius Stokholme, – apie nuolaidas dėstė restorano atstovė.
O didžiausia nuolaida restoranuose, S.Zelenės teigimu, siekia net 50 proc. Tiesa, labai specifinei grupei – visai ne studentams ar pradedantiesiems verslininkams, bet aukso medalius Europos čempionate prieš 15 metų laimėjusiems krepšininkams.
„Mūsų įmonėje yra patvirtinta lojalių klientų nuolaidų sistema ir ji galioja visiems atsiskaitymams tiek grynaisiais, tiek pavedimu. Nuolaidos negalioja alkoholiniams gėrimams ir tabakui. Didžiausią nuolaidą 50 proc. mūsų įmonėje turi vyrų krepšinio rinktinė 2003 metų, laimėjusi Lietuvai aukso medalius Stokholme“, – aiškino restorano vadovė.
Vėliau ji detalizavo, kokios dar nuolaidos taikomos restorane: VIP kortelės, ilgalaikio lojalumo nuolaida, momentinė konfliktų sprendimo nuolaida, slapto svečio nuolaida, catering’o paslaugų nuolaida, barterinė nuolaida, krepšininkų nuolaida, freelancer’ių nuolaida, verslo klubo nario nuolaida, specifinės akcijos. „Visos marketingo priemonės lojalumui skatinti periodiškai atnaujinamos reaguojant į rinkos pokyčius, konkurencinę aplinką, restorano specifiką ir formatą“, – pridūrė ji.
Pamačiusi kvitą, kai 40 proc. nuolaida yra pritaikyta alkoholiui, ji pripažino, kad tai yra pažeidimas. Tačiau tvirtino, kad tai yra vienkartinis atvejis, dėl jo yra kaltas darbuotojas. Be to, S.Zelenė išsyk pareikalavo atskleisti žurnalistų šaltinį, grasindama jį paduoti į teismą.
„Iš jūsų atsiųstų nuotraukų matau, kad turite specifinio pobūdžio konfidencialią įmonės informaciją. Nors šis restoranas yra uždarytas ir jokios veiklos nebevykdo, ši informacija yra saugoma ir už jos atskleidimą ar panaudojimą, net ir pasibaigus darbo santykiams, buvusiam darbuotojui gali kilti teisinė atsakomybė. Mes privalome kreiptis į teisėsaugą dėl galimos buvusių darbuotojų nesąžiningos veiklos bei konfidencialios informacijos atskleidimo, todėl labai prašau jūsų informuoti mane, iš kur gavote ar kas jums pateikė kasos knygos nuotraukas“, – savo prašymą atskleisti informacijos šaltinį moteris pakartojo dar kelis kartus. Vėliau pridūrė, kad dėl darbuotojų nesąžiningumo jau ne kartą teko kreiptis į teismą.
Tuo metu VMI dėl „Nimfėjos“ jau yra pradėjusi tyrimą. Jo turinio, kol tyrimas nebaigtas, inspektoriai kol kas neatskleidžia. Tačiau pajamų slėpimo per nuolaidas schemos jiems yra žinomos.
VMI vertina, ar nuolaidos – tikros
„VMI pažymi, kad įmonės turi teisę taikyti įvairias nuolaidas, taip pat gali turėti patvirtintas nuolaidų sistemas, tačiau praktikoje VMI susiduria ir su gautų pajamų slėpimo per suteiktas nuolaidas schemomis. Atliekant patikrinimus VMI vertina, ar nuolaidos paslaugoms buvo suteiktos realiai, ar tokie veiksmai atlikti siekiant nuslėpti dalį gautų pajamų ir sumažinti mokamų mokesčių sumą“, – 15min raštu atsakė Kauno apskrities valstybinės mokesčių inspekcijos (toliau – Kauno AVMI) Kontrolės departamento direktorė Ligita Brazlauskienė.
VMI susiduria ir su gautų pajamų slėpimo per suteiktas nuolaidas schemomis, –pasakojo inspekcijos atstovė.
Ji pabrėžė, kad šiuo metu „Nimfėjos“ bendrovės atžvilgiu yra atliekami kontrolės veiksmai, todėl kol kas plačiau komentuoti šio konkretaus atvejo ji negali.
Kaip vartotojai gali apsunkinti mokesčių slėpimą? Aprašytas galimas pajamų slėpimo atvejis per nuolaidas yra įmanomas tik tada, kai atsiskaitoma grynaisiais, tikino Marija. Todėl patartina atsiskaitymus vykdyti per banką.
Be to, visada reikia reikalauti ne šiaip kvito, bet fiskalinio kvito. Fiskalinis kvitas apačioje turi Fiskalinį logotipą, kurį sudaro trijų raidžių „LTF“ derinys. Tik toks kvitas užtikrina, kad įmonė nuo gautų pajamų moka mokesčius. Daugiau skaitykite čia.