Kaune įsikūrusios parduotuvės „Žvejoklis“, prekiaujančios žvejybos reikmenimis, vadovas Žilvinas Kazlauskas situaciją dėl prekių trūkumo vadino labai bloga.
„Labai bloga situacija, labai trūksta prekių. Užsakyta rudenį, bet viskas vėluoja 2–3 mėnesius ir nėra galutinių terminų, nėra aišku, kada gausime pavasarines prekes. Truputį neviltyje visi. Negana to, kad brangsta viskas, tiesiog pakeitė kainas metų eigoje, negausime ir pačių prekių“, – 15min skundėsi Ž.Kazlauskas.
Labai bloga situacija, labai trūksta prekių. Užsakyta rudenį, bet viskas vėluoja 2–3 mėnesius ir nėra galutinių terminų. Truputį neviltyje visi.
Pasak Ž.Kazlausko, trūkstant prekių, ieškoma alternatyvų, prekiaujama likučiais.
„Yra likučių nemažai, kažką kažkur pavyksta gauti, tada keiti planus, vieną prekę bandai pakeisti kita. Prekiauti yra kuo, bet trūkumas, ypač didžiųjų kompanijų prekių, labai jaučiamas“, – nurodė Ž.Kazlauskas.
Kad jaučiamas pagrindinių gamintojų prekių trūkumas, įvardijo ir „Žvejo kultas“ vadovas Jonas Budreika.
„Trūksta kai kurių pagrindinių gamintojų – „Daiwa“, „Shimano“ prekių, kurių sandėliai šiemet nuolat tušti. To, ko reikia, esame pritrūkę ir imame tai, ką gauname, o ne tai, ko mums reikia“, – sakė J.Budreika.
Tiekėjai aiškių terminų nepateikia
„Žvejys.lt“ vadovas Darius Vitkūnas sakė, kad jo vadovaujama parduotuvė prekes importuoja iš Latvijos, Lenkijos, truputį – iš Vokietijos.
„Trūkumas yra iki tokio lygio, kad turėjome gauti prekes tarp kovo ir balandžio vidurio, o gavome jas praėjusią savaitę, penktadienį. Yra labai didelis prekių trūkumas“, – teigia D.Vitkūnas.
Internetinės žūklės parduotuvės „Geras laimikis“ vadovas Salvijus Lekšas antrina, kad tiekėjai konkrečių terminų dėl prekių pristatymo nepateikia.
„Kai kurie gamintojai nespėja gaminti prekių arba labai užsitęsęs pristatymas ir nebeliko konkretumo. Jeigu buvo žadėta, kad po mėnesio bus prekės, dabar to nebėra, tiekėjai sako – kažkada gausime ir tiek“, – sakė D.Vitkūnas.
Išaugo žygiams tinkamos avalynės poreikis
Žūklės prekės – ne vienintelės, kurių pasirinkimas šią vasarą Lietuvoje sumažėjo. Žygio prekių parduotuvės „Montis Magia“ vadovas Andrius Smirnovas 15min pasakojo, kad šiuo metu itin išaugusi žygiams, vaikščiojimui skirtos avalynės paklausa, kurią patenkinti nėra paprasta.
„Avalynės, kuri tinkama po miškus keliauti Lietuvoje, paklausa yra didžiulė ir atitinkamai jos neišpildome, nes buvo suplanavimai, kuriuos dažniausiai turi nuo seniau, tai tos prognozės ne visai atitinka. Galime sakyti, kad neatitinka 20–30 proc. Jeigu turėtume kažkokių batų, tinkamų keliauti po miškus, avalynės, tai tada juos galėtume parduoti, o dabar nėra“, – 15min sakė A.Smirnovas.
Pašnekovas išaugusį tokių prekių poreikį siejo su tuo, kad per pandemiją akcentuojamos vietinės kelionės po Lietuvą.
„Daugiausiai patys jaučiame būtent avalynės paklausą, nes ką šita pandemija, ypatingai tokiose šalyse kaip Lietuva, padarė – visi pradėjo siūlyti pakeliauti Lietuvoje, pavaikščioti, išeiti į žygius ir taip toliau“, – sakė „Montis Magia“ vadovas.
Pasak A.Smirnovo, jei anksčiau pirkėjui buvo siūloma tiksliai kliento poreikius atitinkanti prekė, dabar kartais pasiūloma ir alternatyvų.
„Pavyzdžiui, yra vos per kietesnis batas, bet sakome, kad jis yra šiaip tinkamas, klientas žino tą momentą ir jis tada apsisprendžia, ar jam toks nedidelis nuokrypis nuo to tipo bato tinkamas, ar ne. Jis pasimatuoja, pasibando, pajaučia tą dalyką ir jeigu tvarkoje, įsigyja”, – sakė A.Smirnovas.
Sporto prekių parduotuvių tinklo „Sportland“ vadovas Juras Vėželis pritaria, kad susidomėjimas laisvalaikio avalyne išaugęs.
„Natūralu, kad šiuo metu yra labai populiarūs laisvalaikio bateliai. Vis tik yra vasaros pradžia, žmonės ruošiasi ar po Lietuvą, ar į užsienį keliauti, nori atsinaujinti savo vasaros kolekcijas. Taip pat, tik atšilus orui, iškart pasijautė maudymosi kolekcijų bei laisvalaikio aprangos poreikis”, – sakė J.Vėželis.
Kai kuriems pavyko pasiruošti iš anksto
Įmonės „Vilniaus kalnai“, valdančios sporto parduotuves „Regatta Great Outdoors“ Vilniuje, Kaune, Panevėžyje, direktorius Justinas Kulbis 15min sakė, kad įmonė tiekimą organizuoja iš Lenkijos sandėlių, todėl problemų nepatyrė.
„Neturime jokių problemų, nes seniai pasidarėme namų darbus ir praktiškai visą tiekimą organizuojame iš Lenkijos sandėlių. Anksčiau pagrindinis sandėlis buvo Jungtinėje Karalystėje, bet nelaukiant „Brexito“ rezultatų, mes visą savo tiekimą Rytų ir Vidurio Rytų Europoje perkėlėme į Lenkiją. Padarėme namų darbus ir dabar neturime jokių bėdų“, – sakė J.Kulbis.
Sporto prekių parduotuvių tinklo „Sportland“ direktorius J.Vėželis taip pat teigė, kad vasarai buvo ruošiamasi iš anksto, prekes buvo stengiamasi įsivežti kaip įmanoma anksčiau.
„Šiuo metu trūkumo nejaučiame, bet jausdami natūralų susidomėjimą, nes uždaryti buvome ilgą laiką, bandome pasipildyti, kiek tai yra įmanoma, savo prekių atsargas. Mes ruošėmės vasarai iš anksto ir stengėmės prekes įsivežti kaip įmanoma anksčiau“, – sakė J.Vėželis.
Sporto ir laisvalaikio prekių parduotuvę „Insportline“ valdančios įmonės „Metausta“ vadovas Gediminas Bubnelis 15min sakė, kad įmonė turi platų tiekėjų ratą, tačiau problemų yra su prekių atsivežimu iš Kinijos.
„Jei užsakymų nesi padaręs labai seniai, nebeatsiveši taip, kad diena dvi ir tau atkeliauja užsakymas. Vien, kad konteineris paliktų Kiniją, užtrunka apie du tris mėnesius. Kainos šauna į kosmosus – 40 pėdų konteineris, kainavęs 2,5 tūkst. dolerių, dabar gali kainuoti ir iki 12–14 dolerių kainuoti“, – sakė G. Bubnelis.
Prognozuoja, kad kainos augs
Išaugusi paklausa ir prekių trūkumas augina ir kainas. Pašnekovai sako, kad esant dabartinei situacijai tikėtinas ir galutinių kainų vartotojams augimas, tačiau jis neturėtų būti itin drastiškas.
Tuo metu S.Lekšas teigė, kad jo vadovaujamoje parduotuvėje prekiaujamos prekės brango apie 5–10 proc. Tuo tarpu J.Kulbis teigė, kad jo parduotuvėje kainos kol kas nesikeitė, bet prognozuoja 2022 metų vasaros-rudens prekių kolekcijų brangimą.
„Kadangi sezono prekės ir kainodara sudaroma pusantrų metų, dviem metams į priekį, tai ir šiai dienai dar neturime kainų kilimo. Jos nesikeitė, kaip praėjusiais metais ar dar kelerius metus atgal, bet 2022 metų vasaros–rudens kolekcijų kainos tikrai bus aukštesnės vien dėl to, kad transportavimo kaštai išaugę dvigubai daugiau nei pernai, plius išaugusi žalios medžiagos kaina. Aišku, iš savo pusės stengiamės, kad tos kainos nekiltų – bent jau daugiau negu 10 proc., bet kad kilimas bus nuo 2022 metų pavasario, tai tikrai“, – tikino J.Kulbis.
„Montis Magia“ vadovas savo ruožtu taip pat paminėjo, kad prekių kainų augimą vartotojams gali nulemti ne tik prekių trūkumas, bet ir medžiagų kainų augimas.
„Gal, aišku, pasiūlos nebuvimas prideda savo procentus, tai čia greičiausiai mes negalime žinoti kiekvieno tiekėjo politikų, bet kas tiksliai iškels kainas – tai yra medžiagų kainų kilimas. 5 proc. visi gamintojai bando kelti kainas, tai be abejonės, kad jei gamintojai kelia kainas 5 proc., tai nuo 5 iki 10 proc. gali kilti ir galutinės prekės kainos“, – aiškino A.Smirnovas.
Pasak jo, gamintojai pradėjo tiksliau planuoti dėl brangstančių medžiagų.
„Jie pradėjo tiksliau planuoti, nes suvokia, kad dabar negali bet ko prisipirkti, nes tai yra gerokai didesnės investicijos“, – sakė A.Smirnovas.
O „Žvejoklis“ vadovas Ž.Kazlauskas sakė, kad stengiamasi, jog galutiniam vartotojui kaina neišaugtų.
„Prekės, kurias turėjome, niekada nebrango. Viskas priklauso nuo to, ką gauname – jeigu naujai pakelia kainas, tai kažkiek persiskaičiuojame. Stengiamės kai kada amortizuoti tą brangimą, kad tik žmogui nepabrangtų. Truputį aukojame savo pinigus, bet yra ribos, kiek tai galime daryti“, – sakė Ž.Kazlauskas.
Prekių trūksta ir Jungtinėje Karalystėje
Vasaros prekių trūksta ne tik Lietuvoje. Kaip praėjusią savaitę skelbė britų visuomeninis transliuotojas BBC, gyventojams ruošiantis atostogauti Didžiojoje Britanijoje, kai kuriems prekybininkams sunkiai sekasi užsitikrinti vasaros prekių asortimentą.
Anot BBC, apie 60 proc. britų tiekėjų susidūrė su importo vėlavimais. Kadangi daugelis paklausių prekių yra gaminamos Kinijoje, mažmenininkams daro įtaką sutrūkinėjusios jų tiekimo grandinės.
Jungtinių Amerikos Valstijų mažmenininkai patyrė panašių problemų įsigyjant būtiniausias vasaros prekes. Tarp priežasčių, dariusių įtakos prekių tiekimo vėlavimams, įvardijami dėl COVID–19 įvesti apribojimai, Sueco kanalo blokada bei su koronavirusu susijusi sveikatos krizė Indijoje.