Spalio 22 dieną 15min publikavo straipsnį „Valdžios sprendimas dėl kelio jungties kėsinasi sužlugdyti unikalų verslą Kauno rajone“, kuriame Ramučių gyventojai bei ten veikiančių verslų atstovai išdėstė susirūpinimą dėl planuojamos tiesti per jų gyvenvietę magistralinių kelių A1 ir A6 jungties.
Iš pradžių sunkiasvorių automobilių dusinamus Ramučius žadėta išlaisvinti nutiesiant aplinkkelį, galiausiai, rodos, krypstama į tai, kad būtų išnaudoti jau egzistuojantys vietiniai keliai, tai yra platinama S.Žukausko gatvė.
Susipažinę su Kauno rajono valdžios planais, tai yra ruošiamu specialiuoju planu, numatančiu A1 ir A6 kelių sujungimą, liko nepatenkinti prie S.Žukausko gatvės įsikūrę gyventojai bei čia veikiantys verslai. Anot jų, projektuotojai pristatė tris jungties alternatyvas, bet savivaldybė kažkodėl linkusi pasirinkti pirmąją – pačią nenaudingiausią.
Remiantis šia alternatyva, jungtis būtų tiesiama palei neseniai nutiestą naują gatvę (100 metrų atstumu), kiltų į kalną, o vėliau judėtų S.Žukausko gatve, kurią, suprantama, reiktų platinti, įrengiant žiedinę sankryžą, griaunant kai kuriuos pastatus, transformatorinę. Taip, pasak gyventojų, palei langus riedančių sunkiasvorių automobilių skaičius ne tik kad sumažėtų, bet dar ir padvigubėtų.
Pasak gyventojų, kitos dvi jungties tiesimo alternatyvos gyvenvietės neliestų, eitų labiau per laukus, palei Debesų gatvę. Ir brangesnė antroji alternatyva už pirmąją, remiantis projektuotojų skaičiavimus, vos 2 mln. eurų. Ne ką daugiau reiktų nusavinti ir žemės.
Nugriovus pastatą – verslas žlugtų
Tai, kad krypstama pasirinkti alternatyvą, kurią įgyvendinant griūtų kai kurie prie S.Žukausko gatvės stovintys pastatai, šokiravo ir tuose pastatuose veikiančias įmones. Jos apie tokius Kauno rajono valdžios planus sužinojusios tiesiog iš kaimynų.
15min komentarą apie susiklosčiusią situaciją davęs UAB „Bilijardai“ direktorius Ričardas Andriuškevičius spalį teigė, kad įgyvendinant pirmąją alternatyvą, jo unikalių bilijardo stalų gamybos verslas (įmonė per metus pagamina produkcijos beveik už 2 mln. eurų, 93-97 proc. sudaro eksportas) žlugtų, apie 30 darbuotojų netektų darbo, partneriai prarastų pasitikėjimą. Esą perkelti nuo 1994 metų Ramučiuose veikiančią gamybos įmonę greitai nepavyktų, o ir kainuotų tai nemažai laiko bei 3 mln. eurų – tokių resursų įmonė neturinti.
„2017 metais atsiimdami iš mero rankų prizą už eksportą net negalėjome pagalvoti, kad po ketverių metų bus siūloma mūsų įmonę sunaikinti. „Bilijardai“ yra vienintelė biliardo stalus gaminanti ir juos eksportuojanti įmonė Lietuvoje. Nieko panašaus nėra visose Baltijos šalyse“, – susirūpinęs kalbėjo R.Andriuškevičius.
Pirmoji alternatyva, anot jo, pasirenkama iš esmės tik dėl ekonominių priežasčių, t. y. pagal pateiktus skaičiavimus ji yra pati pigiausia. Tačiau pažvelgus atidžiau, atlyginus nuostolius sužlugdytiems verslams, pigumo kriterijus dingtų.
„Kodėl nesirenka antros alternatyvos? Ten juk jungtis eitų per žemės ūkio paskirties sklypus, kur net nevykdoma ūkinė veikla – beveik vien dirvonuojama žemė. Šienaujama tik tam, kad baudų negautų dėl neprižiūrimos teritorijos. Žmonės, manau, tik laukia, kad iš jų pirktų tą žemę, nes nieko nevykdo. Ten tiesiant kelią interesai niekam nebūtų užgauti“, – stebėjosi „Bilijardų“ vadovas.
Po publikacijos – pažadas
Spalį paviešinus problemą, Kauno rajono valdžia, bent jau meras Valerijus Makūnas, rodos, į verslininkų susirūpinimą sureagavo ir ėmė ieškoti išeičių iš keblios padėties.
Kaip patikino mero patarėjas Edmundas Mališauskas, viešas aliarmas dėl žlugdomos „Bilijardų“ įmonės nuskambėjo per anksti. Kauno rajono meras, anot jo, susitiko su įmonės savininku ir rado sprendimą.
„Niekas negriaus tos įmonės. Projektas yra pradinėje svarstymų stadijoje. Projektuotojai norėjo platesnio kelio, bet griauti seniai veikiančią įmonę būtų kvailystė, pagaliau – neteisinga. Projektuotojai numatė įvairių apsauginių salelių, jas panaikinus, nereikėtų griauti įmonės. Meras pažadėjo Ričardui Andriuškevičiui rasti sprendimą“, – 15min lapkričio pradžioje jau teigė E.Mališauskas.
Apie tokius pažadus 15min patvirtino ir „Bilijardų“ direktorius, patikinęs, kad į portalo publikaciją išties sureaguota. Jis papasakojo, turėjęs ir daugiau abejonių – įmonė gavusi leidimą dviejų pastatų statyboms, planuoja Ramučiuose plėtrą, tad numatomas kelio platinimas būtų žlugdęs ir šiuos planus – svarstyta, tęsti statybas ar ne.
„Įvyko susitikimas su meru. Paaiškėjo, kad projektuotojai nelabai įsigilinę viską darė. Savivaldybė tvirtai pasakė, kad visuomet žiūri į tai, kad nepakenktų verslui, o ir anksčiau mūsų bendravimo istorija tą rodė. Pateikė vizualizaciją, teigė, kad peržvelgė su „Kelprojektais“ projekto sprendinį, svarstė, gal eis panaikinti kelio skiriamąją juostą.
Aptarėme ir mūsų būsimas statybas, ar projektas joms nekenks, nekils problemų. Sakė, kad „Kelprojektui“ yra duota užduotis, sugalvoti, kaip išvengti pastatų šalia kelio griovimo. Geranoriškai pokalbis vyko. Sakė, kad su šalia esančiu kitos įmonės pastatu, kurį buvo planuojama nuversti, bus sudėtingiau, nes jis yra arčiau kelio“, – teigė „Bilijardų“ direktorius.
10 kartų mums buvo pakartota, kad ieškos sprendimo, kad pastatų nenugriautų.
Jis su advokatu išsiuntė savivaldybei pasiūlymus, kuriuose prašoma apsvarstyti visas tris jungties alternatyvas. Jei vis dėlto būtų pasirinkta pirmoji alternatyva, verslininkas prašė pakoreguoti projektinį sprendinį taip, kad nenugriautų, kaip dabar numatyta, „Bilijardų“ gamybinių pastatų.
„O kodėl renkasi pirmąją A1 ir A6 jungties alternatyvą, o ne, rodos, racionalesnę antrąją ar trečiąją, taip ir liko neaišku. Kelias per laukus, kurie, anksčiau ar vėliau, bus taip pat gamyklomis apstatyti, rodos, logiškesnis sprendimas, kaip bežiūrėsi.
Galbūt savivaldybę saisto įsipareigojimai LEZ veikiančiai didžiajai gamyklai – didelei užsienio investuotojai Lietuvoje. Tikėtina, kad valdžia yra įsipareigojusi, jog ta jungtis atsirastų iki tam tikro termino. Kelią tiesiant per laukus, liktų dalis nepatenkintų sklypų, kurių ten daug, savininkų, tad projektas užsitęstų, o niekas to nenori. Vis dėlto, 10 kartų mums buvo pakartota, kad ieškos sprendimo, kad pastatų nenugriautų“, – teigė R.Andriuškevičius.
Tai tik parengiamasis etapas
„Kelprojekto“ atstovas Remigijus Šimkus anksčiau teigė, kad svarstant tris galimas projekto alternatyvas buvo remiamasi planuojama ekonomine ir socialine nauda. Pirmoji alternatyva pasirinkta, nes ją įgyvendinus naudos ir planuojamų kaštų santykis būtų geriausias.
Pirmajai alternatyvai įgyvendinti tektų išpirkti 24 ha, antrajai – 31 ha, trečiajai – 32 ha žemės.
R.Šimkus teigė, kad pirmosios alternatyvos įgyvendinimas siektų maždaug 28 mln., antrosios – 30 mln., o trečiosios – 32 mln. eurų.
Visose trijose alternatyvose numatyta Ramučių Centrinę gatvę išvaduoti nuo sunkiojo transporto.
R.Šimkus tikino, kad pirmojoje alternatyvoje daugiau dėmesio skiriama pėsčiųjų saugumui, yra numatyti šaligatviai, triukšmą mažinančios sienelės, želdiniai.
„Svarbu pabrėžti, kad tai yra parengiamasis projekto rengimo etapas. Artimiausiu metu jis bus paskelbtas viešam svarstymui, gyventojai galės pateikti savo pastabas, į jas bus stengiamasi maksimaliai atsižvelgti“, – 15min teigė E.Mališauskas, Kauno rajono savivaldybės mero patarėjas.