1. Moterys: bebaimės, įvairiapusės, keičiančios pasaulį
Prestižiniuose „Kanų liūtų“ apdovanojimuose šiemet triumfavo „Fearless girl“ („Bebaimės mergaitės“) kampanija, sustiprindama vyravusią viso festivalio idėją: reklamos industrija turi milžinišką galią griauti stereotipus arba, priešingai, juos kurti.
„Fearless girl“ idėja labai didelė ir tuo pat metu – labai paprasta. „State Street Global Advisors“ įkūrė specialų fondą, kad paskatintų bendroves skirti daugiau moterų į vadovaujančias pozicijas. O viešu tokiu projekto simboliu tapo nedidelė, bet labai galingą pasitikėjimo savimi žinią siunčianti bronzinė mergaitės skulptūra pačioje Volstrito širdyje – tiesiai prieš ikoniškąjį bulių.
Agentūros „McCann New York“ sukurta kampanija laimėjo net 18 „Liūtų“, iš kurių – 4 didžiuosius „Grand prix“.
Moterų temą tęsia ir didieji prekės ženklai. Prestižinėje vaizdo filmų (Film) kategorijoje vieną iš aukso „Liūtų“ laimėjo kompanijos „Nike“ reklama „What are girls made of“, daužanti stereotipus apie mergaites kaip silpnąją lytį ir akcentuojanti jų drąsą bei įvairiapusiškumą.
„Fearless girl“ ir „What are girls are made of“ triumfuoja siųsdamos žinią kitiems prekės ženklams bei žiniasklaidai – ypač tiems, kurie tebelinkę vaizduoti moteris kaip objektus.
Apie tai festivalio pranešimuose kalbėjo agentūros „Badger & Winters“ viena įkūrėjų Madonna Badger, žurnalistė Tina Brown, „Facebook“ vykdomoji direktorė Sheryl Sandberg.
Septynmetės, besilaikančios dietos, ar mamos, nesulaukiančios vyrų pagalbos tuose darbuose, kurie stereotipiškai laikomi „ne vyriškais“ – visa tai tarpsta tose reklamose, kurios akcentuoja kūno kultą bei vyrų ir moterų pasidalijimą vaidmenimis. Tai pabrėžė kovotoja su seksizmu reklamoje M.Badger.
„Pakeiskime reklama siunčiamą žinią – ir pakeisime visą kultūrą“, – jai antrino Sh.Sandberg.
2. Technologijos ir kūrybiškumas be jokių ribų
Dirbtinis intelektas, virtuali realybė ir duomenys taip pat buvo dominuojančios temos festivalio metu. Apie sritis, kuriose dirbtinis intelektas jau pakeitė žmones, ir tas vietas, kuriose taip niekada neįvyks, diskutavo didieji prekės ženklai, reklamos agentūros, technologijų startuoliai.
„Dirbtinis intelektas yra tarsi kūrybos direktorius, dirbantis jūsų naršyklėje“, – kalbėjo skaitmeninės rinkodaros agentūros „Isobar“ vadovė Jean Lin, dirbtinį intelektą naudojanti daugelyje kūrybinių kampanijų.
Tačiau, kaip pabrėžia Jean Lin, dirbtinis intelektas neturi emocinio intelekto – ir tai visada išliks pagrindiniu žmogaus pranašumu. „Dirbtinis intelektas negali nuspėti žmonių veiksmų, nes mes kartais pasielgiame visiškai kvailai ir nelogiškai, o dirbtinis intelektas veikia vadovaudamasis duomenimis ir logika“, – pabrėžė J.Lin.
Dirbtinį intelektą panaudojančios kampanijos pelnė ir svarbių apdovanojimų. Kaip antai „Papal artificial intelligence“ kampanija, laimėjusi auksą Kūrybiško duomenų panaudojimo (Creative data) kategorijoje.
Analogišką apdovanojimą pelnė ir kampanija „reword“ – panaudodama specialią programėlę, kuri patyčias internete verčia pozityviomis žinutėmis.
Tiesioginės kampanijos (Direct) kategorijoje auksą taip pat pelnė projektas iš Brazilijos „The Color of Corruption“ – interneto portaluose violetine spalva braukiantis visų korumpuotų politikų pavardes.
Inovacijų kategorijos auksą laimėjo „Google“ sukurta virtualios realybės programėlė, piešimo patirtį perkeliantį į visiškai naują lygį – virtualią realybę.
Neįtikėtinos patirtys veržėsi ir „Samsung Galaxy S8“ sukurtoje reklamoje „Ostrich“, laimėjusioje vieną iš aukso „Liūtų“ vaizdo meistrystės (Film Craft) kategorijoje.
Kaip „užgrobti“ mediją pademonstravo „Burger King“ reklama „Google home“, laimėjusi „Grand prix“ Tiesioginės kampanijos (Direct) kategorijoje.
3. Bijokite! Velniškai bijokite! Ir rizikuokite
Ir visiškai nieko keista, kad tradiciniu prizu už kūrybišką rinkodarą apdovanotas būtent „Burger King“ prekės ženklas, stebinantis pasaulį viena už kitą drąsesnėmis kampanijomis, kurias pasitelkia konkuruodamas su amžinuoju savo priešu – „McDonald's“.
Pavyzdžiui, padegdamas savo restoranus – tik tam, kad pabrėžtų, jog savo mėsos paplotėlius kepa ant tikros ugnies, kitaip nei „McDonald's“. Arba Taikos dienos proga sukurdamas abu prekės ženklus vienijantį „McWhopper“.
Arba pristatydamas „Proud Whopper“ mėsainį, taip atkreipdamas dėmesį, kad viduje mes visi, nepaisant seksualinės orientacijos, esame vienodi.
„Manote, kad mes nebijome? Mes velniškai bijome visą laiką! Bet rizikuojame. Nes blogiausias dalykas, kas gali nutikti prekės ženklui, tai likti nepastebėtam informaciniame triukšme“, – kalbėjo „Burger King“ rinkodaros vadovas Axelis Schwanas ir bendrovės prekės ženklo vadovas Fernando Machado.
Šiai minčiai antrino ir korporacijos „Unilever“ rinkodaros vadovas Keithas Weedas.
Su tokiais globaliais ir drąsiais prekės ženklais kaip „Dove“ ar „Axe“ dirbantis K.Weedas tikina: „Pavojingiausia yra nerizikuoti.“ Jo teigimu, pažangios, mus supantiems stereotipams atsispiriančios reklamos kampanijos yra 25 proc. efektyvesnės nei tos, kurios eina jau pramintu keliu.
4. Žiūrime, bet nebematome to, kas svarbiausia
Bent trys kampanijos meistriškai atskleidė, kaip dažnai nepastebime mus supančių grėsmingų ženklų.
Vaizdo filmų kategorijoje vieną iš auksinių „Liūtų“ pelnė kampanija „Evan“ apie tai, kaip paprasta pro akis praleisti akivaizdžius ženklus, jog mokykloje gresia žudynės.
Mobilių sprendimų (Mobile) kategorijoje auksą laimėjo kampanija „Like my addiction“. Louise Delage pavergė „Instagram“ pasaulį savo nuotraukomis – per kelias savaites ji surinko daugiau nei 100 000 sekėjų, skelbdama nuotraukas iš savo gyvenimo. Tos nuotraukos kaskart patikdavo tūkstančiams žmonių. Ko visi jie nesuprato – kad iš tiesų simpatijas reiškė Louise Delage priklausomybei alkoholiui – mat taurė kokio nors alkoholinio gėrimo buvo kiekvienoje, kaip vėliau paaiškėjo, fiktyvios „Instagram“ žvaigždės nuotraukoje.
Dar viena Kanuose apdovanota kampanija kalbėjo apie galbūt pastebimą, bet ne iki galo rimtai vertinamą smurto prieš moteris problemą.
Kaip reaguotumėte, jeigu sužinotumėte, kad meilės dainą, kurią taip dievinate ir nuolat niūniuojate, parašė... žmogžudys? Skaitmeninių sprendimų (Cyber) kategorijoje, vieną iš auksinių apdovanojimų laimėjo Peru sukurta kampanija „Love song written by a murderer“, siunčianti itin stiprią žinią, kodėl nevalia atleisti savo skriaudikui.
Kai daina išpopuliarėjo, buvo atskleista, kad jos žodžiai – tai smurtaujančio vyro atsiprašymo laiškas savo žmonai. Šešios dienos po to, kai auka atleido savo skriaudikui, antrasis smurto protrūkis buvo mirtinas.
5. Svarbu tai, kas mus vienija, o ne skiria
Kanuose šiemet ryškios ir pabėgėlių bei migrantų temos. Ne vieną apdovanojimą, tarp jų – Titanium kategorijoje – laimėjo kampanija „Refugee nation“, kurios centre – pabėgėlių rinktinė, dalyvavusi olimpinių žaidynių atidarymo ceremonijoje, ir kiti veiksmai, kviečiantys keisti požiūrį į pabėgėlius.
Skaitmeninio sprendimo (Cyber) kategorijoje auksą taip pat laimėjo socialiniams tinklams Danijoje sukurtas klipas „All that we share“, kalbantis apie tai, kad visuomenės narius vienija kur kas daugiau arba kur kas reikšmingesni dalykai nei kilmės šalis ar odos spalva.
Vaizdo meistrystės kategorijoje auksinius „Liūtus“ laimėjo sukrečiantys „Merry Christmas from Syria“ ir „Batman warchild“ klipai, dramatiškai iškeliantys karo siaubumus.
6. Požiūrį keičiantis kūrybiškumas
Kad reklama ir bendrai kūrybiniai projektai turi labai didelę galią keisti mūsų mintis ir pasaulį, pademonstravo ir daugiau kampanijų.
„Kanų liūtų“ kūrybiškumo festivalis šiemet baigėsi visa įgalinančia „Yes, I can“ žinia. Vaizdo klipų kategorijoje didžiuoju prizu – Grand prix – apdovanotas Rio parolimpinėms žaidynėms skirtas „Channel 4“ klipas „We're the superhumans“, keičiantis požiūrį žmogaus galimybes.
Kampanija „World’s biggest asshole“ savo ruožtu priminė, kad net ir didžiausi niekšai gali išgelbėti gyvybę. Ši už organų donorystę pasisakanti reklama laimėjo vieną iš auksinių „Liūtų“ vaizdo klipų (Film) kategorijoje.
Keisti požiūrį į visuomenės atstumtuosius ne tik proginėmis datomis kvietė auksą toje pačioje kategorijoje laimėjusi „Halloween“ kampanija, sukurta organizacijai „Burns and Smiles“.
O kūrybiškų reklamų siunčiamas socialines žinutes ir kaip jos gali padėti padaryti pasaulį geresnį, tobulai apibendrino agentūros „Droga5“ įkūrėjas Davidas Droga. Atsiimdamas asmeninį Šv. Morkaus (St. Mark) apdovanojimą už indėlį į kūrybiškumą, jis pasakojo, kad ikoniškomis tapusias reklamas sukūrė tik dėl to, kad jam asmeniškai rūpi jų keliamos temos.
„Kad ir ką bedaryčiau, visur stengiuosi palikti gerumo pėdsaką“, – sakė 15 „Grand prix“, daugiau nei 70 auksinių „Liūtų“ Kanuose laimėjęs 48 metų D.Droga.
„Norėti – tai niekis. Rūpėti – tai viskas“, – patarimą, kaip žvelgti į pasaulį ir jį keisti, Kanuose davė D.Droga.