Pasimatuokime kelionių gido profesiją: gal tai mūsų svajonių kelias?

Ne vienas keliautojas pabrėžia, kad kelionių gidas paverčia jų svajones apie atostogas realybe, kuris turistą svečioje šalyje lydi nuo pirmo iki paskutinio žingsnio. Gidas visada šalia tiek iškilus klausimams ar problemomis, visada patikimas, optimistiškai nusiteikęs ir žinantis visus atsakymus į iškilusius klausimus. Kokį profesinį kelią reikia nueiti, kad taptum tokiu svajonių gidu?
Ramunė Lenkauskaitė
Ramunė Lenkauskaitė / Asmeninio arch. nuotr.

Dažnas žmogus kelionių gidą įsivaizduoja, kaip žmogų, kuris pasitinka turistus prie autobuso, juos susodina ir važiuojant nuo vieno objekto iki kito pasakoja visokias įdomybes. Tačiau kelionių gido darbas visai kitoks – gerokai platesnis bei sudėtingesnis. Jie pasitinka keliautojus oro uostuose, palydi į viešbučius, pasiūlo ekskursijas ir kitas pramogas, sprendžia iškilusias problemas, nesvarbu, ar tai būtų sutrikusi sveikata, trauma, vagystė ar kokie nesklandumai su viešbučiu, atsako į visus įmanomus klausimus.

Koks žmogus tampa svajonių gidu

„Kelionių gidai – tai yra žmonės, kurie keliautojui yra pasiekiami 24 valandas per parą, 7 dienas per savaitę ir gali keliautojui padėti bet kuriuo klausimu. Kitaip sakant, gido darbas yra klientų aptarnavimas nuo A iki Z, todėl tai yra plataus mąstymo žmonės. Tačiau vien šios savybės nepakanka, kad žmogus būtų tobulas gidas“, – sako kelionių organizatoriaus „Tez Tour“ Klientų aptarnavimo skyriaus vadybininkė Ramunė Lenkauskaitė, organizuojanti pretendentų į gidus atranką.

Asmeninio arch. nuotr./Ramunė Lenkauskaitė
Asmeninio arch. nuotr./Ramunė Lenkauskaitė

Kokiomis asmeninėmis savybėmis turi pasižymėti svajonių gidas? Pasak pašnekovės, visų pirma, gidas – žmogus, kuris turi norėti visą laiką tobulėti. Jis niekada nepasakys „nežinau“, jis privalo viską žinoti ir atsakyti į visus keliautojo klausimus, todėl visada siekia žinių ir tobulėja. Antra, niekada neparodys savo nuotaikos, visada prisiderins prie keliautojų. Trečia, gidas yra psichologiškai pasirengęs, kad galėtų, bet kokiu klausimu padėti keliautojui. Ir tai dar ne viskas.

„Labai svarbu humoro jausmas. Jei žmogus jo neturi, tokiam darbuotojui bus sunku tiek dirbti, tiek pajusti darbo malonumą, nes būna visokių situacijų ir tikrai kyla problemų. Supratingumas, komunikabilumas irgi ypač reikalingos savybės, jei žmogus nesugeba laisvai bendrauti, tai jis netaps svajonių gidu. Žodžiu, gidas privalo save užmiršti ir atsiduoti darbui. Gidai, kaip kareiviai, ryte atsikelia, įšoka į uniformą, ir po 5 minučių jau būna pasiruošę kalnus nuversti“, – sako R.Lenkauskaitė, 10 metų dirbusi kelionių gide.

Asmeninio arch. nuotr./Ramunė Lenkauskaitė
Asmeninio arch. nuotr./Ramunė Lenkauskaitė

Visose įmanomose situacijose, ypač iškilus problemoms, pavyzdžiui, turistui sutriko sveikata, ar patyrė traumą, ar įvyko vagystė, gidas privalo išlikti šaltakraujišku, turi žinoti visus žingsnius, kur kreiptis, kada kreiptis, ką padaryti, kam paskambinti, kaip išspręsti situaciją. Tuo pat metu gidas privalo nuraminti keliautoją. Kartais išsprendus sudėtingą situaciją ir sugėrus kito žmogaus emocijas, tenka vesti ekskursiją, kurioje reikia šypsotis ir linksmai bendrauti su poilsiautojais.

„Gidas neturi būti veidrodis, kuris atspindi keliautojo emocijas. Sakyčiau, greičiau kempinė, kuri sugeria kito žmogaus nuotaikas. Tai labai sunku. Tačiau gidas nepaliekamas vienas, kai jau matome, kad pasiekta riba, pasiūlome gidui pabūti vienam ir atsigauti, pailsėti, nuvažiuoti į ekskursiją. Esame pasiruošę išklausyti darbuotoją, pasikalbėti su juo ir tos šalies, kur dirba žmogus, ofisas ir Lietuvoje esantis ofisas suteikia visą įmanomą pagalbą“, – sako „Tez Tour atstovė.

Asmeninio arch. nuotr./Ramunė Lenkauskaitė
Asmeninio arch. nuotr./Ramunė Lenkauskaitė

Yra dar viena svarbi savybė, kuria turi turėti žmogus, norintis dirbti gidu, – tai sugebėjimas būti vienam. Atrodo, kelionių gidas yra nuolat apsuptas žmonių ir neturėtų jaustis vienišas, tačiau vienišumo problema kartais iškyla išvykus dirbti į kitą šalį. Tokiam darbuotojui į pagalbą kyla visa komanda – su žmogumi kalbamasi, teikiama tiek psichologinė, tiek kitokia pagalba.

„Mūsų kelionių organizatoriuje mes dirbame ne po vieną, o dirba visa komanda žmonių. Kai gidų atrankoje bendrauju su žmonėmis, klausiu, ar sugebėsite dirbti komandinį darbą. Uždavus šį klausimą, stebiu žmogaus mimiką, gestus ir kūno kalbą ir iš karto matai, koks jis bus komandoje. Jei komandoje nebus tvirto žmogaus, tai bus jos silpnoji grandis. Ir per mokymus bandome visiems įskiepyti – mes esame komanda, turime dirbti kartu, dalintis informacija, vienas kitam padėti“, – sako Ramunė.

Asmeninio arch. nuotr./Ramunė Lenkauskaitė
Asmeninio arch. nuotr./Ramunė Lenkauskaitė

Svajonių gidas neturi vienas prisiimti visą atsakomybę – aš vienas viską padarysiu, kalnus nuversiu, jūras perbrisiu. Jis yra protingas lyderis, kuris lyderystės savybes atskleidžia tik ten kur jų reikia. Tokiame darbe jam už nugaros yra ir kiti žmones, su kuriais bendradarbiaujant galima dirbti taip, kad kiekvienas turistas džiaugtųsi savo atostogomis.

Kelias link svajonių gido

Ar dažnai pavyksta atrasti „aukso grynuolį“, iš kurio užauga svajonių gidas? Pasak R.Lenkauskaitės, būna taip, kad vienais metais atrandamas svajonių gidas, o kitais metais nepavyksta tokio atrasti. „Per paskutinius tris metus mes turime atradę, berods, keletą tokių gidų, kurie tikrai viską gali, kuriuos galime nusiųsti į bet kurią šalį, bet kuriuo metu. Jie prisitaiko prie bet kokių situacijų, prie visų įmanomų sąlygų ir puikiai atlieka savo darbą. Tai mūsų superherojai!“ – džiaugiasi R.Lenkauskaitė.

Specialistai teigia, kad jau per pirmas 5 minutes galima nustatyti, ar pretendentas yra tinkamas darbo vietai. Tokiai nuomonei pritaria ir R.Lenkauskaitė. Pasak jos, per pirmas minutes stebima, kaip elgiasi pretendentas, atėjęs į pokalbį dėl kelionių gido pozicijos. Jei žmogus tyli ir iš jo reikia informaciją traukte traukti, tai jis tikrai netaps gidu.

Antras dalykas, į kurį atkreipiamas dėmesys, jei žmogus komunikabilus, tačiau sėdi nuleidęs akis ir nežiūri į pašnekovą, tai tampa aišku, kad nesugebės spręsti turistams iškylančių problemų. Ir trečias svarbus dalykas, šypsena. „Jei žmogus atėjo ir nesišypso, tai jis nesugebės su humoru ir optimizmu žiūrėti į savo darbą, nesugebės įtikinti turistą, kad iškilusias problemas galima išspręsti ir neverta labai jaudintis“, – tikina Ramunė.

Asmeninio arch. nuotr./Ramunė Lenkauskaitė
Asmeninio arch. nuotr./Ramunė Lenkauskaitė

Pretendentai, kurie po atrankos būna pakviesti dirbti kelionių gidu, gauna didžiulį šūsnį informacijos, kurią turi išsistudijuoti ir išsinagrinėti. Vėliau, vasario kovo mėnesiais pretendentai pakviečiami į 4-5 dienų kelionių gidų darbo mokymus. Be to, dar būna psichologijos kursai, kuriuose būsimieji gidai mokosi elgtis įvairiose situacijose. Na, o po kursų sutvarkomi dokumentai ir gidas iškeliauja į jo darbo vietą kitoje šalyje.

„Verta paminėti, kad į atrankas mes kviečiame bet kokios specialybės, bet kokio išsilavinimo žmones. Su žmonėmis kalbuosi visur, net gatvėje ir jei matau, kad žmogus būtų puikus gidas, kviečiu į atranką. Iš tokio žmogaus, tarsi iš molio nusilipdome savo svajonių gidą“, – sako R.Lenkauskaitė ir priduria, kad kitas būdas surasti svajonių gidą yra turizmą studijuojančių studentų praktika, kiekvienais metais iš maždaug 10 praktiką atliekančių studentų 3-4 pasilieka dirbti kelionių gidais.

Asmeninio arch. nuotr./Ramunė Lenkauskaitė
Asmeninio arch. nuotr./Ramunė Lenkauskaitė

Iš studento auditorijos į pasaulį

Vis tiktai nemaža dalis jaunuolių pasirinkusių turizmo studijas – romantizuoja turizmo sektorių ir savo gyvenimą ruošiasi sieti su kelionėmis. Paklausus pirmo kurso studentus, kodėl jie pasirinko turizmo vadybos studijų programas, dažnas atsako, kad jiems labai patinka keliauti.

„Tai yra suprantama, nes tik antrame trečiame kurse studentai perpranta savo profesijos specifiką. Kita vertus, kelionių gidų darbas turi tam tikros romantikos, juk tenka gyventi kitoje šalyje, pažinti tų šalių kultūrą, dirbti su turistais. Ir tai didžiulis pliusas, nes jauni žmonės savo darbą dirba labai entuziastingai ir savo entuziazmą perteikia turistams“, – pastebi Vilniaus kolegijos („VIKO“) Turizmo katedros vedėja dr. Alina Katunian.

Asmeninio arch. nuotr./Alina Katunian
Asmeninio arch. nuotr./Alina Katunian

VIKO Turizmo vadybos studijų programa sudaryta taip, kad studentams būtų suteikiamos visos įmanomos žinios, kurios reikalingos darbe – nuo psichologijos iki pardavimų. Studentai studijuoja geografiją, susipažįsta su skirtingomis kultūromis, gilinasi į tarpkultūrines komunikacijas. Tačiau pasiruošti darbui vien tik teorijos neužtenka, reikia ir praktikos.

„Kuo tvirtesnį teorijos ir praktikos derinį turi studentas, tuo geresnis jis yra gidas. Taigi praktika ir darbo patirtis yra labai svarbi. Dėl to labai skatiname studentus rinktis kelionių organizatorių „Tez Tour“, kaip mūsų partikimą socialinį partnerį, nes iš patirties žinome, kad ir šio kelionių organizatoriaus darbuotojai suteikia mūsų studentams visą įmanomą pagalbą ir paramą. O juk nuo sėkmingos pradžios priklauso ir tolesnis darbas“, – sako dr. A.Katunian ir priduria, kad trečdalis studijas baigusių absolventų dairosi kelionių gidų darbo.

Pasak dr. A.Katunian, Vilniaus kolegijos atstovai atidžiai stebi turizmo sektoriaus darbo rinką ir šiuo metu pastebi tendenciją, kad darbo rinka itin palanki ieškantiems kelionių gido darbo pozicijos. Nors prieš metus situacija buvo kardinaliai priešinga – dėl pandemijos buvo daug apribojimų ir buvo sunku surasti net ir vietą praktikai.

„Dabar tiek darbo, tiek praktikos pasiūlymų mes gauname daugiau nei realiai turime studentų ir absolventų. Studentai sako, kad dabar jau jie renkasi praktikos vietą, o ne darbdaviai praktikantus. Tokia situacija tikrai džiugina ir tikiu, kad turizmo sektorius atsigaus. Juk krizių turėjome ne vieną, per kurias turizmas visada skaudžiai nukentėdavo, bet sugebėdavo greitai atsitiesti“, – pastebi dr. A.Katunian.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis