Papildoma rizika: restoranų ir kavinių darbuotojai skiepytis pernelyg neskuba

Daugiausia tiesioginių kontaktų su klientais turintys verslai, įskaitant kavines ir restoranus, dar toli gražu nuo norimų imunizacijos skaičių. Kolektyvinio 70 proc. imuniteto ribą, kurią nori pasiekti valstybė, yra įgiję apie ketvirtadalis barų ir kavinių, rodo Statistikos departamento paviešinti duomenys. 15min pasidomėjo, kokia situacija populiariuose maitinimo tinkluose ir ką žada jų vadovai.
Kavinėse pradėjo veikti galimybių pasas
Padavėja / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Iš pateiktos statistikos matyti, kad 23,63 proc. Lietuvos kavines ir restoranus valdančių įmonių (ekonominės veiklos rūšių klasifikatoriaus (EVRK) kodas – 561000) jau yra pasiekusios mažiausiai 70 proc. imunizacijos rodiklį.

70 proc. paskiepintųjų gyventojų – tai riba, nuo kurios, manoma, valstybė gali įgyti kolektyvinį imunitetą nuo COVID-19.

Daugiau nei pusę savo darbuotojų yra paskiepijusios 62 proc. maitinimo paslaugas teikiančių bendrovių.

Sėkmingiausieji ėmėsi aktyvių priemonių

Didžiausi maitinimo srities darbdaviai demonstruoja gana skirtingus rodiklius. Daugiausiai darbuotojų – virš 1100 – įdarbinanti „Premier restaurants“ (valdo „McDonald's“ restoranus) turi 50-59 proc. imunizacijos rodiklį.

UAB „Čili Pica“ patenka į 40-49 proc. darbuotojų imunizacijos rėžį. Jų konkurentai, UAB „Delano“, kurių žinomiausias ženklas yra „CanCan Pizza“, demonstruoja 50-59 proc. rodiklį. Į tą patį statistinį rėžį patenka ir kita lietuviškų maitinimo įstaigų milžinė UAB „Amber Food“ („Charlie Pizza“, „Katpėdėlė“) .

Didžiausių šios klasės darbdavių dešimtuke dominuoja ir į 60-69 proc. rėžį patenka restoranų grupė „Fortas“ bei UAB „Ex Prompto“ („Verocafe“).

„Fortas“ rinkodaros vadovas Kęstutis Markevičius 15min teigė, kad įmonė nieko ypatingo nedarė, tačiau išvardijo net keletą priežasčių, kodėl šis rodiklis galėjo būti didesnis nei konkurentų.

„Mūsų verslas dramatiškai priklauso nuo COVID-19 situacijos, tad atidžiai stebime situaciją, sekame naujienas, tendencijas, dalijamės įžvalgomis, atvirai diskutuojame. Lyderystė demonstruojama visų pirma savo pavyzdžiu. Mūsų biuras pasiskiepijęs 100 proc. Restoranų generalinis direktorius asmeniškai aplankė kiekvieną restoraną visoje Lietuvoje, kad betarpiškai aptartų situaciją, požiūrius, atsakytų į klausimus“, – vardijo pašnekovas.

123rf.com nuotr./Restorane
123rf.com nuotr./Restorane

Pastebėję gana vangų įmonės darbuotojų skiepijimąsi, vadovai parašė atvirą laišką, kuriame priminė atsakingos veiklos vertybes.

„Akcentavome, kad būdami atsakingi, privalome galvoti ne tik apie save, ne tik apie savo artimuosius, bet ir apie savo kolegas, bendradarbius ir ypač apie svečius, kurie mumis pasitiki, ateina pas mus, o savo neatsakingu pasirinkimu potencialiai galime sukelti nereikalingų rizikų“, – teigė K.Markevičius.

Nemaža dalis įmonių apie savo darbuotojų imunitetą nuo COVID-19 pirmą kartą sužinoti galėjo būtent iš Statistikos departamento paskelbtų duomenų, kadangi, pagal įstatymus, tokios informacijos apie konkretų darbuotoją jos iš institucijų negali gauti.

Todėl norint suvokti situaciją, bendrovėms tenka imtis apklausų. Tokią praktiką pasitelkė ir „Fortas“ – bendrovė apklausė visus darbuotojus, surinko duomenis iš kiekvieno padalinio, todėl šiandien teigia žinantys, kur, kiek ir kas dar ketina skiepytis. K.Markevičius teigė, kad įmonė turi ambicingą tarpinį tikslą – pasiekti 85 proc. imunizacijos lygį.

Pauliaus Cuberos nuotr./Gediminas Balnis
Pauliaus Cuberos nuotr./Gediminas Balnis

„Amber foods“ vadovas ir Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos viceprezidentas Gediminas Balnis teigė, kad sektoriaus rodikliai yra gana neblogi, tačiau reikėtų ir didesnės Vyriausybės paramos. Pastarąją savaitę iš valdžios atstovų pasigirdusios kalbos, kad COVID-19 testai gali tapti mokami, jo teigimu, skatina darbuotojus skiepytis.

„Nepasiskiepinęs žmogus kelia pavojų ne tik sau, bet ir kitiems. Vakcina nuo susirgimo gali apsaugoti, o testas vieną dieną gali būti neigiamas, o po 24 valandų – jau teigiamas “, – 15min kalbėjo jis.

Vyras taip pat pabrėžė, kad įmonės viduje raginama skiepytis, o pagrindiniame biure paskiepyti jau beveik visi darbuotojai. Restoranuose darbuotojams taip pat buvo sudarytos sąlygos atsiprašyti iš darbo, jeigu jie rengiasi eiti vakcinuotis.

Nors dalis darbuotojų, dirbančių restoranų sektoriuje, yra jauni žmonės ir teoriškai, turėtų būti palankūs vakcinoms, G.Balnis nenorėjo apibendrinti. Jo teigimu, daugiau lemia ne amžius, o išsilavinimas, platus akiratis, mokėjimas atsirinkti informaciją. Jis teigė, kad greičiausiai neveltui daugiausiai pasiskiepijusių yra tarp informacinių technologijų atstovų – šis rodiklis siekia 80 ir daugiau procentų. Tad tokių skaičių tarp maitinimo įstaigų bent jau kol kas G.Balnis sakė nesitikintis.

Didžiausią imunizacijos rodiklį iš didžiųjų maitinimo paslaugų įmonių yra pasiekusi Druskininkų savivaldybėje įsikūrusi įmonė „Linveda“ (restoranai „Sicilia“) – 75 darbuotojus įdarbinanti bendrovė gali pasigirti 80-89 proc. imuniteto rodikliu tarp darbuotojų.

Visgi pačius aukščiausius imunizacijos rodiklius (90-99 proc.) demonstruoja tos įmonės, kurios turi iki 20 darbuotojų.

Absoliučiais šios srities lyderiais yra Molėtų rajone įsikūrusi UAB „Senoji užeiga“ bei Vilniaus mieste veikiančios įmonės „Amandus LT“ ir „Maisto meras“ – čia imunitetą įgiję visi darbuotojai.

Žemiausius, iki 10 proc. rodiklius rodo septynios šalies maitinimo paslaugų įmonės. Dviejose iš jų – UAB „Tobulas“ ir UAB „Hezeras“ – imuniteto nuo COVID-19 nėra įgijęs nei vienas darbuotojas, bent jau remiantis pateikta statistika.

Arno Strumilos / 15min nuotr./Naujojoje Vilnioje mobilusis vakcinacijos centras
Arno Strumilos / 15min nuotr./Naujojoje Vilnioje mobilusis vakcinacijos centras

Į šį rėžį patenka ir Telšiuose įsikūrusi įmonė „Intermenas“. Jos vadovas Rentas Selenis15min sakė, kad komentuoti įmonės rodiklių nenori, nes tai vis tiek nieko nepakeistų.

Tiesa, verslininkas buvo nustebęs, kad duomenys apie imunitetą įgijusius asmenis yra prieinami viešai ir teigė, kad jam kyla klausimų ar tai neprasilenkia su asmens duomenų apsauga.

Skelbiamoje statistikoje yra ir netikslumų. Štai į žemiausią, 0-9 proc. rėžį patenka ir tris dešimtis darbuotojų turinti ir neva maitinimo paslaugas atliekanti įmonė „Borlika“. Ji realybėje užsiima statybų darbais. Tą 15min patvirtino jos vadovė, be to, tokia veiklos sritis įrašyta ir registre.

Sektoriuje dažnai keičiasi darbuotojai

Maitinimo įmonės „Burokėlis ir krapas“, valdančios prekės ženklus „Jurgis ir Drakonas“ bei „Brooklyn Brothers“, vadovė Odeta Bložienė 15min sakė, kad lengviausiai matinimo įmonėse imunitetą įgyja administracijos darbuotojai, kadangi jie yra pastoviausi. Tuo tarpu personalas neretai keičiasi sparčiai ir tai gali paskatinti į skaičius žvelgti įtariau – rodikliai konkrečiose įmonėse gali greitai padidėti ir sumažėti, priklausomai nuo darbuotojų kaitos. Ši sektoriuje yra didelė – tai, kas šiandien vyksta O.Bložienė apibūdina žodžiu „chaosas“.

„Vieną dieną žmogus dirba, kitą dieną gali būti prastovose, o trečią – išeiti dirbti kitur. Tikrai sektoriuje vyksta didelis chaosas, kas liečia darbuotojų pastovumą. Didžiausią susirūpinimą kelia jauni žmonės, – jeigu jie iki rudens nesivakcinuos, bus problemų“, – sakė moteris.

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Odeta Bložienė
Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Odeta Bložienė

125 darbuotojus turinti įmonė patenka į 60-69 proc. imunizacijos rėžį.

Vadovė sakė, kad nors jaunimas galimai mažiau skeptiškas vakcinavimui, jaunų žmonių imunizacijos greitis gali būti paveiktas gyvenimo būdo. Dalis darbuotojų vakcinaciją atidėję iki rudens. „Jaunimas išvyksta dirbti, išvyksta į pajūrį ir viską atidėję negalvoja apie skiepus, galvoja vakciną gauti vasaros pabaigoje ar rudenį. Taip, Jauni žmonės buvo paskutiniai, kurie galėjo gauti skiepą, bet dabar tie, kas norėjo jį gauti, tie tikrai jį gavo. Tie, kurie vakcinaciją atideda paskutinei minutei, kelia nerimą“, – sakė O.Bložienė.

Situacija su gėrimų įmonėmis – šiek tiek geresnė

Panašiomis į restoranų imuniteto proporcijomis pasižymi ir gėrimų vartojimui vietoje (EVRK kodas – 563 000) paslaugas teikiančios įmonės. Tiesa, virš 70 proc. imunitetą įgijusių darbuotojų čia turi didesnė dalis bendrovių – šis rodiklis siekia 25,93 proc.

Be to, šioje kategorijoje nėra įmonių, kurių darbuotojų imuniteto rodmuo būtų mažesnis nei 10 proc.

Daugiausia darbuotojų tarp šios srities įmonių turinti UAB „Žibosa“ (230 darbuotojų), geriau žinoma dėl savo prekės ženklo HBH , gali pasigirti 40-49 proc. imuniteto rodikliais. UAB „Alynas“ (80 darbuotojų) yra pasiekęs 50-59 proc. ribą, o UAB „Top Sportas“ (70 darbuotojų) – nepainioti su panašaus pavadinimo lažybų bendrove – taip pat fiksuoja 40-49 proc. rodiklį.

Vienus geriausių rodiklių apskritai pademonstravo įmonė „Albas“, valdanti kavinių tinklą „Huracan Cofee“ – ji patenka į 90-99 proc. imuniteto rėžį. Tarp 45 darbuotojų, nevakcinuotų tėra du, tačiau įmonės vadovo Vytauto Kratulio žiniomis, jie jau yra suplanavę, kada galėtų gauti antrą skiepą rudenį.

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Vytautas Kratulis
Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Vytautas Kratulis

Paklaustas, kas lėmė tokius rodiklius, V. Kratulis sakė nenustebęs, nes didžiuma įmonės darbuotojų yra jauni žmonės, kurie patys laukė, kada galės pasiskiepyti.

Jis teigė, kad papildomų raginimų ar ypatingų priemonių imtasi nebuvo.

„Manau, kad lėmė tai, jog mūsų darbuotojai – sąmoningi žmonės. Mūsų įmonėje dirba jauni, blaiviai mąstantys progresyvūs žmonės ir jie supranta, kad tai yra [teisingas] kelias“, – apibendrino V.Kratulis.

Į trečiadienį paskelbtą statistiką įtrauktos virš 20 tūkst. Lietuvos įmonių. Asmuo laikomas imunizuotu, jei turi teigiamą diagnostinio COVID-19 tyrimo atsakymą arba e.sveikatoje turi gydytojo pasirašytą COVID-19 diagnozę, arba yra skiepytas bent viena SARS-CoV-2 vakcinos doze.

Statistikoje skelbiamos tik tos įmonės, kuriose darbuotojų skaičius viršija dešimt. Darbuotojų skaičius yra suapvalintas, o apskaitomi tik lietuvišką asmens kodą turintys darbuotojai, kadangi be jo neįmanoma susieti skiepų, tyrimų ir darboviečių.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis