„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Lietuvių „carVertical“ platino kriptožetonus, bet pinigų vėjais nepaleido – dabar laikoma pavyzdžiu

2018 metais sprogęs kriptovaliutų kainų ir ICO burbulas nušlavė daugelį skaitmeninių žetonų – kartu nuplaukė ir pirkėjų pinigai. Lietuvių plėtojama automobilių istorijos patikros platforma „carVertical“ atrodo kaip balta varna – paslauga ne tik sukurta ir veikia, bet ją netgi ėmėsi globoti Europos Komisija, atvėrusi duris į naujas rinkas, ir pristatydama kaip pavyzdinį projektą. Nors projektas ir pelnė pripažinimą, žetonų pirkėjams nuo to ne smagiau – jie beverčiai.
Arnoldas Vasiliauskas, „carVertical“ inovacijų ir produktų vadovas
Arnoldas Vasiliauskas, „carVertical“ inovacijų ir produktų vadovas / Francisco Milan nuotr.

Lisabonoje vykusi „Web Summit“ yra viena didžiausių technologijų konferencijų pasaulyje – per 70 tūkstančių žmonių, iš jų daugiau nei 11 tūkst. yra vadovai.

Netikėta, kai čia Europos Komisijos Europos įmonių tinklas (Enterprise Europe Network, EEN) lietuvių startuolį pristato kaip vieną iš kelių geriausių bendradarbiavimo pavyzdžių.

„Mes patys nesiprašėme į stendą. Jie viską suorganizavo, sako, atvykite. Regis, jie mus jau vadina ambasadoriais“, – šypsosi Lisabonoje sutiktas „carVertical“ platformą valdančios bendrovės „CV group“ savininkas bei inovacijų ir produkto vadovas Arnas Vasiliauskas.

2017 metais „carVertical“ dar platino kriptožetonus (vadinamasis ICO), šiandien ji automobilio pirkėjams siūlo už 15 eurų patikrinti eksploatavimo istoriją 18 valstybių.

Pasak A.Vasiliausko, EEN atvėrė kelią į kitas Europos valstybes ir padarė dalį darbo už pačią bendrovę.

Ernesto Naprio/15min nuotr./„Web Summit“ konferencija Lisabonoje
Ernesto Naprio/15min nuotr./„Web Summit“ konferencija Lisabonoje

Pradėjo nuo ICO, dabar plečiasi ir tikisi tapti pelningais

A.Vasiliauskas patikina, kad dabar įmonei sekasi geriau, nei planuota.

„Sekasi gerai. Geriau, nei planavome. Dabar mes veikiame 18 šalių, iš kurių didžioji dalis yra Europoje, taip pat JAV. Iki metų pabaigos mes dar įžengsime į Rusiją ir į Braziliją. Žmonių, įskaitant laisvai samdomus, kurie realiai mums dirba, yra beveik 30“, – pasakoja A.Vasiliauskas.

Anksčiau buvo skelbta, kad „carVertical“ pirminio kritpografinių žetonų platinimo (ICO) metu pritraukė apie 16 mln. eurų.

„Taip, mes tikriausiai vienas iš vienetinių projektų, kuris vykdo veiklą po ICO bumo. Nes mes pačioje pradžioje planavome viską daryti taip, o ne pabėgti į Karibus. Tas lėšas sėkmingai panaudojame verslo plėtrai“, – sako A.Vasiliauskas.

Vis dėlto žetonų pirkėjai neteko 98 procentų savo investuotų pinigų, rodo Coinmarketcap.com duomenys. Šiandien vienas „carVertical“ žetonas tevertas 0,0224 dolerio cento.

„Žetonai cirkuliuoja laisvai, todėl mes to paveikti niekaip negalime. Žetonai gyvuoja, mes negalime jų uždrausti. Bet, aišku, dabar mes gilinamės visu 100 proc. į verslą ir į augimą“, – kalbėjo A.Vasiliauskas. Jis paaiškina, kad platinimo metu pirkėjams nieko nebuvo žadama, tik galimybė juos panaudoti perkant įmonės paslaugas.

„carVertical“ nuotr./„carVertical“ komanda
„carVertical“ nuotr./„carVertical“ komanda

Paklaustas, ar verslas jau pelningas, A.Vasiliauskas tiksliai neatsakė.

„Mes jaučiame, kad artimiausiu metu būsim, viskas bus gerai. Mes augame taip sparčiai“, – sako A.Vasiliauskas. Registrų centrui pateiktose ataskaitose nurodoma, kad pernai įmonė dar buvo nuostolinga, jos pajamos viršijo pusę milijono eurų.

„carVertical“ didžioji klientų dalis ne Lietuvoje: daugiausia ataskaitų perkama Prancūzijoje, Rumunijoje, Vengrijoje.

„Mes, ko gero, vieninteliai pasaulyje galime pasiūlyti pasitikrinti automobilio istoriją. Tiesiog įvedi automobilio identifikacinį numerį ir tau nereikia rūpintis, iš kur tas automobilis atvažiavęs. Kitais atvejais tu turi tikrinti prancūzišką istoriją, kitur lietuvišką, dar kitur rusišką“, – savo paslaugą giria verslininkas.

Gedmanto Kropio nuotr./Arnoldas Vasiliauskas
Gedmanto Kropio nuotr./Arnoldas Vasiliauskas

Reikėjo pagalbos atidarant duris

A.Vasiliauskas pripažįsta, kad išsiplėsti į 18 valstybių per metus būtų neįmanoma be pagalbos iš išorės.

„Mūsų verslas tik iš pirmo žvilgsnio atrodė labai lengvas auginti. Bet, pasirodo, pati ES, kokia vieninga bebūtų, toli gražu nėra vienalytė kalbant apie duomenų teikimą, nuostatas dėl duomenų apsaugos ir pan. Tai toli gražu nėra Jungtinės Valstijos, kur maždaug tas pats galioja visoje šalyje. Europoje nėra nieko panašaus, todėl mums reikėjo vietinių įžvalgų ir partnerių“, – kalba A.Vasiliauskas.

Jaunam startuoliui reikėjo prieigos prie skirtingų šalių registrų, techninės apžiūros, draudimo ir kitų duomenų, tačiau būnant Lietuvoje dažnai tai yra neįmanoma.

„Būnant Lietuvoje pabandyti suorganizuoti susitikimą, tarkime, su Vengrijos registru, nėra šansų“, – A.Vasiliauskas pasakoja, su kokiais rūpesčiais susidūrė veiklos pradžioje.

Pasak jo, EK priemonė „Enterprise Europe Network“ (Europos verslo tinklas, EEN) leido atverti duris ten, kur iš Lietuvos prisibelsti nebūtų įmanoma.

Tomo Markelevičiaus nuotr./Panevėžio automobilių turgus
Tomo Markelevičiaus nuotr./Panevėžio automobilių turgus

„Realiai padėjo užaugti iki 18 šalių. Paprastai nėra taip, kad paimi ir užaugi, nes to nori. Iš tikrųjų reikia turėti kontaktą su vietiniu registru, turi išmanyti privalomas ir neprivalomas technines apžiūras, draudimus, daug įvairių niuansų. Su mūsų ribotais ištekliais negalėjome tiesiog ateiti į visas valstybes ir viską išsiaiškinti. EEN turi vietinių partnerių tinklą, jie padėjo užmegzti kontaktus“, – sako A.Vasiliauskas.

Pasak jo, vietiniai partneriai skirtingose valstybėse padėjo atlikti dalį darbų, todėl „carVertical“ galėjo susitelkti ties pagrindine veikla.

„Ta parama yra kitokia, nei suprantama įprastai, kaip pinigai. Bet kad tai padėjo atidaryti daug durų, tai faktas“, – kalba A.Vasiliauskas.

Siekia tapti globaliu duomenų žaidėju

A.Vasiliauskas pripažįsta, kad veiklos pradžioje idėjų, ką daryti, būta daugiau, nei galimybių jas įgyvendinti. Iššūkis yra išgryninti ir fokusuotis į pagrindinę veiklą.

„Nuo pat pradžių buvo milijonas idėjų. Dabar kryptis kaip ir aiški. Bet artimiausiu metu atsiras susijusių produktų, kurie palaikys ir pagrindinį verslą. Kalbant labai skambiomis frazėmis, mes norime tapti globalia duomenų ekosistema. Skamba labai ambicingai, bet realiai artimiausiu metu paaiškės kai kas konkretesnio ir bus labai įdomu“, – sako A.Vasiliauskas.

Jis papildo, kad bendrasis duomenų apsaugos reglamentas suteikė įmonei daugiau galimybių nei grėsmių.

„Mes norime įgalinti kiekvienam žmogui leisti valdyti savo automobilio duomenis. Kai kuriose įstaigose esantys duomenys naudojami be jūsų žinios. Kažkokie mažiau sąžiningi verslininkai netgi pelnosi pardavinėdami tuos duomenis. Tai kodėl žmogus negalėtų pelnytis pardavinėdamas savo duomenis, jei jis to norėtų, ar bent jau suteikti prieigą prie jų“, – kalba A.Vasiliauskas.

Jis patikina, kad ir blokų grandinės technologiją (blockchain) įmonė pritaikė veikloje tiesiogiai – ataskaitų autentiškumui užtikrinti. Mat į blokų grandinę įkeliamas identifikacinis simbolių rinkinys (hash) negali būti suklastotas – galima patikrinti, ar automobilių patikros ataskaitos nesuklastotos.

„Esame vieni daugiausiai ir seniausiai besigilinančių į šią technologiją, nes pati pradžia buvo susijusi su decentralizacija. Ir mes visų tų pažadų neišsižadėjome, bet paaiškėjo labai daug įdomių dalykų kelyje. Pavyzdžiui, tai, ką įdedi į blockchain, tai vėliau nebegali išimti. Pasimokėme, kad su blockchain reikia elgtis atsakingai, kad nepažeistum niekieno interesų“, – aiškina A.Vasiliauskas.

123rf.com nuotr./Automobilio rakteliai
123rf.com nuotr./Automobilio rakteliai

Mantas Vilys: mes esame atviri visiems

„Enterprise Europe Network“ koordinatorius Lietuvoje – Lietuvos inovacijų centro direktorius Mantas Vilys. Jis patikina, kad EEN „carVertical“ rėmė ne finansiškai, o suteikė galimybę bendradarbiauti su partneriais ir kompetentingomis institucijomis Europoje, supažindino su vietiniais partneriais, tokiais kaip registrų ar kitų duomenų valdytojai.

EEN yra didžiausias pasaulyje pagalbos tinklas mažoms bei vidutinėms įmonėms, kurios siekia vykdyti veiklą tarptautiniu mastu.

„Į EEN aš žiūriu kaip į tam tikrą priemonę tikslui pasiekti. Pradžioje jis buvo sukurtas kaip informacijos taškas, kaip yra Danijoje, kaip Lietuvoje viskas vyksta, ir panašiai. O dabar yra 60 šalių, keli šimtai organizacijų, kurių žmonės gali padėti daug daugiau. Pvz., padėti užkariauti Kinijos rinką“, – sako M.Vilys.

Asmeninio archyvo nuotr./Mantas Vilys
Asmeninio archyvo nuotr./Mantas Vilys

Anot jo, nors Europos Sąjungos rinka yra vieninga, jai trūksta vienybės.

„Nors atrodo ta pati Europa, bet pabandykite atidaryti verslo atstovybę, pvz., Danijoje. Paaiškėja, kad ta vieninga rinka nėra tokia ir vieninga, dėl to reikia padėti įmonėms susivokiant, prisitaikant, išnaudojant esamas galimybes“, – kalba M.Vilys.

Todėl susijungusios organizacijos, anot jo, gali įmonėms užtikrinti tiesioginę prieigą prie kitų partnerių, institucijų kitose šalyse.

„Europinių pinigų mes nedalijame, tai yra paslaugos. Bet, iš kitos pusės, įmonės dažniausiai yra pasiklydusios finansavimo džiunglėse, kalbant apie viešuosius pirkimus, subsidijas, dotacijas, visokius europinius instrumentus. Vien Lietuvoje jų tiek daug, pvz., Eksperimentas, Intelektas, Inostartas. Mes padedame tose džiunglėse rasti kelią“, – aiškino M.Vilys.

Pasak jo, parama įmonėms nemokama ir dėl jos gali kreiptis visos įmonės.

„Mes visiems atviri, ir ateina pas mus įvairiausių. Bet paskui labai greitai atsifiltruoja, nes mes duodame namų darbų. Nėra taip, kad ateina įmonė ir pasako, kad jūs dabar mane linksminkite, pašokite. Jei organizuojame susitikimą užsienyje, įmonė ten turi skristi. Viską nulemia įmonės motyvacija. Nesiimame tokių atvejų, kur gerai negalėsime padėti“, – kalba M.Vilys.

O „carVertical“, anot jo, kartu su kitomis 4–5 įmonėmis Europoje buvo atrinkta Europos Komisijos kaip geriausias bendradarbiavimo ir augimo pavyzdys.

Žurnalisto kelionę į Lisabonoje organizuojamą „Web Summit“ konferenciją apmokėjo Europos Komisija. Straipsnio turiniui tai jokios įtakos neturi.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs