Bendrovės vadovas Vilius Juraitis 15min teigė, kad veiklos nutraukimas – vienintelis likęs realus variantas, kaip apginti klientų interesus. Jis aiškina, kad kitos dvi alternatyvos – pakeisti fiksuotų planų vartotojų tarifus į susietus su birža arba mėginti toliau vykdyti veiklą – nebegalėtų būti įgyvendinti.
„Akivaizdu, kad ta [biržos planų] alternatyva yra netinkanti. O trečia alternatyva – bandyti tęsti veiklą, bet aš kaip vadovas negaliu įmonei leisti tęsti veiklos, kai žinau, kad po dviejų mėnesių mes jokių įsipareigojimų negalėsime įvykdyti. Šiuo metu vartotojams įsipareigojimus įvykdyti galime“, – kalbėjo jis.
Jis pridūrė, kad apie 70 tūkst. bendrovės klientų gali grįžti į visuomeninį tiekimą, o I ir II liberalizacijos etapo klientams teks rinktis nepriklausomą tiekėją arba garantinį tiekimą.
„Darysime viską, kad jie pasirinktų kitus nepriklausomus teikėjus. Siųsime proaktyvią komunikaciją, dėsime VERT skaičiuokles, darysime viską, kad jie išeitų“, – kalbėjo vadovas.
Jo teigimu, iki šiandien iš bendrovės traukdavosi po 3 tūkst. klientų per dieną, tačiau po šiandienos žinutės šis tempas turėtų paspartėti.
„Mėnesio pabaigoje tų klientų, kurie turėtų pereiti į garantinį, mes jau beveik nebeturėsim“, – prognozavo V.Juraitis.
Kaip ketvirtadienį išplatintu pranešimu informavo pati bendrovė, priežasčių nutraukti veiklą buvo keletas.
„Tokį sprendimą priimti paskatino kelių veiksnių visuma. Visų pirma, dėl prieš savaitę padaryto sprendimo perkelti klientus į biržos planą, praradome pasitikėjimą ir iš klientų, ir iš atsakingų institucijų, kas reiškia, kad pritraukti naujų klientų artimiausiu metu būtų neįmanoma. Antra, esami klientai aktyviai nutraukinėja sutartis: šiuo metu yra apie 20 000 nutraukimų, kas gali atrodyti nedaug bendrame klientų krepšelyje, tačiau matome nutraukimų tempą, žinome, kad skaičius bus tikrai didelis ir galime būti nepajėgūs tiekti elektros likusiems klientams, jei prarasime didelę dalį turimos klientų bazės. Trečia, kreditoriai, iki šiol finansavę mūsų veiklą, tai daryti atsisako.
Būtent dėl šių priežasčių visumos sustabdome veiklą dabar, nelaukdami, kol pablogės bendrovės finansinė situacija ir nebegalėsime tiekti paslaugų likusiems klientams. Šiandien tokį sprendimą priimame galvodami apie klientus, kuriems dabar dar galime sukurti geriausias įmanomas sąlygas pakeisti nepriklausomą tiekėją. Vėliau tokių sąlygų paprasčiausiai galime neturėt, nenorime tuo rizikuoti“, – bendrovės pranešime situaciją komentuoja V.Juraitis, „Perlas energija“ vadovas.
Klientams kompensuos kainų skirtumą
Pasak V.Juraičio, įmonės akcininkai negaus jokio turto, liksiančio po atsiskaitymo su visais partneriais ir kreditoriais, lėšas naudos kompensuojant klientams kainų padidėjimą:
„Šiuo metu intensyviai dirbame ruošdami kompensavimo mechanizmą, kalbamės su Energetikos ministerija ir VERT, tačiau jau dabar aišku, kad kompensuosime kainos skirtumą tarp fiksuotos mūsų kainos, kuri buvo sutartyje, ir naujo tiekėjo naujos kainos. Tokį kompensavimą taikysime klientams, kurių sutartyse vis dar galioja fiksuota kaina, ir tais atvejais, jei jie iki rugpjūčio 28 d. pereis pas kitą nepriklausomą tiekėją ar grįš į visuomeninį tiekimą. Detaliai apie kompensavimo schemą klientus informuosime netrukus.“
Pasak įmonės vadovo, toks sprendimas buvo priimtas iškart nusprendus įmonės veiklą sustabdyti: „Suprantame, kad nuvylėme klientus, todėl visi veiklos stabdymo žingsniai yra daromi pirmiausia galvojant apie žmones, kurie mumis pasitikėjo.“
Įmonės vadovo teigimu, jei pardavus turtą, atsiskaičius su kreditoriais, partneriais ir išmokėjus kompensacijas lėšų dar liks, jos bus skiriamos paramai Ukrainai.
Ieško būdų palengvinti sutarčių pasirašymą su kitais tiekėjais
Įmonės direktorius sako, kad greta kompensavimo mechanizmo, bendrovė kalbasi su kitais nepriklausomais tiekėjais ir ieško būdų, kaip palengvinti „Perlas energija“ klientų perėjimą pas kitus tiekėjus.
„Mūsų klientai galėjo sutartis pasirašyti ir sąskaitas apmokėti 2000 „Perlas“ terminalų. Suprantame, kad sutartį pasirašyti internetu nėra įprasta visiems, todėl siūlome kitiems nepriklausomiems tiekėjams naudotis terminalų infrastruktūra ir juose pasirašinėti sutartis su naujais klientais“, – sako V.Juraitis.
Ką daryti klientams?
Pasak įmonės vadovo, dabartiniai „Perlas energija“ klientai, priklausantys pirmajam arba antrajam liberalizacijos etapui, nedelsiant, vėliausiai iki rugpjūčio 28 d., turi pasirinkti naują nepriklausomą tiekėją. Nutraukti sutarties su „Perlas energija“ nereikia, ji nutrūks automatiškai, kai pasirašysite sutartį su nauju tiekėju. Jei tai nebus padaroma, galimai klientai bus perkelti į garantinį tiekimą iki kol pasirinks kitą nepriklausomą tiekėją.
Jei klientai priklauso trečiajam liberalizacijos etapui, gali rinktis nepriklausomą tiekėją dabar, iki rugpjūčio 28 d., arba nedaryti nieko ir tuomet elektra jiems bus tiekiama visuomeninio tiekimo. Verslo klientams taip pat tiekėją pasirinkti reikia iki rugpjūčio 28 d.
15min primena, kad nepriklausomas elektros tiekėjas „Perlas energija“ rugpjūčio 5 dieną pranešė keičiantis visų klientų sutartis – pasirinkusieji fiksuotas kainas bus perkelti į kintamos kainos planą „Birža“, tai yra mokės pagal realias biržos kainas. Įmonės vadovo Viliaus Juraičio teigimu, šį sprendimą lėmė tai, kad nuo praėjusių metų pabaigos nuolat auga energetinių resursų kainos, todėl teikti vartotojams fiksuotos kainos planus tampa nebeįmanoma.
Energetikos ministerija žada keisti reguliavimą
„Perlas energija“ nusprendus vienašališkai keisti sutartis, institucijos viena po kitos pareiškė, kad toks žingsnis pažeidžia vartotojų interesus.
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba praėjusią savaitę nurodė, kad kai kurios gyventojų sutarčių su „Perlas energija“ sąlygos pažeidžia šalių teisių ir pareigų pusiausvyrą bei nepagrįstai riboja vartotojų teises ir interesus.
Tuo metu energetikos ministras Dainius Kreivys komentavo kad dabartinė situacija rodo, jog esamas reguliavimas yra nepakankamas, todėl ministerija per kelias artimiausias savaites pateiks įstatymo pataisas, kuriose elektros tiekėjams bus nustatyti didesni reikalavimai dėl pradinio kapitalo, kompetencijų šioje srityje ir pan.
Ministras taip pat žadėjo, kad „Perlas energija“ klientų interesai bet kokiu atveju bus apsaugoti.
„Vyriausybė pasiruošusi bet kokiai įvykių eigai – blogiausiam scenarijui“, – tvirtino D.Kreivys.
Šią savaitę D.Kreivys taip pat pranešė, kad trečiąjį elektros rinkos liberalizavimo etapą planuojama atidėti mažiausiai metams. Kad tai turėtų būti padaryta, sutiko ir Prezidentūra.
Per antrąjį elektros rinkos liberalizavimo etapą „Perlas energija“ buvo antras daugiausiai sutarčių su klientais sudaręs nepriklausomas elektros tiekėjas.