Statistikos departamentas nurodė, kad 2020 metų gruodį, lyginant su paskutiniu 2019 metų mėnesiu, mažmeninės prekybos įmonių apyvarta sumažėjo 1 procentu.
Skaidant šią statistiką atskirais sektoriais matome, kam sekėsi labiau, o kam – mažiau.
Maisto prekėmis prekiaujančių įmonių apyvarta augo 4,6 procento. Tuo tarpu ne maisto prekėmis prekiaujančiųjų ir automobilių degalų mažmeninės prekybos įmonių apyvarta mažėjo, atitinkamai 1,4 ir 11,4 procento.
Gruodis – geriausias metas
Nebankinio finansavimo įmonės „SME Finance“ vyriausiasis ekonomistas Aleksandras Izgorodinas 15min sakė, kad Lietuvos mažmeninės prekybos sektorius antrojo karantino pradžioje buvo ne toks jautrus kaip per pirmąjį.
Pernai kovą mažmeninės prekybos apyvartos nuosmukis Lietuvoje siekė 5,3 proc., lyginant su 1 proc. gruodį.
Pasak ekonomisto, tai daugiausia susiję dėl stipriai besiskiriančio kovo ir gruodžio mažmeninės prekybos ne maisto prekėmis rezultatais. Paskutinį 2020 metų mėnesį tokių įmonių apyvartos nuosmukis, kaip minėta, buvo 1,4 proc., tuo tarpu kovą siekė net 13,2 procento.
Anot A.Izgorodino, tai galėjo lemti du dalykai.
„Kadangi lapkritį–gruodį Lietuvoje buvo fiksuojamas didelis COVID-19 sergamumo prieaugis ir buvo kalbama apie antrą karantino režimą, dalis gyventojų galėjo suskubti įsigyti ne maisto prekes, įskaitant ir kalėdines dovanas, dar iki karantino įvedimo“, – 15min sakė ekspertas.
Pasak jo, nuo didesnio nuosmukio gruodį šį segmentą apsaugojo prekyba internetu.
2020 metų gruodį, lyginant su tuo pačiu 2019 metų mėnesiu, mažmeninės prekybos internetu apimtys Lietuvoje išaugo 84,2 proc. – labiausiai per visus 2020-uosius.
Akivaizdu, kad prisitaikė tiek parduotuvės, tiek pirkėjai, nes gruodis toks mėnuo, kai reikia ir pirmojo būtinumo prekių, ir kalėdinių dovanų.
Tuo metu mažmeninės prekybos eksperto Justo Gavėno santykinai geri gruodžio mėnesio prekybos rodikliai nestebino.
„Gruodis yra geriausias laikas visiems prekybininkams istoriškai daugelį metų iš eilės“, – 15min sakė jis.
Anot jo, iš duomenų akivaizdu, kad ne tokią blogą mažmeninės prekybos statistiką nulėmė maisto prekių parduotuvių apyvarta.
Tuo tarpu ne maisto prekių prekybos statistiką gerino galimybė pirkti internetu, nes pačios parduotuvės maždaug pusę mėnesio buvo uždarytos, teigė ekspertas.
„Akivaizdu, kad prisitaikė tiek parduotuvės, tiek pirkėjai, nes gruodis toks mėnuo, kai reikia ir pirmojo būtinumo prekių, ir kalėdinių dovanų“, – kalbėjo J.Gavėnas.
Per metus apyvarta augo
Per visus 2020 metus Lietuvos mažmeninės prekybos apyvarta, lyginant su 2019 metais, buvo 2,5 proc. didesnė.
Kaip nebūtų ironiška, A.Izgorodinas teigė, kad tam esminės įtakos turėjo ne pirmo būtinumo prekių segmentas, kur 2020 metais fiksuojamas 6 proc. prieaugis, nepaisant du kartus uždarytų prekybos centrų.
Lietuvos vartotojai turi finansinių išteklių vartojimui, vartotojų lūkesčiai greitai atsigavo po pirmojo karantino šoko, o antro karantino pradžioje tik toliau gerėjo.
Pasak ekonomisto, šie duomenys puikiai koreliuoja su Lietuvos banko skaičiais apie Lietuvos gyventojų indėlius bankuose, pasiekusiais istorinį maksimumą ties 17,3 mlrd. eurų, ir Statistikos departamento duomenimis apie Europos Sąjungoje geriausius vartotojų lūkesčius.
„Lietuvos vartotojai turi finansinių išteklių vartojimui, vartotojų lūkesčiai greitai atsigavo po pirmojo karantino šoko, o antro karantino pradžioje tik toliau gerėjo“, – sakė A.Izgorodinas.
J.Gavėnas prognozavo, kad 2021 metų pradžioje esminių pokyčių prekybos sektoriuje tikriausiai nepamatysime.
„Pirmą ketvirtį skaičiai bus sąlyginai žemesni, juolab kad sausio, vasario mėnesiais nebus galima daryti didžiųjų išpardavimų, kas nesudarys galimybės įmonėms pasiauginti apyvartos“, – tvirtino ekspertas.
„Kaip situacija vystysis toliau, priklausys nuo to, kaip valdysime pandemiją“, – pridūrė jis.