Salomėja yra „Swedbank“ verslumo platformos ,,Kiekvienas gali‘‘ narė, sutikusi pasidalinti savo patirtimi su kitais smulkiojo verslo bendruomenės nariais.
Nuo disertacijos prie kūrybos
Prieš porą metų Salomėja apsigynė disertaciją ir tapo humanitarinių mokslų daktare.
„Mano disertacijos tema skamba labai smagiai, nors iš tiesų smagumo joje mažokai: „Homo Ridens: Juokaujančio žmogaus fenomenas šiuolaikinėje Lietuvoje“. Savo disertacijoje tyrinėjau pajuokavimus per istorinę ir šiuolaikinę prizmę, taikydama komunikacijos, psichologijos, teatrologijos, etnologijos ir lingvistikos mokslo šakas“, – pasakojo pašnekovė. Tačiau šiuo metu dvi svarbiausios jos veiklos su mokslu nesusijusios: moteris augina metų neturinčią dukrytę ir savo prekės ženklą „Nice Idea“.
Pasakodama apie jo atsiradimą Salomėja mintimis nukeliavo į 2000-uosius, kada tuomet dar 14-metė laimėjo stipendiją ir išvažiavo mokytis į privačią gimnaziją Vokietijoje.
„Išvykau visiškai viena ir Vokietijoje praleidau beveik 10 metų. Ten gavau geriausias savarankiškumo ir laiko planavimo pamokas, kurias pritaikau ir šiandien savo versle“, – teigė pašnekovė.
Pasak jos, grįžus iš Vokietijos į Lietuvą ji patyrė lengvą šoką. „Turėjau iš naujo prisitaikyti prie pasikeitusio gimtojo Vilniaus, kitokių darbo ir mokslo tradicijų. Juk į Vokietiją išvažiavau ankstyvoje paauglystėje, o grįžau ne tik su gerokai pasikeitusia pasaulėžiūra, bet ir nedidelėmis kalbos spragomis. Buvo tikrai nelengva. Bet ne veltui liaudies išmintis byloja, kad „visur gerai, bet namuose geriausia“. Norėjau sugrįžti“, – prisiminė moteris.
Studijuodama Vilniuje ji dirbo. „Be abejo įsidarbinau vokiško kapitalo įmonėje“, – šypteli prisimindama tą laikotarpį. Padaryti karjeros nepavyko, nes pasaulį ir Lietuvą užklupo ekonominis sunkmetis. Įmonė, kurioje dirbo Salomėja, buvo priversta atleisti darbuotojus ir pirmiausia atsisveikino su jaunais ir trumpiausiai dirbusiais. Tarp šių darbuotojų pateko ir Salomėja.
„Atėjo vasara – švenčių metas ir draugų vestuvės. Vieną šeštadienio popietę, galvodama kuo pasipuošti per draugės vestuves, sugalvojau iš audinio pasisiūti apyrankę! Tuoj pat iškeliavau į audinių parduotuvę, nusipirkau (dabar jau man juokingai atrodančių) margų audinių ir sėdau sukti pirmąsias savo gėlytes. Prisipažinsiu: vestuvėse apyrankė nedalyvavo, nes aš neišdrįsau jos segėti. Bet per draugės mergvakarį ji sulaukė labai daug pagyrų, buvo nuodugniai iščiupinėta ir davė pradžią „Nice Idea“.
Pirmas oficialus mano pasirodymas su savo gėlėmis įvyko tuometinio „Mano drabužiai“ (dabar „Vinted“) portalo susitikime, kuris buvo skirtas pirkti, parduoti ir mainyti savo nebedėvimus drabužius ir aksesuarus. Pamenu, kad ėjau su lūkesčiu „tik parodyti“, o grįžau tuščiomis ir su 200 litų kišenėje. Tuomet prasidėjo Vilniuje organizuojamo blusturgio etapas, kuriam esu be galo dėkinga: ten sutikau ne tik pirmąsias savo klientes (su kai kuriomis bendraujame lig šiol), bet ir pažinau daug smagių žmonių, kurių grįžus gyventi atgal į Vilnių, man trūko“, – apie verslo pradžią pasakojo vilnietė.
Per draugės mergvakarį ji sulaukė labai daug pagyrų, buvo nuodugniai iščiupinėta ir davė pradžią „Nice Idea“.
Pavadinimą įkvėpė draugės žinutės
Netikėtai atsiradusi veikla labai greitai virto nuolatines pajamas generuojančiu verslu. „Nice Idea“ gaminiais jų kūrėja prekiaudavo įvairiuose mados renginiuose, parodose, taip pat jais susidomėjo parduotuvės. Netrukus įsigyti „Nice Idea“ apyrankių, pakabukų ir kitų papuošalų buvo galima ir internetinėje parduotuvėje.
„Puikiai prisimenu dieną, kai gimė prekinio ženklo pavadinimas: savo draugei Vokietijoje vis siųsdavau parodyti, ką naujo pagaminau. O ji man vis atrašydavo: „Nice!“. Tuo metu pradėjo rastis įvairių mano darbų interpretacijų. O aš vis galvojau: „Ei, bet čia juk mano idėja!“. Taip sykį sėdint autumobilių spūstyje ir gimė pavadinimas „Nice Idea“ – dviejų žodžių sąskambis“, – pasakojo šio prekės ženklo įkūrėja.
„Nice Idea“ papuošalai išsiskiria savo stiliumi. Tai iš dirbtinio šilko kruopščiai mano rankomis pagaminti gėlių žiedai ir drugeliai, kurie lengvai pakimba ant kaklo grandinėlių, auskarų kabliukų ar įsitaiso atlape. Šalia romantiškų šilkinių papuošalų pirkėjams siūlomi ir polimerinio molio meškiukai-segės: sparnuoti, karūnuoti, pasipuošę kaspinais, spindinčiais kristalais ar išminties raktą belaikantys.
Ji pabrėžė, kad visi „Nice Idea“ papuošalai gaminami tik rankomis: nenaudojamos jokios formos, muliažai, iškarpos, dėl to kiekvienas daiktas yra visiškai unikalus. Dar vienas šio prekės ženklo išskirtinumas – pastelinės spalvos.
„Aš pati esu įsimylėjusi pastelines spalvas! Retsykiais klientės paprašo arba aš pati parodau ryškesnių spalvų papuošalus, bet per tiek metų yra susiformavusi mano mylima „pastelinė“ klientūra, kuri puikiai žino, kad pastelė tinka prie visko. O ir naujos klientės, kurios į mane kreipiasi pagal rekomendacijas, dažnai rašo, kad „man reikia pastelinių spalvų, draugė pasiūlė kreiptis į Salomėją“. Labai džiaugiuosi, kad turiu tokį platų ištikimų klienčių ratą, kurios yra gerai išstudijavusios mano darbus, spalvas. Bet svarbiausia – kad man pavyko įrodyti, jog pastelė yra geriausias pasirinkimas, kai nesinori apkrauti galvos spalvų derinimais“, – džiaugėsi vienetinius papuošalus kurianti vilnietė.
Sėkmės receptas – likti ištikima sau ir klientams
Iš šalies žiūrint atrodo, jog papuošalų kūrėjų ir jais prekiaujančių verslininkų Lietuvoje yra be galo daug. Kas padeda išsiskirti, konkuruoti su kitais? Pasak „Nice Idea“ įkūrėjos, ji seniai atrado sėkmės receptą.
„Kaip matyti iš mano istorijos, esu šioje veikloje daug metų ir mačiau tikrai visko. Taip, papuošalų kūrėjų yra daug, bet tokių, kurie tiek metų neišduotų savo stilistikos, įdirbio, labai gaila, bet liko mažai. Per visus darbo metus mačiau ne vieną prekinį ženklą, kuris pasidavė greitajai madai. Ypač liūdina tie atvejai, kai ima prekiauti jau nebe savo rankų darbo papuošalais, o perparduoda iš rytų šalių parsisiųstus gaminius... „Nice Idea“ yra ne apie tai. „Nice Idea“ yra apie ištikimybę, visų pirma sau: savo stiliui, įdirbiui, net ir rankų miklumui. Juk tą patį šilkinį bijūną galima pateikti visai kitokiam amplua ir papuošalas „suskambės“ iš naujo“, – savo požiūrį dėstė pašnekovė.
Pasak jos, kitas svarbus dalykas yra kruopštumas ir dėmesys klientui. „Vienas svarbiausių dalykų, mano nuomone, yra visuomet tvirtai stovėti ant žemės (visomis prasmėmis). Gebėjimas nesusireikšminti ir bendradarbiauti su savo klientais yra labai svarbus dalykas. Iškilo nesusipratimas – privalu mokėti jį išspręsti drauge su klientu, nes jis yra tavo darbdavys“, – verslo principus įvardino Salomėja.
Jos teigimu, sėkmę lemia kruopštus darbas, istorija apie papuošalus, jau minėtas bendradarbiavimas su klientais ir kitais prekiniais ženklais.
„Per visą „Nice Idea“ gyvavimo istoriją, teko dirbti su daug kitų lietuviškų prekinių ženklų, kuriems esu be galo dėkinga už tai, kad manim patikėjo. Bendradarbiavimas yra vienas kito praturtinimas“, – įsitikinusi moteris.
Mados renginiai išsikvėpė dar iki karantino
„Nice Idea“ papuošalais puošiasi ne tik lietuvės – klientų yra visoje Europoje, JAV. „Mano darbais prekiaujama mažose parduotuvėlėse Ispanijoje, Danijoje, Jungtinėse Amerikos Valstijose. Taigi, prekiauju ne tik internetu. Tiesą sakant, elektroninė parduotuvė atsirado tik prieš kelerius metus, nes iki tol buvau labiau užimta dalyvavimu parodose ir dizaino renginiuose. Be to, klientės buvo pratusios dažniau užsisakyti individualiai per socialinius tinklus, derindamos papuošalus prie konkrečių drabužių ar konkrečioms progoms. Gaila, bet karantinas labai negailestingai smogė renginiams. Kita vertus, paskutiniu metu aš jau mažiau dalyvaudavau juose, nes tokie renginiai tiesiog išsikvėpė: jų atsirado per daug, o gal ir nusibodo lankytojams“, – kalbėjo „Nice Idea“ įkūrėja.
Pasak jos, renginiai, kurie vyko prieš kelerius metus, nepalyginami su tais, kurie vyksta dabar. Ji apgailestavo, jog po karantino Lietuvoje sumažėjo parduotuvių, kuriose galima įsigyti „Nice Idea“ papuošalų: „Kaip bebūtų gaila, net kelios jų šiuo sudėtingu laikotarpiu užsidarė“.
Verslo pradžia – įrodinėjimas sau ir kitiems, ko esi vertas
Kiekvienas verslas turi savo specifiką, dovanoja įvairius išbandymus ir pamokas. Pasak Salomėjos, sunkiausia buvo pati pradžia. Šiuo metu „Nice Idea“ jai – malonumas.
„Kai kurie galbūt iššūkiu pavadintų staiga užgriūvančią užsakymų laviną arba ilgą bendravimą su klientais, kol suderinamas užsakymas, bet aš džiaugiuosi kiekvienu užsakymu, kiekviena žinute, net jeigu tai tik užklausa dėl kainų, spalvų ar panašiai. Galbūt iš pat pradžių buvo sunku, kol pavyko įsivažiuoti, susidėlioti tokius paprastus „buitinius“ verslo dalykus, kaip, pavyzdžiui, siuntimas, pakuotės, etiketės. Bet ir šis procesas teikė didelį malonumą, gal tik dienoje valandų mažokai atrodė... Laiko ypač trūko, kai mokiausi doktorantūroje. Tuomet dienotvarkė buvo griežtai sudėliota pagal valandas: „Nice Idea“ buvo skiriamas laikas nuo pietų, kai parkeliaudavau iš bibliotekos“, – pasakojo pašnekovė.
Dar tik svajojantiems apie panašią veiklą arba tiesiog nuosavą verslą ji patarė nesidairyti į kitus ir daryti taip, kaip jums patiems atrodo geriausia.
„Jeigu tikite savimi – patikės ir kiti. Kalbant apie tokius mažus verslus, kaip mano, reikia susitaikyti su tuo, kad iš pradžių tikrai nepradėsite kaupti kapitalo. Pati pradžia yra įrodinėjimas klientams, partneriams ir pačiam sau, ko tu esi vertas. Tikrai teks padirbėti ir nemokamai, ir visą uždarbį skirti priemonėms, pakuotėms, reklamai pirkti. Bet tai visiškai normali vieno žmogaus verslo pradžia“, – patarė verslininkė.
Jeigu tikite savimi – patikės ir kiti.
Prisimindama savo verslo pradžią ji tikino, jog nieko nekeistų: „Nice Idea“ man atnešė ne tik pajamas, bet ir saviraišką bei supažindino su daugybe nuostabių žmonių“.
Pasak pašnekovės, artimiausius planus veikia niekur neatsitraukianti antrosios koronaviruso bangos grėsmė.
„Atsižvelgdama į dabartinę situaciją labai tikiuosi patobulinti savo elektroninę parduotuvę. Ypač žvelgiant į kalėdinį laikotarpį, per kurį visuomet dalyvauju renginiuose: jei šiemet jų nebus, viskas dar labiau kelsis į elektroninę erdvę. Jaučiu, kad ten galima viską padaryti daug geriau, svarbu rasti daugiau valandų dienoje. Taip pat stengiuosi daugiau dirbti ne tik su „Facebook“, bet ir „Instagram“ paskyra“, – sakė Salomėja.
Reikia ne tik idėjos, kapitalo, bet ir darbštumo
Ji įsitikinusi, jog Lietuvoje verslą pradėti gali kiekvienas. Tačiau svarbu ne tik turėti gerą idėją, šiokį tokį kapitalą, bet ir pasiruošti daug ir atkakliai dirbti.
„Mano subjektyvia nuomone, nėra jokio stebuklingo recepto – tik darbas. Turint savo verslą, kad ir visai nedidelį, reikia nusiteikti, kad dirbti teks tikrai daugiau nei nuo 8 iki 17 val. Savotiškas „budėjimo rėžimas“ turi būti įjungtas visuomet. Nes, jei nutarsi, kad, pavyzdžiui, atostogų metu į žinutes neatsakinėji, klientas apsisuks ant kulno ir ieškos ko nors kito arba tiesiog liks nepatenkintas. Kitas svarbus dalykas yra kantrybė ir pagarba savo klientui. Mandagumas ir diplomatija turėtų būti tiek didelio, tiek mažo verslo kasdienybė“, – savo nuomone pasidalino mažą verslą vystanti moteris.
Eksperto komentaras: į ką vertėtų atkreipti dėmesį visiems, turintiems panašų į Salomėjos, verslą?
Priminsime, jog Salomėja yra „Swedbank“ verslumo platformos ,,Kiekvienas gali‘‘ narė. Jos verslo kelią komentuoja Rasa Verkauskaitė-Kazanskienė, „Swedbank“ Smulkių verslo klientų ir rinkodaros skyriaus vadovė.
„Džiugi staigmena skaityti „Nice Idea“ istoriją, nes pati turiu šio prekinio ženklo papuošalą ir suknutę. Išties, prisimenant pirkimo procesą, atminty liko gera emocija, malonus ir draugiškas bendravimas.
Salomėja jau nutiesė daugybę kelių savo klientams pasiekti: internetinė parduotuvė, socialiniai tinklai, „Nice Idea“ kūriniai parduotuvėse Lietuvoje bei užsienio šalyse. Aš pati nekūriau verslo, tačiau iš verslo klientų istorijų ir smulkaus verslo aplinkoje matomų pavyzdžių išskirčiau kelis šiuo atveju galimus papildomus žingsnius, norint dar geriau pasiekti savo klientą:
- nuomonės formuotojų („influencerių“) pasitelkimas prekinio ženklo žinomumo didinimui;
- bendruomenės kūrimas, siekiant įsitraukusių narių ir sekėjų, kuriuos vienytų ne tik bendra simpatija prekiniam ženklui, bet ir bendros idėjos, tikslai, patirtys;
- šiame straipsnyje slypi atkakli stiprios moters istorija. Šia tema galėtų skambėti ne vienas pranešimas, kuris sustiprintų prekės ženklo kūrėjos žinomumą, priartintų sekėjus, kurie turi panašias vertybes ar patyrė iššūkių bei suteiktų daugiau vertės kuriamiems darbams;
- bendradarbiavimas su stipresniais rinkoje esančiais masinės prekybos prekiniais ženklais. Tokie bendri projektai („koloboracija“) galėtų lemti ne tik konkretaus kartu sukurto produkto pardavimus, bet ir ženkliai padidinti paties prekinio ženklo žinomumą;
- bendradarbiavimas su kitais verslais, pavyzdžiui, vestuvinių, proginių suknelių salonais, stilistais, kurie ,,Nice Idea“ papuošalą galėtų pasiūlyti šalia savo kuriamo ir platinamo produkto ir taip sukurti bendrą įvaizdį.
Kitaip tariant, reikėtų aiškiai įsivardinti, kas yra tikslinis klientas ir kur tas tikslinis klientas lankosi, ką seka („follow‘ina“) socialiniuose tinkluose, kas jam rūpi. Tada užtikrinti, kad prekės ženklas būtų matomas ir pasiekiamas būtent ten ir per tuos tikslinius asmenis. Nereikia apsiriboti Lietuva, nes užsienio šalyse tikrai vertinamas originalumas, išskirtinumas ir kokybiškas rankų darbo kūrinys.
Kalbant apie tai, kur nukreipti turimus resursus, tai pirmiausiai kyla klausimas, kiek tų resursų yra? Kaip suprantu, šiuo atveju visas grožis yra kuriamas vieno žmogaus rankomis. Tad klausimas, kiek daugiau pardavimui skirtų gaminių galima sukurti nepritraukus papildomų rankų?
Bet kuriuo atveju dabartinė situacija išties diktuoja poreikį stiprinti elektroninę parduotuvę. Svarbu užtikrinti ne tik akį traukiantį produktų pateikimą, bet ir patogias, saugias atsiskaitymo galimybes (pvz.: bank link, kredito ir debeto kortelėmis) bei operatyvų, sklandų pristatymą.
Elektroninės parduotuvės atnaujinimas, komunikacijos stiprinimas, partnerių bendradarbiavimui pritraukimas ir panašūs sprendimai gali pareikalauti investicijų.
Svarbu užtikrinti ne tik akį traukiantį produktų pateikimą, bet ir patogias, saugias atsiskaitymo galimybes, pristatymą.
Pavasarį užklupusi pandemija ir dėl to staiga pasikeitusi verslo situacija akivaizdžiai patvirtino rezervų turėjimo svarbą. Taigi, net jei anksčiau finansų planavimas ir nevyko, tai dabar būtų pats laikas pradėti skaičiuoti ir planuotis finansinius išteklius. Siekiant valdyti srautus būtų svarbu: bandyti susitarti su tiekėjais dėl ilgesnių mokėjimo atidėjimų, identifikuoti paklausiausius gaminius ir tik juos gaminti „į sandėlį“ (taip „įšaldysite“ mažiau lėšų), susitarti dėl trumpiausių atsiskaitymo terminų su parduotuvėmis, kitais prekybos kanalais, detaliai pasiskaičiuoti prisiderinimui prie esamos situacijos būtiniausias išlaidas (pvz., viešinimas socialiniuose tinkluose, e-parduotuvės tobulinimas ir pan.). Taip pat reikėtų įsivertinti verslo turimas lėšas bei savininkų galimybes remti verslą finansiškai.