„NielsenIQ“: po dviejų karantinų atoslūgis gali parodyti visiškai naują vartotojo veidą

Lietuvoje vasarį kiek sušvelninus karantino suvaržymus, klientai plūstelėjo į grožio salonus bei išsirikiavo prie nedidelių parduotuvių. Tarptautinė rinkos tyrimų bendrovė „NielsenIQ“ pastebi, kad į buvusią realybę tarsi norėtų grįžti visi, tačiau jei entuziazmo skiepytis nepadaugės, ne tik prekybos ir paslaugų, bet ir kitų sektorių atsigavimas visame pasaulyje gali būti lėtesnis, nei įsivaizduojama.
Grožio salonų darbas karantino metu
Grožio salonų darbas karantino metu / Luko Balandžio / 15min nuotr.

„NielsenIQ Baltics“ vadovė Ilona Lepp sako, kad dvi pandemijos bangos neabejotinai paveikė vartotojus ir suaktyvino jų atsargumą bei gynybinį elgesį. Kita vertus, bendro entuziazmo išnaudoti mokslo pasiekimus galėtų būtų daugiau, jei norime greičiau grįžti prie įprasto gyvenimo.

„Didelė dalis verslų patiria suvaržymus, visuomenės taip pat pavargo nuo judėjimo bei socialinės distancijos ribojimų. 2020 ir 2021 metų sandūroje 15-oje didžiausių pasaulio šalių „NielsenIQ“ atlikta apklausa atskleidė du svarbius dalykus. Net ketvirtadalis vartotojų vėl keliauti, pramogauti bei dalyvauti įvairiuose renginiuose žada tik tada, kai pasiskiepys. Iš kitos pusės, vienos rankos pirštų pakaktų suskaičiuoti tas šalis, kuriose skiepytis, vos tik atsiras tokia galimybė, žada daugiausiai gyventojų – bent kas antras“, – Lietuvos verslo forume trečiadienį pabrėžė I.Lepp.

Eilių prie skiepų kol kas nesimato

Tarp aktyviausiai skiepytis pasiryžusių šalių pirmauja Jungtinė Karalystė (54 proc.), Indija (51 proc.), Tailandas (50 proc.), Meksika (47 proc.) ir Kanada (47 proc.). Išskyrus britus, kitose apklausose dalyvavusiose Europos šalyse pasiryžimo skiepytis apčiuopiamai mažiau. Ispanijoje tą darytų 37 proc., Vokietijoje – 34 proc., o Prancūzijoje – vos 16 proc. respondentų.

„Jei visuomenės nenorės skiepytis, vien vakcinų prieinamumo faktas pasaulio nesugrąžins į ikipandeminį laikotarpį. Apklausa vyko pernai gruodį ir šiemet sausį, tad gyventojų nuotaikas, tikėtina, į gerąją pusę gali pakeisti švietimo ir komunikacijos kampanijos. Kita vertus, viešoje erdvėje garsiai girdimi ir skeptikai, kurie yra didelis iššūkis mokslo pasauliui ir šalių vyriausybėms“, – sako bendrovės vadovė.

Tuo metu, kai vakcinos jau bus prieinamos, daugiausiai, arba 41 proc. žmonių ketina keliauti savo šalyje, 39 proc. eis į kino teatrą ar teatrą, 35 proc. dalyvaus sporto renginiuose, koncertuose. Kituose viešuose renginiuose ketina apsilankyti 33 proc. apklaustųjų, vykti į užsienį – 31 proc.

„Tačiau vienoda 26 proc. respondentų dalis į kiekvieną galimybę daryti tai, ko daryti negalima dabar, atsakė „tik kai pasiskiepysiu“, o nuo 12 iki 21 proc. buvo pasiryžę toliau gyventi karantino režimu ir patikino, kad keliauti ir pramogauti nesiruošia, penktadalis dėl to nėra tikri. Vargu, ar kas ginčytųsi su tuo, kad du pandemijos cunamius ištvėręs vartotojas irgi nebebus toks, koks anksčiau“, – teigia I.Lepp.

Baimių yra nemažai

„NielsenIQ“ apklausos duomenimis, COVID-19 pandemija ryškiai poliarizavo visuomenę: dalis pasiryžusi grįžti į įprastą gyvenimą, tačiau ne mažiau reikšminga dalis pripažįsta, kad dar ilgai šalinsis ir vietų, ir kitų žmonių.

Tarptautinio tyrimo duomenimis, kai skiepai bus prieinami, 58 proc. respondentų vis dar užtikrintai nesijaus restoranuose, dar 58 proc. pažymėjo, kad ankstyvuoju vakcinų platinimo laikotarpiu nesijaus gerai, jei bus pradėtas mažinti fizinis atstumas tarp žmonių. Tikėtina, kad kas antras (52 proc.) dirbantysis nebus užtikrintas ir sugrįžimu į savo darbo vietą, net jei ir bus pasinaudojęs galimybe pasiskiepyti.

 „NielsenIQ“ nuotr./Ilona Lepp
„NielsenIQ“ nuotr./Ilona Lepp

Ilgametę patirtį tiriant vartotojų elgesį turinčios įmonės vadovė prognozuoja, jog pasauliui atsiveriant vis labiau, prekybininkai ir paslaugų teikėjai turi būti pasiruošę ne tik kovoti už savo išgyvenimą, bet ir padėti klientams susidoroti su pandemijos baimėmis.

„Panašu, kad infekcijos plitimo nulemtas atsargus vartotojų elgesys taip pat gali lėtinti ekonominio atsigavimo greitį. Sunku atsakyti į klausimą, kada bus įmanoma susodinti klientus prie kiekvieno staliuko ar neriboti jų skaičiaus parduotuvėse bei paslaugų teikimo vietose. Ne mažiau svarbu, kada tam bus pasiruošę patys klientai, neslepiantys savo baimių“, – konstatuoja I.Lepp.

Anot jos, valstybėms stengiantis spartinti vakcinavimo procesą, gyventojų inertiškumas gali lėtinti planus grįžti prie įprasto gyvenimo būdo.

„Dėl šių priežasčių turime labai atsakingai vertinti visus įmanomus veiksnius bei visuomenės nuotaikų kryptį. Atsigavimo vilčių yra, jos realios, tačiau patarčiau turėti omenyje, kad joms taip pat gali prireikti laiko. 2020 metais vartotojų elgesys visame pasaulyje buvo labai panašus, nes visi panašiai reagavome į koronaviruso infekcijos grėsmę. Šiemet pastebime, kad atskirose šalyse žmonių požiūris ir elgesys ima skirtis – tai turės lemiamos reikšmės tam, kaip pasaulis atrodys jau 2022-aisiais“, – prognozuoja I. Lepp.

„NielsenIQ“ apklausa „Unlocking Consumption Global Survey“ 2020 metų gruodį-2021 metų sausį buvo atlikta 15-oje pasaulio valstybių, joje dalyvavo virš 12 tūkst. respondentų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų