Šią reklamą paskelbė komunikacijos agentūra „Idea prima“. Joje matyti, kaip vyras jaunos moters paklausia, ar jai tai pirmas kartas. Moteriai atsakius teigiamai, jis pasako, kad šiai „labai pasisekė“.
„Atvykite į „Fielmann“. Pirma regos patikra – nemokama. Tik suaugusiems“, – teigia vyras ir pamerkia akį.
24 sek. vaizdo įrašas, kuris įkeltas „Youtube“ platformoje, sulaukė internautų pasipiktinimo – esą reklama nederama.
Štai Marija po šia reklama rašė: „Labai liūdna, kad XXI amžiuje žmonės taip stipriai nereflektuoja savęs ir aplinkos, kurioje gyvena. Įžeidžianti, žeminanti ir moteris objektyvizuojanti reklama.“
Liudas jai antrino, kad reklama vimdo, yra bjauri.
Justino nuomone, reklamoje viskas tiesiog labai labai blogai: „Viskas čia blogai nuo nuotaikos, teksto, manierų ir idėjos. Tikrai apsivemti galima nuo tokių reklamų, o gal labiau antireklamų.“
Kiti teigė nuo šiol aplenksiantys šį optikos tinklą.
J.Juškaitė: reklamoje vaizduojamas seksualinis priekabiavimas kaip normalus reiškinys
„Fielmann“ reklamą įvertino ir Lietuvos žmogaus teisių centro (LŽTC) vadovė Jūratė Juškaitė.
„Fielmann“ reklama vaizduoja seksualinį priekabiavimą prie klientų kaip normalų reiškinį, kuris mums ne tik turėtų patikti, bet ir paskatinti apsilankyti „Fielmann“ salonuose! Pakeiskite reklamoje rodomą maždaug trisdešimties su trupučiu metų moterį, kuriai suteikiamas „nemokamas pirmas kartas“, į savo 14 ar 20 metų dukrą, anūkę ar draugę ir realiai įsivaizduokime, kaip jos jaustųsi, jei, atėjus į akių patikrą, joms akį merktų ir užuominas apie „pirmą kartą“ laidytų vidutinio amžiaus vyras?“ – komentavo J.Juškaitė.
Pasak LŽTC vadovės, svarbu pasakyti, kad tokios reklamos labai pavojingos: jos atkartoja visuomenėje paplitusį stereotipą, kad seksualinis priekabiavimas neegzistuoja, kad moterys iš tikrųjų mėgaujasi tokiu vyrų „dėmesiu“.
„Antra, tokia reklama skatina nusižengti įstatymui: jeigu seksualinis priekabiavimas vyksta reklamoje ir yra nuolat rodomas televizijoje bei kituose reklamos kanaluose, kodėl neperkelti to į realybę ir nesikabinti prie moterų reklamoje rodomais vulgariais būdais?“ – retoriškai klausė J.Juškaitė.
Anot jos, „Fielmann“ turėtų kuo greičiau pripažinti, kad ši reklamos kampanija buvo klaida, atsiprašyti visuomenės ir nutraukti jos rodymą.
Tačiau Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnyba, įvertinusi paskelbtą informaciją, neturi teisinio pagrindo teigti, kad tokia komunikacija yra žalinga nepilnamečių vystymuisi.
„Tokia informacija, nors ir gali atrodyti provokuojanti, tačiau neatitinka Nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatyme numatytų kriterijų, todėl nepriskirtina ribojamos ir (ar) draudžiamos informacijos kategorijai“, – pažymima Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybos komentare.
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba taip pat neįžvelgė galimų pažeidimų.
„Pagal Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymą, reklamuojant paslaugas ar prekes, privalu užtikrinti, kad informacijoje „nebūtų išreiškiamas pažeminimas, paniekinimas, teisių apribojimas ar privilegijų teikimas dėl asmens lyties bei formuojamos visuomenės nuostatos, kad viena lytis pranašesnė už kitą.
Šioje reklamoje, nors ji ir gali atrodyti neetiška ir vulgari, minėto įstatymo pažeidimo požymiai nėra įžvelgtini“, – teigė Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba.
Reklamos kūrėjai: nesiekėme siųsti potencialiai įžeidžiančių žinučių
Komunikacijos agentūros „Idea prima“ atstovas Linas Damanskis 15min aiškino, kad reklamos „pirma regos patikra – nemokama“ kūrybinei raiškai komanda pasirinko žvelgti per hiperbolizuotas situacijas, pasitelkdama šaržavimą, lengvą humorą, parodydama, kad dėl menko dėmesio akių sveikatai galima atsidurti įvairiausiose, net ir kuriozinėse, situacijose.
„Šiai žinutei perteikti sukūrėme 5 vaizdo klipus, iš kurių vienas sulaukė įvairialypių vertinimų. Viešosios erdvės diskusijoje dalyvavusi Lygių galimybių kontrolieriaus komisija patvirtino, kad šiame klipe nėra įžvelgtini Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo pažeidimo požymiai. Savo ruožtu ir patys užtikriname, kad reklamos turiniu nesiekėme nė vienai visuomenės grupei klijuoti neetiškų etikečių, žeminančių formų ar siųsti potencialiai įžeidžiančių žinučių. Kartu gerbiame ir įsiklausome į visas išsakomas nuomones ir nuostatas“, – pasakojo jis.
Pasak L.Damanskio, vykstanti diskusija bet kokiu atveju yra naudinga – ji tik patvirtina, kad vienokia ar kitokia forma pateikiamas komunikacijos turinys gali turėti įtakos išsakyti savo turimas patirtis.
Vertina kaip nepasidalijimą įtakos sferomis
Pats „Fielmann“ vadovas Lietuvoje Gintautas Kersnauskas kilusį šaršalą įvertino kaip galimas agentūrų įtakos sferų dalybas.
„Idea prima“ vertinu kaip jauną agentūrą, kuri įšoko į kūrybinę sritį ir galbūt atėmė kaulą iš bendros lėkštės? „Idea prima“ įžengė į iš esmės naują sau sritį ir konkurencinėje kovoje galbūt kitos agentūros dabar bando jai įkąsti. O kad įkąstum, reikia sudirbti į šuns dienas kūrinį, kurį agentūra išleido“, – sakė jis.
Pats jis tvirtino vertinantis reklamą per juoko prizmę.
„Juk tokio optometrininko Tomo pas mus nėra. Reikia suprasti, kad tai yra aktoriai, tai yra žaidimas. Per 25 metus Lietuvoje mano valdoma įmonė tapo Baltijos rinkos optikos lyderiu. Niekada nekandžiojau konkurentų. To paties linkiu ir jūsų industrijai. Šiandien tai sakau turėdamas didelę patirtį, mat savo verslą pradėjau 1988 metais“, – teigė G.Kersnauskas.