Pranešimai apie neva mažėjančias maisto produktų kainas tėra melas?

Jau kurį laiką prekybos tinklai savo reklamose garsiai giriasi apie mažinamas būtiniausių produktų kainas. O ir ekonomistai nevengia pasidžiaugti, teigdami, kad maisto kainos esą mažėja – na, kad ir kukliomis procento dalimis, bet mažėja. Tačiau visa tai realiai, panašu, tėra melas – pirkėjai puikiai atsimena, kad maisto kainos augo net dešimtimis procentų, tad dabar numetus nuo jų vos vieną kitą centuką teigti, kad jos mažėja, yra mažų mažiausiai akiplėšiška.
Vežimėlis
Vežimėlis / 123RF.com nuotr.

Tyrimas parodė, kad realiai kainos yra ženkliai išaugusios

„Mažiname maisto kainas“, „maisto kainos sumažėjo“, „populiariausių prekių krepšelis atpigo“ – tokiais ir panašiais lozungais maitinama Lietuvos visuomenė, ypač artėjant rinkimams į Seimą, atrodo, tik jais pasisotinti ir gali.

Štai BNS informuoja, kad maisto produktų ir nealkoholinių gėrimų kainos sumažėjo 0,4 proc. Esą labiausiai atpigo cukrus, jūros gėrybės, varškė, margarinas. Sumažėjo persikų, saldžiųjų paprikų, agurkų, bananų, bulvių, bet padidėjo burokėlių, kivių, kriaušių, melionų, apelsinų kainos.

Tokiomis procento dalimis skaičiuojamas maisto kainų mažėjimas jau darosi juokingas, atsimenant, kad vienu metu maisto kainos sugebėjo išaugti ir 30 proc.

Pauliaus Peleckio / BNS nuotr./Maisto kainos Šeškinės turguje
Pauliaus Peleckio / BNS nuotr./Maisto kainos Šeškinės turguje

Kainų pokyčius stebintis portalas Pricer.lt atliko tyrimą ir išaiškino, kad kainų mažėjimas yra iš esmės melagingas.

Paaiškėjo, kad kainos, kukliai mažėdamos, pamažu atsistoja į praeitų metų liepos–rugpjūčio mėnesio lygį, o tai buvo tas metas, kai maistas jau buvo pabrangęs apie 30 procentų.

Taigi mes iš esmės tiesiog grįžtame į tą laiką, kai kainos buvo paaugusios trečdaliu. Po to jos, tiesa, dar augo, kol bendrai per dvejus metus buvo užfiksuotas 46 proc. maisto kainų augimas.

„Visi tinklai mažino kainas, bet nepakankamai, kad įvyktų reitingo pokyčiai. „Maxima“ mažina krepšelio kainą – 3,10 Eur ir lieka pirmoje vietoje. e-Rimi mažina kainas – 2,88 Eur ir laiko antrą vietą. „Rimi“ mažina kainą – 4,19 Eur, lieka trečioje vietoje. „Norfa“ mažina krepšelio kainą – 6,69 Eur, „Lidl“ mažina krepšelio kainą – 8,91 Eur ir kartu dalijasi ketvirtą–penktą vietas.

15min nuotr./Vaisiai
15min nuotr./Vaisiai

„Barbora“ mažina kainas – 3,62 Eur ir lieka šeštoje vietoje. IKI mažina krepšelio kainą – 3,34 Eur ir lieka septintoje vietoje. „Last Mile“ (IKI internetinė parduotuvė) mažina kainas – 0,11 Eur ir lieka aštuntoje vietoje.

Skirtumas tarp pigiausio („Maxima“) ir brangiausio (IKI internetinė parduotuvė) krepšelio yra 16,20 Eur (24,9 procento)“, – sakoma Pricer.lt atliktame tyrime.

Iš Pricer.LT stebimų 52 prekių kainų brango 31 prekė, pigo 21.

Iš viso reikšmingai (10 procentų ir daugiau) brangsta 20 prekių iš 52 stebimų. Labiausiai brangusios prekės – bulvės, „Lipton“ arbata, pigiausias batonas, cukrus, virta dešra, kiaušiniai, duona.

Vėl kalba apie PVM mažinimą

Nors ekonomistai sako, kad PVM mažinimas maisto produktams naudos neatneš, o situaciją tik pablogins, politikai šį siūlymą vėl deda ant stalo. Net ir Prezidento Gitano Nausėdos patarėjas Vaidas Augustinavičius sako, kad verta iš naujo svarstyti PVM lengvatą būtiniausiems maisto produktams, kad taip būtų galima prisidėti prie kovos su skurdu. Juolab kad tai rodo ir lenkų pavyzdys.

Sumažintą PVM maisto produktams taiko Lenkija. Šalis tokio savo sprendimo laikysis iki metų pabaigos. Tiesa, nors tai leido sumažinti maisto kainas ir lenkai sutaupė dešimtis milijonų zlotų, maisto kainos bendrai augo ir pas juos. Žinoma, ne 46 proc. kaip kad Lietuvoje.

PVM lengvata maistui Lenkijoje naudojasi ir lietuviai, kurie per šių metų pirmus mėnesius sumušė visus rekordus ir Lenkijoje paliko apie 70 mln. eurų.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Lenkijoje apsiperkantys lietuviai
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Lenkijoje apsiperkantys lietuviai

Vis dėlto Finansų ministerija sako, kad PVM mažinimo maistui neplanuoja.

„Kaip rodo lengvatinio PVM tarifo taikymo praktika – prekės ir paslaugos, kurioms tiesiog sumažinamas PVM tarifas – iš esmės nepinga arba nepinga tiek, kiek sumažinamas PVM tarifas. Tokios lengvatos pagrindinis tikslas – tiesioginė nauda vartotojams per produktų kainų mažėjimą – nėra pasiekiamas“, – sako ministerija.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų