„Čia Klaipėda, čia vasarom anglies/metalo dulkėms sninga. Atvažiuokit, mieli žmonės, Jus visus „KLASCO“ pavaišins nemokamai“, – tokie ir panašūs sakiniai pastarosiomis savaitėmis liejosi socialiniuose tinkluose, kur nebeapsikentę juodų dulkių, kasdien nusėdančių namuose, pyktį liejo uostamiesčio gyventojai. Socialiniai tinklai buvo pilni nuotraukų, kuriuose užfiksuoti juodi miestiečių, tarp jų ir kūdikių, padai ir rankos.
„Vasarą pas mane langai nuolat atidari. Gyvenu čia dešimtis metų, tačiau to dar nebuvo – paimu lėkštę, puodelį, viskas pajuodę. Miegamajame juodi nuotraukų rėmeliai, grindis ploviau keletą kartų, ta medžiaga sunkiai įveikiama, nežinia kuo plauti, nes viskas tik išsiterlioja. Tai kas nusėdo balduose? Kas čia dedasi? Ar mus nori nunuodyti?“, – retoriškai klausė viena Karklų gatvėje gyvenanti pensininkė. Anot jos, to neteko patirti per keletą dešimtmečių, kuriuos praleido tame pačiame bute. Moters kaimynė pasakojo nosį pučianti juoduliais.
Ačiū „KLASCO“ už technologiją, plačiai naudojamą Vakarų Europos uostuose. Vis dar negaliu patikėti, kad mes to nusipelnėme. Tie prasčiokai iš daugiabučių. Suknisti Rytų Europos piliečiai, – skelbė klaipėdietis.
Dėmesio centre atsidūrusi bendrovė „KLASCO“ neneigė, jog tarša galėjo kilti iš įmonės, tačiau tikino negalinti atsakyti už viso miesto taršą – labiausiai esą teršia transportas. Tiesa, įmonė paskelbė imanti taikyti naujas technologijas, kurios sumažins dulkėtumą ir turėtų numalšinti problemą. Kalnus naftos kokso bendrovė pranešė apipurškusi celiuliozės pluta, kuri neleidžia dulkėti kilus vėjui.
„Kad „KLASCO“ pagaliau pradėtų dirbti nors kiek atsakingiau, reikėjo daugiau nei metų, kai visą laiką buvo teršiamas Vitės kvartalas. Ir, žinoma, reikėjo apteršti pusę miesto, kad įsikištų net pats premjeras ir atsirastų pagrindas nors truputį patuštinti savo kišenę ir pataupyti žmonių sveikatą, pinigus ir laiką nuolat valant juodas dulkes namuose.
Ačiū „KLASCO“ už technologiją, plačiai naudojamą Vakarų Europos uostuose. Vis dar negaliu patikėti, kad mes to nusipelnėme. Tie prasčiokai iš daugiabučių. Suknisti Rytų Europos piliečiai”, – socialiniame tinkle rašė klaipėdietis Vykintas, paskelbęs įrašą, kuriame matyti pajuodę padai ir juodomis dulkėmis nusėtos palangės.
Klaipėdiečiams kilo klausimų ir dėl visai šalia terminalo tvoros veikiančios „Vitės“ mokyklos, į kurią, pajuodusią, netrukus grįš vaikai. Teigiama, jog ant mokyklos palangių dulkių nusėdę tiek, jog galima šluotele sušluoti į krūveles.
Ėmėsi priemonių
Penktadienį „KLASCO“ pakvietė žiniasklaidos atstovus į įmonę, norėdama parodyti, jog iš tiesų deda daug pastangų, jog numalšintų kilusį konfliktą.
Anot bendrovės generalinio direktoriaus Vytauto Kauno, įmonė naftos koksą ir geležies rūdą krauna jau maždaug ketverius metus ir aštrios problemos nebūta. Įtampą sukėlė oro sąlygos – krovinys dėl karščių itin išdžiūvo, o vėjas ėmė pustyti kokso dulkes.
V.Kaunas pasakojo, jog įmonė ėmėsi ir toliau imsis visų priemonių, jog situacija būtų suvaldyta – įmonės teritorija kasdien drėkinama, dukart per savaitę valomos arčiausiai terminalo esančios Klaipėdos gatvės.
„KLASCO“ naudoja 6 vandens rūko patrankas, kurios drėkina krovinius. Artimiausiu metu numatyta įsigyti dar 2 tokius įrenginius. Darbuotojai, kaip teigiama, apmokyti juos naudoti atsižvelgiant į vėjo kryptį ir kitas meteorologines sąlygas.
Tiesa, klaipėdiečiai netruko pasijuokti, jog tokios pačios patrankos stovi ir Lapių slidinėjimo trasoje, tad „KLASCO“, matyt, rengiasi žiemą atidaryti slidininkams trasą. Esą tai ne tokios priemonės, kurių turėtų imtis bendrovė.
„Nuo didžiausios dozės teršalų pasklidimo po miestą praėjo 10 dienų. Tai lyg ir negali sakyti, kad „KLASCO“ priemonių nesiima. Tačiau čia svarbu pažymėti tai, kad „KLASCO“ realiai imasi priemonių tik dabar – turiu omeny naftos kokso krovinio padengimą. Vandens patrankos – senas triukas. Jų efektyvumas esant stipriam vėjui – labai diskutuotinas. Esant minusinei temperatūrai jos taip pat apsaugoti negali. Tai pagal tai, kokių priemonių yra imtasi dabar, aš darau vieną išvadą – dėka vandens rūko patrankų žiemą „KLASCO“ galės atidaryti slidinėjimo trasą, o šios patrankos puikiai tiks dirbtinio sniego gamybai. Bus smagu.
Ir dar labai smagus šis „KLASCO“ vadovo V.Kauno teiginys: „Taip, birželio 19 dieną, kai buvo fiksuojami viršijimai, pūtė šiaurės vakarų vėjas. Tačiau 12 dieną vyravo pietryčių vėjas. Be to, ir mūsų vaizdo kamerų duomenys rodo, kad tada, kai stovėjo stotelė, kaip tyčia buvo suintensyvėjęs eismas tuo žvyrkeliu ir kai kurie vairuotojai važiuodavo itin greitai, lyg norėtų sukelti kuo daugiau dulkių. Kiek mums buvo pranešta, šią savaitę Uosto direkcijos mūsų teritorijoje pastatyta taršos matavimo stotelė taršos viršijimų neužfiksavo“.
„Taigi va, neviršijo „Klasco“ taršos normų, nors tu ką. Nors ir truputį viršijo, bet iš tikrųjų neviršijo. Ten Švyturio gatvės gyventojai specialiai lakstė žvyrkeliais, kad tik tos normos būtų viršytos. „KLASCO“, ir Jūs norite vadintis rimta solidžia įmone, leisdami į eterį tokio lygio BOBUČIŲ TAUŠKALUS? Lyg ir tarpais jau atrodo, kad Jūs viską supratote ir ėmėtės veiksmų, tačiau čia pat vienu sakiniu viską nubraukiate. Gaila“, – į naujienas apie pritaikytas aplinkosaugines priemones netruko sureaguoti klaipėdietis.
Parodė įdiegtas priemones
Įmonės atstovai žiniasklaidos atstovams penktadienį aprodė įmonės teritoriją, kurioje veikia minėtos vandens patrankos, visa teritorija buvo purškiama vandeniu, o naftos kokso krūvos buvo apipurkštos celiulioze.
Anot įmonės technikos direktoriaus A.Kamarausko, svarstoma pasitelkti kitokią medžiagą, kurios pagrindas yra krakmolas. Ši medžiaga dar tvirtesnė, atsparesnė lietui, lengvai paruošiama ir gali būti greitai panaudojama atsižvelgiant į oro sąlygas. Be to, Uosto direkcija teritorijoje pastatė taršos matavimo stotelę, tad sekant jos duomenis bus galima reaguoti operatyviai.
Tikrai mums ne vis vien, nesame abejingi bendruomenės skundams, gulamės ir keliamės su šia problema, – sakė A.Kamarauskas.
„Mūsų darbuotojas šiomis dienomis dalyvauja konferencijoje dėl aplinkosaugos priemonių, laukiame, kokių naujienų parveš. Tikrai mums ne vis vien, nesame abejingi bendruomenės skundams, gulamės ir keliamės su šia problema“, – sakė A.Kamarauskas. Jo teigimu, Olandijoje, kur veikia didžiausi uostai, taikomis dvi pagrindinės priemonės – vandeniu purškiama įmonės teritorija, o kroviniai padengiami pluta.
Įmonė ketina svarstyti pritaikyti specialias tvoreles, kurios sulaiko dulkes. Jos turėtų būti statomos arčiausiai dulkaus krovinio.
Anot A.Kamarausko, problema būtų išspręsta šį krovinį iškėlus į pietinę dalį, kuri yra gerokai nutolusi nuo gyvenamųjų teritorijų. „KLASCO“ yra pateikusi Uosto direkcijai prašymą rekonstruoti ten esančias krantines, tačiau tokie darbai greit nevyksta ir procedūros užtrunka keletą metų. Be to, ties šiomis krantinėmis kol kas itin trūksta gylio.
Pirmadienį bendrovės teritoriją ketinama aprodyti arčiausiai terminalo gyvenantiems bendruomenės nariams, siekiant numalšinti konfliktą ir aiškiai pademonstruoti vykdomas aplinkosaugos priemones.
Renka parašus
Aktyvūs klaipėdiečiai stengiasi, jog šia problema susidomėtų teisėsauga ir jau renka parašus, kuriuos kitą savaitę ketinama perduoti Klaipėdos prokurorams.
Pareiškimu bus prašoma pradėti ikiteisminį tyrimą ir ginti viešąjį interesą.
„Pašome pradėti ikiteisminį tyrimą pagal BK 270 str. 1 d., nustatyti atsakingus asmenis, lygiagrečiai uždraudžiant pavojingą žmonėms ir aplinkai geležies rūdos krovą KLASCO.
Veiklai, kuri susijusi su poveikiu aplinkai vykdyti, kaip šiuo atveju geležies rūdos krovai yra išduodama licencija, kurioje numatomos galimos taršos normos. Veiklą vykdant nesilaikant licencijose ir įstatymuose nustatytų reikalavimų tokia neteisėta veikla privalo būti nutraukiama, tačiau, kaip žinoma, Klaipėdos RAAD, net nustatęs taršos normatyvų viršijimą, jokių priemonių nesiima. Galimai tokios medžiagos, sklindančios kelių kilometrų spinduliu, iš viso negali būti kraunamos atviru būdu. Atsižvelgiant į problemos mastą, valstybės įstaigų nenorą vykdyti pavestas funkcijas, prokuratūra, gindama viešąjį interesą, privalo reaguoti į Klaipėdos mieste susiklosčiusią situaciją, kad būtų apsaugota gyventojų sveikata ir neteršiama aplinka.
Remiantis išdėstytais ir faktus pagrindžiančiais pridėtais dokumentais prašome ginant viešąjį interesą kreiptis į teismą dėl KLASCO Generaliniame krovinių terminale vykdomos geležies rūdos krovos darbų sustabdymo ir licencijos šiai krovai panaikinimo“, – rašoma pareiškime.