Agneta Skardžiuvienė nustatė, kad pažinčių interneto svetainės www.flirtas.lt reklama pažeidžia Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymą, draudžiantį reklamoje išreikšti pažeminimą ar paniekinimą bei formuoti visuomenės nuostatas, kad viena lytis yra pranašesnė už kitą. Reklamos užsakovei – bendrovei „Vertex“ skirtas įspėjimas dėl Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo pažeidimo.
Balandžio 26–30 dienomis per LNK, BTV, Info TV ir TV1 televizijų kanalus buvo transliuota pažinčių interneto svetainės reklama, kurioje skambėjo šis tekstas: „Reikia pasikeisti padangas, kompą pataisyti, ir čiaupas laša. Turėčiau vyrą, tai jis viską patvarkytų. Mane irgi. Užsiregistruosiu flirtas.lt – mačiau gerų yra.“
Reklamoje norėjome parodyti, kad vyras galėtų tik palengvinti buitį – pasidalinus darbus dviese, buitį vesti yra lengviau.
Penktadienį reklamos užsakovo – bendrovės „Vertex“ rinkodaros projektų vadovas Marius Petrauskas išplatino pranešimą, kuriame teigia nesutinkantis su Lygių galimybių kontrolės sprendimu. Jis teigia, kad sprendimas – žemina moteris ir grąžina jas į XIX amžių. Anot jo, mergina reklamoje vaizduojama kaip nepriklausoma nuo vyro, galinti išsiversti ir be jo.
„Reklamoje norėjome parodyti, kad vyras galėtų tik palengvinti buitį – pasidalinus darbus dviese, buitį vesti yra lengviau“, – aiškina jis.
Mergina vaizduojama reklamoje, anot bendrovės atstovo, jaučia sveiką seksualinį potraukį ir drąsiai jį išreiškia. Žodis „patvarkyti“, kaip teigia jis, vartojamas ne žodyne nurodyta prasme, o siekiant nusakyti aistringus lytinius santykius.
LGKT savo sprendimą priėmė absoliučiai ignoruodama ir smerkdama šiuolaikinį gyvenimo būdą, kuomet vyrai ir moterys turi teisę užsiimti nesantuokiniais lytiniais santykiais be įsipareigojimų
M.Petrausko nuomone, siunčiamas pranešimas diskriminuoja ne moteris, o vyrus: „Reklamoje rodomai merginai vyras reikalingas tik atlikti paprasčiausius buities darbus. Tai yra jis sudaiktinamas bei prilyginamas paprasčiausiam rakandui ar įrankiui“.
Rinkodaros projektų vadovas tikina, kad Lygių galimybių kontrolierė priėmė subjektyvų, „davatkišką“ sprendimą.
„LGKT savo sprendimą priėmė absoliučiai ignoruodama ir smerkdama šiuolaikinį gyvenimo būdą, kuomet vyrai ir moterys turi teisę užsiimti nesantuokiniais lytiniais santykiais be įsipareigojimų“, – rašoma pranešime.
Reklamos užsakovė – bendrovė „Vertex“ – neplanuoja sprendimo skųsti Teismui.
Reikia pasikeisti padangas, kompą pataisyti, ir čiaupas laša. Turėčiau vyrą, tai jis viską patvarkytų. Mane irgi. Užsiregistruosiu flirtas.lt – mačiau gerų yra.
M.Petrauskas tyrimo metu aiškino, kad reklama buvo skirta 18–24 metų amžiaus merginoms, ja buvo siekiama paskatinti televizijos žiūrovus registruotis pažinčių svetainėje. Kalbėdamas apie frazę „turėčiau vyrą – jis viską patvarkytų“, jis teigė, kad omenyje turėta, jog vyras pataisytų anksčiau sugedusius daiktus ir pagerintų merginos buitį, „įskaitant jos fizinę bei psichologinę gerovę“, o vėliau, ištardama frazę „mane irgi“, būtent tai ir patvirtina.
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba nustatė, kad žodžio „patvarkyti“ reikšmė nėra susijusi su žmogiškųjų santykių apibūdinimu, o jo vartojimas apibūdinant vyro ir moters santykius „įgyja neigiamą, žeminantį ir menkinantį pobūdį to žmogaus, kuriam jis adresuojamas, atžvilgiu“.
„Todėl žodžio „patvarkyti“ vartojimas reklamoje, kurį ištaria pagrindinė šio reklaminio vaizdo siužeto herojė, įgyja moteris žeminančią, niekinančią, pagarbos žmogui stokojančią prasmę, o moteris yra sudaiktinama ir priešpastatoma vyrui kaip subjektas, nesugebantis sutvarkyti savo buities, bei tampa galimu atvirai sudaiktintų seksualinių santykių objektu“, – teigiama pranešime.
A.Skardžiuvienė teigia, kad pažinčių interneto svetainės flirtas.lt reklama siunčia netinkamą žinutę apie moters ir vyro santykį, deklaruoja moters priklausomumą nuo vyro bei skatina nepagarbų požiūrį į moterį taip prisidedant prie visuomenės nuostatos, kad moteris nėra lygiavertė vyrui, formavimo.