15min susipažino su Sveikatos apsaugos ministerijos parengta duomenų lentele, kuri buvo išplatinta savivaldybėms.
Šie duomenys rodo, kad tarp didžiausių Lietuvos darbdavių patenkančių prekybos tinklų darbuotojų vakcinacija yra santykinai lėta.
Prekybos tinklų rodikliai yra geresni nei kai kurių kitų sektorių, kaip transportas ar laivų remontas ir statyba, kita vertus, jie gerokai nusileidžia tokioms sritimis kaip informacinių technologijų, finansų ar draudimo sektoriai. Tarp daugiau nei 100 darbuotojų turinčių IT įmonių darbuotojų imuniteto vidurkis siekia 82,57 proc. Aukštą darbuotojų imuniteto rodiklį demonstruoja bankai – 75,19 proc., bei draudimo veiklą vykdančios įmonės – 73,65 proc.
SAM duomenimis, geriausią rodiklį iš prekybos tinklų kol kas rodo „Maxima“ – ši bendrovė ne tik įdarbina daugiausiai iš visų, net 13,4 tūkst., darbuotojų, tačiau yra vakcinavusi 51,2 proc. jų. Pridėjus COVID-19 persirgusių darbuotojų skaičių, bendras įmonės darbuotojų imunitetas siekia 61 proc.
Nedaug nuo jų atsilieka ir „Lidl“. Šio prekybos tinklo darbuotojų rodiklis yra 47,86 proc. (56,49 proc. darbuotojų yra įgiję imunitetą).
Kiti prekybos tinklai fiksavo žemesnius rezultatus. „Rimi Lietuva“ skiepijimo rodiklis buvo 43,85 proc. (imuniteto – 53,62 proc.), prekybos tinklus „IKI“ valdančios UAB „Palink“ – 36,56 proc. (imuniteto – 46,67 proc.). „Norfos mažmenos“ rezultatas – 38,57 proc. paskiepytųjų (imunitetas susiformavo pas beveik 50 proc. darbuotojų).
Kalbinti bendrovių atstovai teigė, kad patys tiksliai nežino ir nerenka oficialių duomenų apie savo darbuotojus – to jie negali daryti pagal Bendrojo duomenų apsaugos reglamento (BDAR) nuostatus. Tačiau bendrus įmonių duomenis kaupia SAM.
Tam, kad išsiaiškintų, kokia dalis darbuotojų paskiepyta, pavyzdžiui, „IKI“ ir „Lidl“ rengia darbuotojų apklausas. Jų rezultatai yra gana artimi SAM skelbiamiems skaičiams. Štai „Lidl“ skaičiuoja, kad pasiskiepijo 45 proc. jų darbuotojų, o imunitetą įgijo 53 proc. IKI atstovė 15min teigė, kad pasiskiepijusių skaičius yra „panašus į šalies vidurkį“ – šis šiandien šiek tiek viršija 40 proc.
Kalbintas „Norfos mažmena“ atstovas spaudai Darius Ryliškis sakė, kad tikslių duomenų pati įmonė neturi, nes darbuotojai apie vakcinaciją pranešti darbdaviui neprivalo. Jis teigė, kad darbuotojus skatina skiepytis ir informuoja apie vakcinavimo galimybes, tačiau ar skiepytis pasirenka patys darbuotojai.
„Priversti darbuotojų negalime ir neverčiame jų. Kalbant apie rodiklį, kurį norėtume pasiekti – 70 proc. yra geras rodiklis ir jeigu medikai sako, kad toks procentas yra geras, mes tam pritariame“, – komentavo jis.
Pašnekovas pridūrė, kad prie vakcinacijos rodiklių įmonė gali prisidėti nedaug – daug labiau lems tai, kokios bus nuotaikos dėl vakcinacijos visoje šalyje.
„Mūsų prognozės tokios kaip ir visoje šalyje – skaičius didės, jeigu gyventojai pradės labiau tikėti skiepijimosi nauda. „Norfos“ darbuotojai yra lygiai tokie patys kaip ir visi kiti Lietuvos žmonės, todėl lygiai tas pats vyks ir įmonėje“, – mano jis.
„IKI“ prekybos tinklo atstovai laikosi kitokios strategijos. Nors pagal vakcinuotų darbuotojų skaičių tarp didžiųjų prekybos tinklų jie užima paskutinę vietą, įmonė deda aktyvias pastangas įtikinti savo darbuotojus pasiskiepyti.
„Kai buvo paskelbta vakcinacija, pradėjome savo įmonės viduje viešinimo kampaniją apie tai, kas yra vakcinacija, kodėl ji reikalinga, esame sukūrę polapį darbuotojams, iškabinę plakatus tiems, kurie neprieina prie kompiuterio. Informaciją mums padėjo parengti Sveikatos apsaugos ministerija“, – sakė atstovė spaudai Vaida Budrienė.
Ji pridūrė, kad, be švietėjiškos veiklos, įmonė imasi ir kitų priemonių. Pagal įstatymą, jeigu susirenka penkiasdešimt darbuotojų, į įmonę gali atvažiuoti vakcinavimo autobusiukas.
„Tą irgi aktyviai darome ir tai mums ypač pasiteisino logistikos srityje. Taip pat esame darę ir vakcinacijos herojų kampaniją – turime savo vidinį puslapį, kuriame darbuotojai fotografavosi kaip skiepijasi ir ragino pasekti savo pavyzdžiu“, – teigė V.Budrienė.
Įmonės atstovė spėjo, kad daugiausiai su žmonėmis kontaktuojantys kasininkai, „IKI“ prekybos tinkle gali būti ta grupė, kuri paskiepyta santykinai gausiausiai, kadangi jie buvo įrašyti į prioritetines skiepijimo grupes. V.Budrienės teigimu, tuomet darbuotojai vakcinavosi pakankamai noriai. Apie 600 įmonės darbuotojų sirgo COVID-19, daliai susidarė imunitetas.
„Dabar yra sunkiausias etapas įtikinti visus abejojančius, tuos kuriems nerimą kelia ne vakcinos rūšis, o vakcinavimas apskritai. Prieš tai buvusi dalis nebuvo sunkiausia, nes tie kas galėjo ir norėjo vakcinuotis, tą ir padarė“, – teigė ji.
„Lidl Lietuva“ Korporatyvinių reikalų ir komunikacijos departamento vadovas Valdas Lopeta 15min taip pat sakė, kad įmonė aktyviai ragina darbuotojus skiepytis – kartais net įteikdama materialias dovanas.
„Palaikome aktyvų vakcinavimosi procesą ir skatiname kolegas skiepytis, informuodami apie skiepų naudą, kompensuodami transporto išlaidas važiuojant skiepytis, įteikdami naudingas laisvalaikio dovanas pasiskiepijusiems. Jei tik įmanoma, stengiamės organizuoti skiepų dienas mūsų patalpose, kad kuo daugiau darbuotojų galėtų tai padaryti greitai ir patogiai“, – 15min komentavo jis.
Prizais savo darbuotojus apdovanoja ir „Maxima“. Tiems darbuotojams, kurie pasiskiepijo nuo COVID-19, įmonė atsidėkoja suteikdama 10 eurų vertės „Eurovaistinės“ dovanų kuponus. Šie gali būti išleidžiami ne tik sveikatos, grožio prekėms įsigyti, bet ir „Eurovaistinėje“ teikiamoms paslaugoms.
„Tai yra simbolinė padėka už sąmoningai priimtą sprendimą, kuris ne tik mūsų kolektyve padės užtikrinti saugią darbo aplinką, bet ir visai visuomenei padės greičiau sugrįžti į įprastą gyvenimą. Dovanos kuponu gali pasinaudoti nebūtinai „Maximos“ darbuotojai, bet ir jų šeimos nariai“, – 15min teigė „Maximos“ komunikacijos ir įvaizdžio departamento direktorė Ernesta Dapkienė.
Įmonės atstovė sakė, kad džiaugiasi, jog darbuotojai supranta COVID-19 vakcinacijos svarbą ir dar pavasarį pradėjo aktyviai registruotis į skiepijamų asmenų prioritetinius sąrašus. Tuo pačiu ji pabrėžė, kad skiepijimasis yra laisvas kiekvieno žmogaus pasirinkimas, todėl „Maxima“ gerbia darbuotojų apsisprendimą ir teisę rinktis.
Šiuo metu daugiau nei 7 tūkst. „Maximos“ darbuotojų jau yra pasiskiepiję pirmąja vakcinos doze. Įmonėje yra kolektyvų, kuriuose beveik 100 proc. yra pasiskiepijusių.
Prekybos tinklai „dominuoja“ tarp didžiausių darbdavių
Žvelgianti į dešimt pagal darbuotojų skaičių didžiausių šalies darbdavių, aiškiai matyti, kad jos pasižymi gana skirtingais vakcinavimo rodikliais.
Be jau minėtų prekybos tinklų, į dešimtuką dar patenka AB „Lietuvos paštas“ (44,43 proc. vakcinuotų darbuotojų, 55,84 proc. įgijusių imunitetą), „Kesko Senukai Lithuania“ (47,03 proc.; 55,76 proc.), kurių didelė dalis darbuotojų taip pat dirba kontaktinį darbą.
Kita vertus, šiame sąraše itin išsiskiria „Danske“ bankas – nors nemažą dalį įmonės darbų galima vykdyti nuotoliniu būdu, paskiepyta net 77,44 proc. įmonės darbuotojų. Iš viso imunitetą įgijo 81,77 proc. „Danske“ banko darbuotojų. Pozityvius skaičius dar labiau sustiprina tai, kad ši įmonė yra ketvirtas didžiausias šalies darbdavys.
Pakankamai aukštu vakcinuotų asmenų rodikliu pasižymi valstybės kontroliuojama įmonė „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO). Vakcinuota 68,94 proc. šios bendrovės darbuotojų, imunitetą įgijo daugiau nei trys ketvirtadaliai.
Gana žemais vakcinacijos rodikliais išsiskiria kiti du didžiausi šalies darbdaviai – įdarbinimo agentūra „Biuro“ rodiklis siekia 35,14 proc., o medicinos įrangą gaminančios „Intersurgical“ paskiepytų darbuotojų dalis yra vos didesnė 35,30 proc.