Nepaisant uždarytų parduotuvių, gruodį prekyba smuko tik 1 procentu: kodėl?

Lietuvos mažmeninės prekybos įmonių apyvarta 2020 metų gruodį smuko vos 1 procentu, lyginant su tuo pačiu mėnesiu užpernai, ketvirtadienį paskelbė Statistikos departamentas. Toks skaičius gali atrodyti keistai, turint omenyje, jog pernai gruodį matėme COVID-19 pandemijos antrosios bangos piką, smarkiai mėnesio pradžioje sugriežtintą karantiną ir dalies smulkaus verslo skundus dėl kone nulinių pajamų. Vis dėlto prekybos rodiklius į viršų tempė ūgtelėjusi prekyba maisto prekių parduotuvėse.
Apytuštės parduotuvių lentynos šeštadienio rytą
Apytuštės parduotuvių lentynos šeštadienio rytą / Roko Lukoševičiaus / 15min nuotr.

Statistikos departamentas nurodė, kad 2020 metų gruodį, lyginant su paskutiniu 2019 metų mėnesiu, mažmeninės prekybos įmonių apyvarta sumažėjo 1 procentu.

Skaidant šią statistiką atskirais sektoriais matome, kam sekėsi labiau, o kam – mažiau.

Maisto prekėmis prekiaujančių įmonių apyvarta augo 4,6 procento. Tuo tarpu ne maisto prekėmis prekiaujančiųjų ir automobilių degalų mažmeninės prekybos įmonių apyvarta mažėjo, atitinkamai 1,4 ir 11,4 procento.

Roko Lukoševičiaus / 15min nuotr./Apytuštės parduotuvių lentynos šeštadienio rytą
Roko Lukoševičiaus / 15min nuotr./Apytuštės parduotuvių lentynos šeštadienio rytą

Gruodis – geriausias metas

Nebankinio finansavimo įmonės „SME Finance“ vyriausiasis ekonomistas Aleksandras Izgorodinas 15min sakė, kad Lietuvos mažmeninės prekybos sektorius antrojo karantino pradžioje buvo ne toks jautrus kaip per pirmąjį.

Pernai kovą mažmeninės prekybos apyvartos nuosmukis Lietuvoje siekė 5,3 proc., lyginant su 1 proc. gruodį.

Pasak ekonomisto, tai daugiausia susiję dėl stipriai besiskiriančio kovo ir gruodžio mažmeninės prekybos ne maisto prekėmis rezultatais. Paskutinį 2020 metų mėnesį tokių įmonių apyvartos nuosmukis, kaip minėta, buvo 1,4 proc., tuo tarpu kovą siekė net 13,2 procento.

Anot A.Izgorodino, tai galėjo lemti du dalykai.

„Kadangi lapkritį–gruodį Lietuvoje buvo fiksuojamas didelis COVID-19 sergamumo prieaugis ir buvo kalbama apie antrą karantino režimą, dalis gyventojų galėjo suskubti įsigyti ne maisto prekes, įskaitant ir kalėdines dovanas, dar iki karantino įvedimo“, – 15min sakė ekspertas.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Aleksandras Izgorodinas
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Aleksandras Izgorodinas

Pasak jo, nuo didesnio nuosmukio gruodį šį segmentą apsaugojo prekyba internetu.

2020 metų gruodį, lyginant su tuo pačiu 2019 metų mėnesiu, mažmeninės prekybos internetu apimtys Lietuvoje išaugo 84,2 proc. – labiausiai per visus 2020-uosius.

Akivaizdu, kad prisitaikė tiek parduotuvės, tiek pirkėjai, nes gruodis toks mėnuo, kai reikia ir pirmojo būtinumo prekių, ir kalėdinių dovanų.

Tuo metu mažmeninės prekybos eksperto Justo Gavėno santykinai geri gruodžio mėnesio prekybos rodikliai nestebino.

„Gruodis yra geriausias laikas visiems prekybininkams istoriškai daugelį metų iš eilės“, – 15min sakė jis.

Anot jo, iš duomenų akivaizdu, kad ne tokią blogą mažmeninės prekybos statistiką nulėmė maisto prekių parduotuvių apyvarta.

Tuo tarpu ne maisto prekių prekybos statistiką gerino galimybė pirkti internetu, nes pačios parduotuvės maždaug pusę mėnesio buvo uždarytos, teigė ekspertas.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Justas Gavėnas
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Justas Gavėnas

„Akivaizdu, kad prisitaikė tiek parduotuvės, tiek pirkėjai, nes gruodis toks mėnuo, kai reikia ir pirmojo būtinumo prekių, ir kalėdinių dovanų“, – kalbėjo J.Gavėnas.

Per metus apyvarta augo

Per visus 2020 metus Lietuvos mažmeninės prekybos apyvarta, lyginant su 2019 metais, buvo 2,5 proc. didesnė.

Kaip nebūtų ironiška, A.Izgorodinas teigė, kad tam esminės įtakos turėjo ne pirmo būtinumo prekių segmentas, kur 2020 metais fiksuojamas 6 proc. prieaugis, nepaisant du kartus uždarytų prekybos centrų.

Lietuvos vartotojai turi finansinių išteklių vartojimui, vartotojų lūkesčiai greitai atsigavo po pirmojo karantino šoko, o antro karantino pradžioje tik toliau gerėjo.

Pasak ekonomisto, šie duomenys puikiai koreliuoja su Lietuvos banko skaičiais apie Lietuvos gyventojų indėlius bankuose, pasiekusiais istorinį maksimumą ties 17,3 mlrd. eurų, ir Statistikos departamento duomenimis apie Europos Sąjungoje geriausius vartotojų lūkesčius.

„Lietuvos vartotojai turi finansinių išteklių vartojimui, vartotojų lūkesčiai greitai atsigavo po pirmojo karantino šoko, o antro karantino pradžioje tik toliau gerėjo“, – sakė A.Izgorodinas.

J.Gavėnas prognozavo, kad 2021 metų pradžioje esminių pokyčių prekybos sektoriuje tikriausiai nepamatysime.

Luko Balandžio/Žmonės.lt nuotr./Aleksandras Izgorodinas
Luko Balandžio/Žmonės.lt nuotr./Aleksandras Izgorodinas

„Pirmą ketvirtį skaičiai bus sąlyginai žemesni, juolab kad sausio, vasario mėnesiais nebus galima daryti didžiųjų išpardavimų, kas nesudarys galimybės įmonėms pasiauginti apyvartos“, – tvirtino ekspertas.

„Kaip situacija vystysis toliau, priklausys nuo to, kaip valdysime pandemiją“, – pridūrė jis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis