Apie tai kalbamės su portale paslaugos.lt savo darbus siūlančiais kūrėjais Jokūbu Noreika ir Martynu Mockumi.
Kaina priklauso nuo projekto dydžio
Anot J.Noreikos, vidutinė projekto kaina praėjusiais metais buvo maždaug 300 eurų. Visgi ji gali smarkiai kisti, priklausomai nuo aplinkybių - filmavimo, montažo, spalvų apdirbimo ir kliento pageidaujamų pataisymų. Tarkime, viena kaina bus kuriant begarsį mažos kavinės Vilniaus centre pristatymą, skirtą socialinėms medijoms, o kita – kuriant užsienio gamyklos procesų klipą, kur reikia tiek drono, tiek papildomo apšvietimo.
„Gana dažnai užsakovui nereikia viso klipo nuo pradžios iki pabaigos. Kartais tavęs prireikia tik kaip operatoriaus ar montažo režisieriaus. Tokiu atveju kaina sąlyginai mažesnė. Jei projektas vykdomas, tarkime, Nidoje, vien transporto išlaidos sudaro tam tikrą dalį kainos, jei gyveni Vilniuje. Kartais tave pasamdo visam klipui, kurio įvykdymui tenka paprašyti kitų laisvai samdomų kolegų pagalbos, nes vienas negali atlikti viso darbo, tada pinigus tenka pasidalinti“, – pasakoja kūrėjas.
M.Mockus pritaria, kad kainą nustatyti paprasta tik žiūrint iš šalies. Realiai ji prasideda nuo 100 eurų ir daugiau, priklausomai nuo užsakymo ir projekto sudėtingumo. „Paprastai kaina nustatoma valandiniu įkainiu ir priklauso nuo daug faktorių: skirto biudžeto, įrangos, aktorių, vietos, transporto ir kita“, – vardija pašnekovas.
Pelningiausia suktis vestuvėse
Paklaustas, kokius klipus filmuoti labiausiai apsimoka, J.Noreika neslepia – pelningiausi yra vestuviniai projektai. „Tai yra toks pasikartojantis, nišinis projektas, kurio kai kurie filmuoti neapsiima, o kai kurie specializuojasi tik tame. Be vestuvių, dažniausiai „freelanceriai“ (laisvai samdomi darbuotojai) užsakomi klipams socialinėms medijoms, nedidelėms reklamėlėms, renginiams ar konferencijoms pafilmuoti“, – sako pašnekovas. Didesnio masto projektai, anot jo, atitenka kūrybos namams, taip vadinamoms „production house“ įmonėms, kurios turi visus išteklius ir patirties filmuoti stambesnius muzikinius klipus bei reklamas.
M.Mockus prisipažįsta esantis atviras įvairaus tipo filmavimams, mėgstantis įvairovę ir naujas patirtis. „Progų užsisakyti vaizdo klipą yra įvairių: vienems reikia sumontuoti medžiagą iš kelionių, medžioklės ar kitų veiklų. Yra žmonių, kurie nori daryti vlogus. Aišku yra ir vestuvinių vaizdo klipų, iš švenčių, renginių. Būna projektai „kickstarteriams“, reklamoms, interviu. Poreikis yra tikrai įvairus, tad imuosi įvairių darbų“, – šypsojosi pašnekovas.
Kūrėjas sako pastebintis ypač populiarėjančius trumpus „feisbukinius“ 2-5 minučių video. Anot jo, vis daugiau viešų asmenų ir įmonių imasi gaminti video klipus, nebijo parodyti save ir ekspermentuoti.
Norisi ieškoti naujų formų
Kalbant apie kūrinių stilių, J.Noreika populiausiu įvardija klipus su daug sulėtinto vaizdo, kamerai judant ratu aplink kiekvieną objektą (orbituojant), gera nuotaika ir džiugia muzika. Tai, anot jo, mėgsta didžioji dalis žiūrovų, tačiau pats tai vadina jau kiek pabodusiu ir neįdomiu stiliumi.
„Galite vadint mane „hipsteriu“, bet pats asmeniškai labai vertinu pamatęs klipuose kažką netikėto, kažką tikrai ne kiekvieno skoniui, kažką tamsesnio, brutualesnio ar tiesiog nuoširdesnio. Visa medija ir taip perkrauta amerikietiškomis šypsenomis“, – savo nuomonės nebijo išsakyti kūrėjas.
Imlus laiko darbas
Anot pašnekovų, su vienu projektu vidutiniškai dirba vienas ar du žmonės, tačiau būna ir didesnių užsakymų. „Pasitaiko, kad pakviečia sumontuot internetinę laidą, atvyksti į filmavimo aikštelę dirbti kartu su režisieriumi, o ten dirba dar 20 žmonių. Įdomus jausmas, kuomet paprastai dirbi vienas“, – dalinasi J.Noreika.
Paklausus, kiek laiko užtrunka vieno klipo montavimas, kūrėjas neslepia – tikrai daug ilgiau, nei daugeliui atrodo. Net paprastas 30 sekundžių klipas, susikaupus, vienu prisėdimu gali užtrukti ir 6 valandas.
„Dažniausiai montažas užsitęsia, jei klientas dar nori kažką pakeisti, pataisyti, tuomet būna ir kelias dienas, ir savaitę sėdi prie paprasto klipo montažo, vien dėl komunikacijos ar kitų trikdžių. Ilgiausiai užtrukęs projektas buvo apie mėnesį, kuomet beveik kasdien prireikė prisėsti ir kažką papildomai taisyti bei tobulinti“, – pasakoja pašnekovas.
Kaip išsirinkti gerą vaizdo klipų kūrėją
Pasiūla yra, tačiau kaip žmogui išsirinkti geriausiai jo lūkesčius atitinkantį kūrėją? Ar visada brangiausias yra geriausias?
M.Mockaus teigimu, renkantis kūrėją svarbu pastebėti, ar jis turi savo išskirtinumą, savitą stilių, koks jo vardas, ar jį rekomenduoja kiti. Ir svarbiausia, kad filmuotojas turėtų savo braižą ir mokėtų perteikti informaciją vaizde.
Ar visada svarbi patirtis? Pasak J.Noreikos, patirtis yra svarbus aspektas, bet kartais ir tik kelerius metus šioje sferoje esantis žmogus gali atlikti puikų darbą, tad daugiausiai apie kokybę pasako pavyzdiniai darbai. „Mano rekomendacija būtų nesivadovauti tik kaina, kas yra visiška kliento liga. Pasverkite, kokia yra Jūsų pageidaujamo klipo paskirtis, atsižvelkite į tai, kokie aspektai yra klipe svarbiausi Jums, ir visada kuo tiksliau iškomunikuokite, kokio klipo norėsite. Jei užklausa trumpa ir netiksli, rizikuojate ne tik būti nesuprasti ir gauti netikslią, galimai didesnę kainą, bet ir nesulaukti atsakymo“,-įsitikinęs pašnekovas.