Gyvename permainingame pasaulyje: visai neseniai viena svarbiausių dirbti motyvuojančių priemonių buvo algos dydis. Šiais laikais vis dažniau pabrėžiami kiti veiksniai – draugiškas kolektyvas, geras psichologinis klimatas darbe, galimybė tobulėti, vadovų atsižvelgimas į individualius darbuotojų poreikius ir pan.
„Tai padeda ne tik pritraukti ir išlaikyti geriausius specialistus, ypač kalbant apie specialistų, kurių nuolatos stinga, paiešką, bet ir didinti darbo efektyvumą“ – teigia personalo atrankos kompanijos „Confident“ vadovė Jūratė Mikaitė.
Tai padeda ne tik pritraukti ir išlaikyti geriausius specialistus, ypač kalbant apie specialistų, kurių nuolatos stinga, paiešką, bet ir didinti darbo efektyvumą.
Su tuo, kad nestandartiniai metodai didina darbo efektyvumą, sutinka ir darbo psichologijos ekspertas doc. dr. Gintaras Chomentauskas. Jis teigia, kad norint padidinti kūrybiškumą ar ieškant nestandartinių sprendimų pagrindinis stabdys – įprastinis mąstymo būdas, kai priimame tuos pačius sprendimus, tačiau įsivaizduojame, kad elgiamės individualiai ir originaliai.
Geras to pavyzdys – sodybos ar sodo namelio raktų laikymo vieta.
„Net kino filmuose matome, kad paprastai jie paliekami po kilimėliu ar vazonu. Realybėje viskas taip pat, tik šį pasirinkimą paįvairina dar kokie 3–4 variantai. Toks standartinis mąstymas tampa kliūtimi ieškant naujų, efektyvesnių ir originalesnių sprendimų. Ką daryti? Keisti darbo aplinką, vietą, emocinius santykius“, - kalbėjo G.Chomentauskas.
Pavykęs eksperimentas
Bendrovės „Adform“ Gamybos skyriaus vadovė Jelena Barinova su viena įmonės programuotojų komanda rugsėjį dešimčiai dienų išvyko dirbti į Maljorką.
„Kelionės tikslas buvo dvejopas – pasiekti gerų rezultatų, pakeitus darbo aplinką, bei sustiprinti komandos tarpusavio santykius. Rezultatai pranoko lūkesčius – per 8 darbo dienas Maljorkoje su komanda nuveikėme dvigubai daugiau nei per 8 darbo dienas Vilniuje“, – pasakoja J.Barinova.
Užduočių dydžiams matuoti „Adform“ taikė sutartinius matavimo vienetus, kuriuos vadina pasakojimų vienetais. Pasakojimo vienetas yra kompleksinis matmuo, nusakantis užduoties sudėtingumą, riziką ir tai, kiek potencialiai pastangų prireiks užduočiai atlikti.
Šis dydis yra reliatyvus, nustatomas vertinamą darbą lyginant su jau seniau atliktomis užduotimis.
„Įprastai dirbdama biure Vilniuje komanda atlikdavo 15 vienetų (per 8 darbo dienas), o išvažiavusi dirbti į Maljorką per tą patį laiką sugebėjo įveikti net 28 vienetus“, - lygino J.Barinova.
Standartinis mąstymas tampa kliūtimi ieškant naujų, efektyvesnių ir originalesnių sprendimų. Ką daryti? Keisti darbo aplinką, vietą, emocinius santykius.
Ji mano, kad tokie rezultatai buvo pasiekti dėl to, kad komandai buvo sudarytos geros, netradicinės sąlygos. Programuotojai dirbo intensyviai, tačiau turėjo galimybę pakeliauti po salą, dalyvauti ekskursijose bei atsivėsinti baseine.
Kodėl nestandartiniai darbo metodai yra veiksmingi?
„Confident“ vadovė J.Mikaitė teigia, kad, vertinant iš darbuotojų paieškos perspektyvų, nestandartiniai darbo metodai pirmiausia padeda didinti esamų darbuotojų lojalumą ir paverčia juos atstovaujamo prekės ženklo ambasadoriais, kurie patirtais įspūdžiais dalijasi su draugais ar kitais kolegomis.
„O tai, kaip žinome, yra vienas galingiausių teigiamo kompanijos įvaizdžio formavimo įrankių“, - pažymėjo J.Mikaitė.
Kodėl palyginti reta kompanija naudoja tokias priemones? Tikėtina, kad vadovai dažnai įsisuka į rutiną, bijo galvoti plačiau ir tiesiog stengiasi vytis rinkos lyderius, siūlydami tai, ką gali pasiūlyti.
Kita priežastis – komandų vadovai neretai atsimuša į sieną, nes kompanijos vadovybė neskiria pinigų nestandartinėms darbo priemonėms finansuoti, mat jų grąža sunkiai pamatuojama.
J.Mikaitė įsitikinusi, kad daugiau kompanijų turėtų leisti komandų vadovams dažniau improvizuoti, girdi, informacinių technologijų specialistai tam tikra prasme yra menininkai, kuriems svarbu turėti erdvės kūrybai, fantazijai. Todėl eksperimentuojančios ir naujų darbo metodų ieškančios kompanijos turi galimybių tapti geidžiamais darbdaviais ir būti dažniau pasirenkamos nei standartiniais metodais dirbančios kompanijos.