„Kad ir kokią idėją turi, ji greičiausiai yra niekam tikusi. Ji keisis. Investuotojai investuoja ne į idėjas, o į žmones. Todėl siekiantiems sėkmės versle, visų pirma, rekomenduoju į autobusą susisodinti teisingus žmones, o tik tada spręsti, kur važiuosite. Ir nespausti greičio pedalo, kol idėja nebus ištestuota, grįsta duomenimis ir reikalinga rinkai“, – sako A. Stirbis.
Įtaką šiam jo patarimui turėjo ir asmeninė patirtis – sėkmės nesulaukė nei pirmasis, nei antrasis „CAST AI“ kurtas produktas, lemtingas tapo trečiasis. Prie startuolio prisijungęs po 10-ies metų darbo korporacijose „Barclays“ ir „Danske“, A.Stirbis dalijasi aiškiu atsakymu, ko reikia, kad potencialūs vienaragių kūrėjai žengtų lemtingą žingsnį į technologijų sektorių.
„Prieš 15 metų Lietuvoje buvo laukiniai IT Vakarai – be gerųjų praktikų ar struktūros, tiesiog imi ir darai, kaip išmanai. Šimtametės „Barclays“ ir „Danske Bank“ organizacijos bei jų IT centrai Lietuvoje mums parodė, kaip reikia dirbti, kaip vertinti rizikas, planuoti, pasiruošti blogiausiam, iškomunikuoti verslui rizikas ir įtikinti pokyčių svarba. Tačiau ilgainiui aš pats asmeniškai pradėjau jausti, kad per daug procesų ir visiškas rizikos vengimas trumpuoju laikotarpiu riboja progresą, o tai galiausiai sukuria kitas ilgalaikes problemas. Daugiau sėkmės sulaukdavau griaudamas įsisenėjusius procesus finansų gigantuose. Kurį laiką buvo smagu, bet vis kirbėjo mintis, ko galėčiau pasiekti, jei manęs nestabdytų ir neribotų senos, nežinia kodėl dar egzistuojančios taisyklės. Patraukė galimybė sėsti prie tuščio lapo ir prisidėti prie to, kas jame bus parašyta“, – savo pradžią „CAST AI“ prisimena A. Stirbis.
Savo ruožtu „CAST AI“ per šiuos metus užaugo nuo vieno produkto įmonės iki platformos, kurios pagrindinės funkcijos yra mažinti debesų kompiuterijos kaštus, optimizuoti resursų naudojimą bei pagerinti veiklos efektyvumą – efektyviau valdyti „Google Cloud“, „Azure“ ir „AWS“ debesijos išteklius. Lietuvoje įkurtos įmonės paslaugomis jau naudojasi šimtai organizacijų pasaulyje – nuo el. prekybos ar sparčiai augančių finansinių paslaugų startuolių iki „Fortune 500“ milžinų kompanijų. 2023 m. pabaigoje „CAST AI“ patys buvo pripažinti viena sparčiausiai augančių technologijų įmonių pasaulyje.
– Esi pirmasis „CAST AI“ darbuotojas – papasakok daugiau apie „CAST AI“ pradžią. Kaip susikūrė tai, ką mes matome šiandien?
– „CAST AI“ bendraįkūrėjas ir technologijų vadovas Leon Kuperman rado mane „Linkedin“. Susiskambinome, jis pristatė problemą, pirminę idėją ir pakvietė dirbti kartu. Su Leon visiškai sutikau dėl problemos, bet sprendimo idėja pasirodė silpnoka, todėl klausimais pabandžiau padurstyti skyles. Stuburo turėjimas ir atviras grįžtamasis ryšys jam patiko, o man patiko jo lankstus požiūris, gilus technologijų išmanymas ir asmenybės branda, reaguojant į kritiką.
Galiausiai startavome kartu – įkūrėme įmonę Lietuvoje. Buvau pirmasis jos darbuotojas, kurį laiką ir biure sėdėjau vienas. Steigti įmonę būtent Lietuvoje nusprendėme dėl kelių priežasčių, kurių svarbiausia – verslo įkūrėjų šaknys Lietuvoje. Jie čia jau buvo įkūrę kelis sėkmingus startuolius, kurie, nors vienaragio statuso nepasiekė, tapo „Oracle“ ir „Comcast“ korporacijų dalimi. Jų ankstesnės patirtys leido pamatyti, kad Lietuvoje turime stiprių talentų, tinkamą požiūrį į darbą ir panašias vertybes – puikus gaunamos naudos ir išlaidų santykis.
– Pirmieji „CAST AI“ produktai buvo išties techniškai įspūdingi, bet, panašu, neatitiko rinkos poreikių. Kaip tu pats pameni šį etapą? Daug startuolių pereina per tuos pačius žingsnius, jūsų pamokos gali nuo nesėkmių apsaugoti pradedančiuosius.
– Pirmojo mūsų kurto produkto idėja – kadangi viešosios debesijos tiekėjų serveriai nėra vienodi, skiriasi galios ir kainos santykis, mes galime suteikti informaciją, kaip už mažiausią kainą gauti geriausią rezultatą. Tačiau produktas nesusilaukė didelio susidomėjimo.
Mokydamiesi iš pirmojo produkto pamokų, sukūrėme antrąjį produktą. Pastebėjome, kad daugelis duomenų centrų yra sukoncentruoti didžiuosiuose miestuose, pavyzdžiui, Londone, Frankfurte, Mumbajuje ir yra labai arti vienas kito geografiškai.
Nusprendėme pabandyti paslėpti skirtumus tarp debesijos tiekėjų ir leisti programuotojams paleisti aplikacijas, neatsižvelgiant, kur yra jų serveriai ar kokio jie tipo. Iš inžinerinės perspektyvos produktas buvo nuostabus, bet sėkmė priklausė nuo to, ar išsipildys dvi „CAST AI“ pranašystės. Pirma – spėjimas, kuris konteinerizuotų aplikacijų orchestratorius dominuos rinkoje ateityje.
Tuo metu rinkoje jų buvo daugiau nei 10 ir, nors „Kubernetes“ populiarėjo, dar nebuvo aišku, kas taps rinkoje dominuojančiu standartu. Pataikėme į dešimtuką – „Kubernetes“ laimėjo ir tapo dominuojančia technologija aplikacijų valdymui.
Antra pranašystė buvo susijusi su duomenų siuntimo kainomis tarp debesijos tiekėjų – debesijos tiekėjui galima siųsti neribotą kiekį duomenų nemokamai už duomenų pralaidumą, tačiau ištraukti duomenis kainuoja brangiai. Tikėjomės, kad šis tikėtina sąmoningas susitarimas tarp debesijos tiekėjų bus nutrauktas ir rinka radikaliai sumažins duomenų ištraukimo iš debesijos tiekėjų kainą.
Nors 2024 m. Europos sąjunga išleido „European Data Act“, aktas šiek tiek pažabojo neteisėtas debesijos tiekėjų praktikas, bet tai buvo per mažai ir per vėlai (too little too late). Antra pranašystė neišsipildė, susitarimas tebėra ir finansinė nauda, kurią suteikė antrasis „CAST AI“ produktas klientams, buvo smarkiai sumažinta. Vis dėlto rinka produkto nepripažino: reikalavo per daug pokyčių iš klientų ir didelio pasitikėjimo jaunu startuoliu, duomenų ištraukimo iš debesijos tiekėjų kaina irgi nemažėjo, santykinai nedaug kaštų susitaupydavo ir klientams.
Vaizdingai pasakius, sukūrėme nuostabų kosminį laivą debesijos (multi-cloud) kaštų optimizavimui, į kurį žiūrėdamas vienas klientų pasakė: „Kietai, bet man viso laivo nereikia, domina vandens cirkuliavimo sistema – galite ją pritaikyti „šiltnamių laistymo“ poreikiams?“. Kitus 3 mėn. po to pamenu kaip tuos, per kuriuos išgėrėme labai daug kavos ir energinių gėrimų, bet pavyko. Klientas buvo laimingas, nes sutaupėme jam labai daug pinigų, o kartu gavome patvirtinimą, kad sukūrėme gerą produktą – unikalų, nes paremtą asmeninėmis nesėkmėmis. Be to, ką kurdami ankstesnius produktus išmokome, nebūtume sukūrę dabartinio sėkmingo produkto, kuris, mano akimis, iki šiol neturi rimtų tiesioginių konkurentų.
– Kada tu pats asmeniškai supratai, kad pavyko ir „CAST AI“ bus sėkmingu?
– Kai supratome, kad antrasis produktas nebus finansiškai sėkmingas, nuoširdžiai pasakysiu, išsigandau. Leon patikino: „Turime stiprią komandą, tikime, kad šią problemą įmanoma išspręsti, ieškosime sprendimo tol, kol rasime“. Užteko vieno didesnio kliento – pamatėme, kaip mūsų produktas veikia „Kubernetes“ klasteryje su šimtu serverių – kad patvirtintume kuriamą vertę. Po pusmečio atėjo kitas klientas, kuris turėjo jau 500 serverių „Kubernetes“ klasterį, o šiandien turime klientų, valdančių ir per 5 tūkst. serverių klasterius.
– Kokią „CAST AI“ ateitį tu matai? Kur link judate?
– Kuriamas kaštų optimizavimo produktas tapo daug universalesnis, efektyvesnis, tačiau atsirado įmonių, kurios bando kopijuoti mūsų sukurtus sprendimus – tai geriausias komplimentas, kurį gali gauti produkto įmonė. Tačiau norėdami, kad mūsų nepavytų, pirma, turime nesustoti inovuoti ir išlaikyti išskirtinumą rinkoje.
Antra, negalime likti vieno produkto įmone – dar šiemet norime pristatyti 3 naujus produktus. Tikslas – tapti platforma, kuri sprendžia krūvą su debesija susijusių problemų, ne tik kaštų optimizavimo.
– Ar tai reiškia, kad „CAST AI“ kitąmet gali tapti vienaragiu?
– Aš tikiu, kad taip!
– Kaip manai, kur yra „CAST AI“ išskirtinumas? Atverk šiek tiek verslo užkulisių, nuo strateginių iki taktinių sprendimų – pavyzdžiui, mane nustebino, kad jūs niekada neturėjote atskiro kokybės užtikrinimo (QA) skyriaus.
– Sakyčiau, būtent produkto komandos veikimo modelis ir vertybės yra mūsų pranašumas, dėl kurio galime inovuoti ir aplenkti daugelį žaidėjų rinkoje.
Pavyzdžiui, iškart pasakėme, kad neturėsime QA – atsakomybę už produkto kokybę ir stabilumą prisiima patys inžinieriai (You build it, you run it). Svarbiausia buvo sujungti malonumo ir skausmo taškus inžinieriams, padėti jiems suprasti, kad negalime sau šaudyti į kojas dėl silpnumo akimirkų – pavyzdžiui, penktadienį vakare išleisti atnaujinimą, nes norime užbaigti savo darbą.
Inžinieriai turi budėjimus (on-call), tačiau ir jie, ir aš pats labai mėgstu naktį išsimiegoti, todėl stengiamės išlaikyti aukštą kokybę – ir produktų, ir darbo principų. Neretai kitose įmonėse inžinieriai gauna jau „sukramtytas“ užduotis: „Ten padaryk tokį pakeitimą“. Tačiau mes užduotis formuojame kitaip: „Šis klientas turi tokią problemą, įsigilink ir pasiūlyk sprendimą“. Samdome geriausius talentus, kad jie mums pasakytų, ką reikia daryti, o ne atvirkščiai.
– Tavo asmeninė patirtis galėtų tapti geru pavyzdžiu kiekvienam, kuris kuria savo verslą ir ieško stiprių talentų – kaip pritraukti pirmuosius darbuotojus? Kas veikia?
– Prieš atsakydamas į šį klausimą, noriu pasidalinti trumpa istorija. „Danske Bank“ IT centro Lietuvoje vadovas, kai aš pats ten dar dirbau, laikėsi nuomonės, kad šalyje mes turime daug gerų IT profesionalų, sugebame užauginti pirmo lygio vadovus, tačiau mums katastrofiškai trūksta vidutinio ir aukštesnio lygio vadovavimo praktikos.
Jis banko viduje sukūrė lyderio paruošimo programą „Switch“, kuri tapo geru tramplynu daugybei pradedančių vadovų, kartu ir man. Tiesa, programa turėjo keistą efektą – 40 ar 60 proc. absolventų išeidavo iš „Danske Bank“, tačiau nemažai jų galiausiai sugrįžo. Tai buvo nuostabi šoko terapija apie įvairiausių įgūdžių ugdymą – tuoj po finišo ir sulaukiau „CAST AI“ skambučio.
Tikiu, kad TOP talentai yra motyvuojami iššūkiais ir kai niekas jiems netrukdo dirbti bandant tuos iššūkius įveikti. Dažnai įmonėse vadovai po šiek tiek sėkmės suserga įvairiomis ego ligomis – nuo jų saugausi, esu alergiškas požiūriui „žinau geriausiai“. Daug savo energijos skiriu, kad brangiausiai apmokamų darbuotojų nuomonė nebūtų laikoma pačia svarbiausia – visi inžinieriai įtraukiami į produkto kūrimo procesus ir nebijo išsakyti argumentuotos kritikos. Galiausiai ir apdovanojame tuos, kurių sukuriama vertė yra didžiausia.
– Kaip „CAST AI“ formuojate komandas? Kokių talentų ieškote? Kaip juos išlaikote?
– Įmonė toliau plečiasi, aktyviai ieškome naujų talentų: programinės įrangos inžinerija, dirbtinio intelekto kūrimas, rinkodara, pardavimai, klientų aptarnavimas ir pan. Šiemet pasamdėme 100 žmonių, viso komandoje turime per 200. Visi įmonės produktų kūrėjai dirba Europoje, bent pusė jų – Lietuvoje, o JAV turime didžiąją dalį įmonės produkto pardavėjų.
Kalbant apie inžinierius, nesame turėję nė vieno jaunesniojo specialisto (junior). Dirbame labai sudėtingoje srityje ir mums tiesiog per brangu samdyti mažą patirtį sukaupusius inžinierius, atsižvelgiant į jų įmonei sukuriamą vertę.
Nematau galimybių, kad trumpuoju laikotarpiu keistume šią strategiją. Samdome patyrusius specialistus, kurie sugeba spręsti sudėtingiausias inžinerines problemas, bei neapkrauname jų nesusijusiomis su darbu problemomis (nuo perteklinės biurokatijos iki beverčių susitikimų). Talentingiausieji nori dirbti su kitais TOP talentais ir vieni iš kitų mokytis. Mano pažadas – techninių iššūkių duosime į valias, netrukdysime dirbti, o aš užtikrinsiu, kad komandoje nebūtų tinginių. Tai veikia.
Ar prieš mane tikrai yra TOP talentas, tikrinu labai paprastai – paprašau papasakoti, koks buvo sudėtingiausias techninis iššūkis, kurį jiems teko spręsti: kokia buvo verslo problema ir koks jos sprendimas. Po kelių techninių klausimų labai greitai matyti, ar kandidatas yra turėjęs išskirtinių profesinių iššūkių ir ar juos įveikė, ar tik stovėjo šalia kitų.
– Šiandienos akimis žvelgiant, ką galėtum patarti naujų startuolių ar technologijų įmonių kūrėjams – kas verslo pradžioje yra svarbiausia? Kas lydi į sėkmę?
– 90% startuolių žlunga ir net 60–70% sėkmingų startuolių produkto idėjų ar patobulinimų nepasiekia planuojamos sėkmės. Per prakaitą ir ašaras sukurtas produktas, kad ir koks būtų nuostabus, jei jis niekam nėra reikalingas, yra tik brangi pamoka.
Svarbu fokusuotis sprendžiant tikrą ir kažkam skaudžią problemą. Jei produktas naikina didelį galvos skausmą, klientai bus pasiryžę už tai mokėti pinigus. Mano patarimas – nepriimti skubotų sprendimų, paremtų tik nuojauta ir ego, nes pinigų užteks tik kelioms brangioms pamokoms.
Hipotezes ir potencialius sprendimus artikuliuoti raštu (skaidrės yra blogis), ieškoti būdų pigiau ir greičiau gauti duomenų, atlikti pigius eksperimentus ir pagrįsti šias hipotezes nefiltruota kritika. Pavyzdžiui, „CAST AI“ viduje daug idėjų padedame į stalčių dar labai ankstyvose stadijose, jei jų potencialios sėkmės pamatuoti negalime ar išsakytai kritikai neturime tvirtų argumentų. Pasiūlymo autoriui, žinoma, skaudu, ego įžeistas, pastangos neįvertintos, bet dar skaudžiau yra netekti darbo, kai startuolis bankrutuoja. Tik aiškios idėjos, kurios įveikia kritiką ir sprendžia tikras problemas, vertos įgyvendinti. Žinoma, prireiks ir bent šiek tiek sėkmės.