– Kada susidomėjai IT sritimi ir kodėl pasirinkai būtent informatikos studijas ?
– Informatikos sritimi pradėjau domėtis ganėtinai vėlai, tik aštuntoje klasėje. Mane paskatino brolis ir informatikos mokytoja. Pirmasis mano tikslas buvo įgyti žinių ir sėkmingai dalyvauti „Dr. J. P. Kazicko moksleivių kompiuterininkų konkurse“. Bet viskas tuo neapsiribojo ir ši sritis ėmė vis labiau mane žavėti bei įtraukti, tai vėliau nulėmė ir mano pasirinkimą studijuoti KTU Informatikos studijas.
Mano aplinkoje tik vienetai iš bendraamžių domėjosi IT sritimi. Mokykloje informatikos pamokomis ir apskritai technologijomis taip pat nesidomėjo nei viena iš mano draugių, o informatikos olimpiadose ar konkursuose dažnesni buvo vyriški veidai. Studijų metu savo grupėje buvau vienintelė mergina, panaši situacija buvo ir kitose grupėse – arba merginų iš viso nebuvo, arba jų buvo vos kelios. Aišku, vis iš pažįstamų ar draugių teko išgirsti ir neįkvepiančių istorijų, kad neva vyrams mokami atlyginai yra didesni, nors pareigos ir atliekami darbai yra tokie patys. Bet manęs tai nei kiek neatbaidė ir noro dirbti IT srityje nesumažino, o gal netgi atvirkščiai – labiausiai ir motyvavo stengtis bei siekti savo užsibrėžtų tikslų.
– Nepaisant ne itin įkvepiančių kalbų, pradėjai dirbti jau nuo antrojo kurso? Ar sunku buvo įsitvirtinti technologijų sektoriuje?
– Antrame studijų kurse pradėjau dairytis praktikos ar darbo vietos įmonėje, norėdama pagilinti žinias bei įgytas teorines žinias pritaikyti darbe, o ne tik laboratoriniuose darbuose. Taip pat antrojo kurso pabaigoje įstojau į nemokamą „Devbridge“ organizuojamą „Sourcery for Front-End“ akademiją. Po jos baigimo nusprendžiau išbandyti save naujoje srityje ir išbandyti testavimą. Kiek vėliau pradėjau dirbti testuotoja.
– Kodėl pasirinkai būtent testuotojos poziciją ir kaip atėjai į „Devbridge“ įmonę?
– Dirbant testavimo srityje, tenka prisiliesti prie visų sistemos dalių: tiek su grafine sąsaja, tiek su pačios logikos ar duomenų perpratimu. Ilgainiui man vis labiau ėmė patikti front-end programuotojos darbas. Kadangi tuometinė darbovietė negalėjo pasiūlyti tokios pozicijos – įsidarbinau „Data Dog“ įmonėje. Šioje įmonėje pradžioje daugiausiai „karpiau“ įvairius dizainus t.y. gautus dizainus konvertuodavau į HTML failus. Tai paskatino domėtis UX (User Experience) sritimi bei vis labiau įsitraukti į diskusijas su dizaineriais kaip turėtų atrodyti vienas ar kitas elementas dizainuose.
Keletą metų dirbau prie įvairių sričių projektų. Teko darbuotis ir prie garsių Lietuvos prekės ženklų elektroninių parduotuvių, ir užsienio projektų, pavyzdžiui, medicinos srityje, logistikoje. Vėliau atsirado galimybė dirbti prie įmonės kuriamo naujo produkto, susijusio su logistika. Tai buvo kiek kitokia patirtis. Teko kurti pradinius dizainus, kurti užduotis tiek sau, tiek kolegoms. Vėliau netgi suformavau savo mini komandą, kuri buvo atsakinga už produkto grafinę sąsają bei jos logiką.
Kai įgijau daug įvairios profesinės patirties, nusprendžiau priimti ir „Devbridge“ pasiūlymą, su kuriuo nuolat palaikiau labai draugiškus santykius. Dalyvaudavau Front-End bendruomenės renginiuose ir, kaip mėgstu juokauti, rėžiau sparną aplink „Devbridge“ penkerius metus, kol išdrįsau prisijungti.
– Nors „Devbridge“ pradėjai dirbti vos prieš aštuonis mėnesius kaip vyresnioji Front-End programuotoja, šį mėnesį buvai paaukštinta ir tapai komandos vadove. Ar šios permainos atnešė naujų iššūkių?
– Šios pareigos man yra dar gana šviežios, todėl tobulėti tikrai yra kur. Labai norėčiau ateityje tapti tikra komandos lydere. Taip pat tuo pačiu metu nenoriu apleisti ir naujausių technologijų, mokymosi, kas padėtų dar labiau papildyti technologines žinias. Mano darbas šiuo metu susideda iš dviejų dedamųjų – programavimo, kuris užima didžiąją laiko dalį, ir vadovavimo komandai. Taip pat jau treti metai dalyvauju KTU mentorystės programoje, kurios metu studentams padedu susidėlioti tobulėjimo planą, išsikelti tikslus bei jų siekti.
Mano ne tik kaip programuotojos, bet ir kaip komandos vadovės atsakomybių laukas išsiplėtė – turiu padėti komandos nariui augti tiek kaip asmenybei, tiek kaip specialistui, pastebėti jo potencialą, padėti įveikti įvairius iššūkius, nukreipti tinkama linkme bei žinoma džiaugtis pasiektais rezultatais ir vis skatinti išlipti iš komforto zonos.
– Papasakok apie projektus, prie kurių šiuo metu dirbi. Kas apskritai šiandien įdomiausia Tavo darbe, kas pačiai labiausiai patinka?
– Šiuo metu dirbu prie projekto, kurio pagrindiniai naudotojai yra pasaulinės oro linijos. Kuriama sistema padės sumažinti kaštus, pagerins darbo efektyvumą bei sudarys galimybę klientams pasiūlyti skrydžius kuo palankesnėmis kainomis. Pagrindinis funkcionalumas yra sutarčių sudarymas, jų valdymas bei peržiūra. Šiame projekte įdomi pati verslo sfera, kuri apima skrydžius, bet visiškai iš kitos pusės nei kad mes naudojamės oro linijų kompanijų paslaugomis, t.y. neapima bilietų pirkimo ar kitų mums įprastų operacijų.
Šiame projekte netrūksta techninių iššūkių, nes tenka dirbti su dideliais duomenų kiekiais, juos apdoroti bei per keletą sekundžių vartotojui pateikti informaciją įvairiomis formomis: lentelėmis, įvairiais sąrašais ar grafikais. Labai svarbu, kad sistema esamam ir būsimam vartotojui būtų kuo intuityvesnė ir pagrindinės funkcijos lengvai pasiekiamos. Taip pat svarbi sistemos greitaveika, todėl prieš įgyvendinant kokį nors funkcionalumą neretai tenka pasukti galvą, kokius įrankius tam pasirinkti, kad vėliau netektų visko perdaryti. Bet tame ir slypi visas šios profesijos žavesys, kai tenka greitai mokytis iš savo ar kolegų klaidų, išbandyti bei pritaikyti naujas technologijas ir nuolat augti kaip specialistui.
– Kaip darbe susidoroji su stresinėmis situacijomis ar sudėtingomis užduotimis?
– Užtenka apsidairyti aplink, kur mane supa kolegos, tikri profesionalai. Iš jų kasdien galiu išmokti kažko naujo ar sužinoti, kaip vieną ar kitą dalyką galima patobulinti. Mane visada maloniai nustebina kolegų gebėjimas ir noras siekti ne tik asmeninių rezultatų, bet ir noras padėti kolegoms augti, pagalbos rankos ištiesimas nepriklausomai nuo to ar dirbame prie to paties projekto, ar prie skirtingų.
Kartais mintis nukreipti kažkur kitur padeda net ir žaidimai telefone. Būna, kad užstringu su kokia nors užduotimi, atrodo, išbandai 10+ skirtingų variantų, iš kurių nė vienas neduoda norimo rezultato. Tada padarau pertrauką: stalo tenisas, žaidimas telefone, pokalbis su kolega. O grįžusi, žiūrėk, problemą išsprendi per kelias minutes, nes tiesiog kartais per daug užsiciklini dėl vieno sprendimo būdo ir tada jau sunku nukreipti mintis kita linkme. O tokios pertraukėlės – puikios pagalbininkės tokiose situacijose.
– Skaičiuoji jau aštuonerius metus IT srityje, ar dar pasitaiko išgirsti tų mitų ir stereotipinių kalbų apie moteris ir IT, kurios lydėjo dar tik renkantis šią sritį?
– Šiandien esu tvirtai įsitikinusi, kad darbe esu vertinama ne pagal savo lytį, o pagal rezultatus, kuriuos pavyksta pasiekti ar vertę, kurią sukuriu kompanijai ar projektui.
Vis dar tikiu, kad daugiausia stereotipų apie IT sritį ir moteris kuria būtent tie asmenys, kurie nėra susidūrę su šia sritimi. Yra tekę girdėti nuomonių, kad dirbti vyriškame kolektyve man turėtų būti lengva, nes galiu manipuliuoti vyriškosios lyties atstovais ir jie už mane, neva, atliks visus darbus. Tiesa yra tokia, kad net ir norint būtų sunku pasislėpti už kolegų ir prisiimti jų nuopelnus. IT srityje asmeninės peržiūros yra labai dažnos, taip pat surenkami atsiliepimai iš kolegų, tad „slėpynių“ žaidimas būtų labai greitai baigtas.
– Ko palinkėtum visiems, kas nedrįsta rinktis IT srities, bet vis pasvajoja apie tai?
– Pirmiausia kiekvienas turime rinktis tai, kas mums atrodo arčiau širdies ar teikia malonumą. Geriausia, kad darbas būtų kaip hobis, tada kiekviena diena teiks malonumą. Bet, žinoma, yra liūdna girdėti istorijas, kai žmonės tikrai nuoširdžiai norėjo ir svajojo apie vienokią ar kitokią profesiją, bet dėl stereotipų jos nepasirinko.
Padrąsinimas ar stereotipų griovimas tikrai yra reikalingi, bet tai neturėtų tapti „mados“ profesija, kurią rinktųsi žmonės tik dėl populiarumo, o ne todėl, kad iš tiesų ta sritis juos domina. Prieš renkantis šią sritį reikia įvertinti ir tai, kad tai nuolatos kintantis sektorius: reikia be perstojo mokytis, domėtis naujienomis, klysti ir vėl mokytis iš savo klaidų. Taip pat svarbu paminėti, kad visada teks spręsti vienokias ar kitokias kliento problemas, reikalingi ir geri komunikavimo įgūdžiai bei klaidų pripažinimas, jų operatyvus ištaisymas, nuolatinis siekis judėti pirmyn.