Ribojimų baimės genami prekybos centrai didins apsaugininkų ir valytojų skaičių, reguliuos srautus aikštelėse

Pandemijai nesiliaujant, o savaitgaliais gyventojams šturmuojant prekybos centrus laikinasis premjeras Saulius Skvernelis įspėja prekybininkus: jei pirkėjų srautai nebus suvaldyti, teks įvesti ribojimus. Tuo tarpu prekybos centrai ginasi, kad visų numatytų reikalavimų ir taip laikosi, tačiau kai kurie visgi žada imtis papildomų veiksmų: samdys daugiau apsaugininkų ir valdytojų, ribos automobilių srautą stovėjimo aikštelėse.
Sausakimšos automobilių stovėjimo aikštelės prie prekybos centrų Vilniuje
Sausakimšos automobilių stovėjimo aikštelės prie prekybos centrų Vilniuje / Arno Strumilos / 15min nuotr.

Sausakimšos automobilių aikštelės ir minios žmonių. Tokius vaizdus pastaraisiais savaitgaliais fiksuoja fotografai prie prekybos centrų, kurių veikla įvedus antrąjį kartą, nebuvo uždrausta.

Koronaviruso pandemijos pikui neslopstant, tokie vaizdai baigia perpildyti laikinojo premjero Sauliaus Skvernelio kantrybę.

Antradienį Vyriausybės vadovas žurnalistams pareiškė, kad ši savaitė – kritinis lūžio taškas, tad jei prekybos centrai artimiausiomis dienomis nesiims reguliuoti pirkėjų srautų, jų veikla gali būti apribota.

Vyriausybė nustačiusi reikalavimą, kad vienam žmogui prekybos centre tektų ne mažesnis kaip 10 kv. metrų plotas.

VIDEO: „Kovidiniame“ Seime svarbus balsavimas dėl I.Šimonytės: komentarai

Apie tai pirmadienį kalbėjo ir laikinasis sveikatos apsaugos ministras Aurelijus Veryga.

„Šią savaitę stebėsime situaciją, ir jei ji nesikeičia, Vyriausybė yra nusiteikusi priimti sprendimus dėl prekybos centrų tinklų apribojimų, kaip tai buvo padaryta Latvijoje“, – sakė A.Veryga.

VIDEO: A.Veryga apie koronaviruso plitimą: „Ši savaitė bus kritinė“

Šventinės prekybos praradimas būtų skaudus

Tuo tarpu prekybininkai ginasi, kad ribojimams pagrindo nėra, nes lankytojų srautai ir taip kritę perpus, tad reikalavimas vienam pirkėjui užtikrinti didesnį nei 10 kv. metrų plotą įvykdomas su kaupu.

Prekybos centrų valdytojai laikinosios Vyriausybės atjautos ieško ir apeliuodami į įmonių sunkumus, kuriuos padėtų išspręsti šventinė prekyba.

Prekybos centruose veikiantiems verslams šiuo metu ypač svarbi valstybės parama, o šventinio laikotarpio pardavimai kai kuriems jų yra esminė galimybė išsilaikyti, – teigia R.Kalvaitienė.

„Prekybos centruose veikiantiems verslams šiuo metu ypač svarbi valstybės parama, o šventinio laikotarpio pardavimai kai kuriems jų yra esminė galimybė išsilaikyti. Todėl šiuo metu priimamus sprendimus reikėtų gerai pasverti“, – pranešime žiniasklaidai pažymi Rida Kalvaitienė, „Newsec“ turto valdymo paslaugų grupės, valdančios prekybos centrus Vilniaus „Ozas“, Kauno „Akropolis“ ir Vilniaus BIG, vadovė Baltijos šalyse.

Priims daugiau apsaugininkų ir valytojų

Vis dėlto laikinojo premjero ir sveikatos ministro įspėjimas suveikė: kai kurie prekybininkai žada imtis papildomų priemonių srautams valdyti. Tiesa, tokių nėra daug.

Prekybos ir pramogų centro „Ozas“ valdytoja Ina Augulienė 15min tvirtino, kad planuojama 25 proc. didinti prekybos centre dirbančių apsaugos ir valymo (dezinfekavimo) darbuotojų skaičių.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Ozas
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Ozas

„Papildomi apsaugos darbuotojai padės reguliuoti lankytojų srautus ne tik pačiame prekybos centre, bet ir nuomininkų patalpose“, – paaiškino I.Augulienė, žadėjusi daugiau dėmesio skirti prekybos centro nuomininkų priežiūrai ir jų informavimui.

Apsaugos darbuotojų bei kitų skaičius artėjant didžiosioms metų šventėms didinamas ir kituose prekybos centruose. O IKEA Lietuva rinkos vadovė Jolita Juodzevičienė 15min informavo, kad nuo šio savaitgalio dirba daugiau salės darbuotojų, kurie padeda kontroliuoti, kaip laikomasi atstumų.

Sakitytojo Konrado nuotr./Šeštadienis parduotuvėje IKEA
Sakitytojo Konrado nuotr./Šeštadienis parduotuvėje IKEA

Kita naujovė – „Ozas“ transporto priemones leis statyti tik kas antroje vietoje ir tokiu būdu ribos automobilių srautą stovėjimo aikštelėse.

„Jau nuo šio savaitgalio visur iškabinome plakatus, kad prašome laikytis saugaus atstumo ir parkuoti kas antroje vietoje, – informavo „Ozo“ valdytoja.

„Ozas“ transporto priemones leis statyti tik kas antroje vietoje ir tokiu būdu ribos automobilių srautą stovėjimo aikštelėse.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./PC „Ozas“ daugiaaukštė automobilių stovėjimo aikštelė
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./PC „Ozas“ daugiaaukštė automobilių stovėjimo aikštelė

Tuo tarpu „Akropolis Group“ komunikacijos departamento vadovas Dominykas Mertinas 15min pabrėžė, kad prekybos centras diegia 100 tūkst. eurų vertės įrangą, kuri automatiškai ultravioletiniais (UV) spinduliais dezinfekuoja eskalatorių ir judančių takų porankius bei orą liftų kabinose.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Kalėdiškai pasipuošę prekybos centrai Vilniuje
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Kalėdiškai pasipuošę prekybos centrai Vilniuje

Dar didesnis iššūkis dėl srautų suvaldymo prekybininkams kils prieššventiniu laikotarpiu. Tuo metu kai kurie prekybos centrai numatę sugrąžinti kelias pavasarį taikytą priemones – prie kiekvieno įėjimo kiekvienam prekybos centro lankytojui apsaugos darbuotojai matuos temperatūrą.

„Jie taip pat užtikrins teisingą lankytojų apsaugos priemonių dėvėjimą, primins apie rekomendaciją dezinfekuoti rankas, stebės lankytojų srautus, jei šie priartėtų prie saugaus, prekybos centre leidžiamo lankytojų skaičiaus ribos“, – sakė I.Augulienė.

Griežtins nuomininkų kontrolę

Prekybos centrai, kuriuose įsikūrę daugybė atskirų parduotuvių, žada griežčiau prižiūrėti, kaip nuomininkai suvaldo lankytojų srautus, ir net taikyti baudas.

R.Kalvaitienės teigimu, bendras prekybos centrų lankytojų srautas kritęs, tačiau didelis lankytojų kiekis yra iššūkis maisto prekių parduotuvėms, o ne aprangos, avalynės ar kosmetikos prekiautojams.

Todėl prekybos centrai stengiasi aktyviai bendradarbiauti su nuomininkais stiprinant saugą – „Newsec“ svarsto papildyti sutartis su nuomininkais dar keliais reikalavimais ir, esant būtinybei, taikyti sankcijas už centro vidinės tvarkos pažeidimus.

Srautai ženkliai kritę

Prekybininkai tvirtina nepritariantys numatomiems ribojimams, nes pirkėjų srautai ir taip ženkliai kritę.

Lietuvos nekilnojamojo turto plėtros asociacija (LNTPA) skaičiuoja, kad prekybos centrų lankytojų skaičius yra sumažėjęs maždaug per pusę, o atskiros prekių ir paslaugų kategorijos apyvartų kritimą fiksuoja iki 60 proc.

„Tiek savaitgaliais, tiek darbo dienomis srautai išlieka panašūs, prie maksimalaus leistino lankytojų skaičiaus dar nebuvome priartėję. Jei tendencijos išliks panašios, maksimalaus leistino skaičiaus, tikėtina, nepasieksime net prieš pat Kalėdas“, – prognozuoja I.Augulienė.

Arno Strumilos / 15min nuotr./Sausakimšos automobilių stovėjimo aikštelės prie prekybos centrų Vilniuje
Arno Strumilos / 15min nuotr./Sausakimšos automobilių stovėjimo aikštelės prie prekybos centrų Vilniuje

„Remiantis pirkėjų srautų analize, matome, kad nuo antrojo karantino įvedimo lapkričio mėnesį sulaukiame beveik 40 proc. mažiau pirkėjų, palyginti su tuo pačiu praėjusių metų periodu. Lankytojų srautas po pirmojo karantino pavasarį iki šiol nebuvo atsistatęs.

Šiuo metu galiojantį reikalavimą kiekvienam pirkėjui užtikrinti bent 10 kv. metrų ploto įgyvendiname su kaupu. Turime nusistatę gerokai griežtesnę vidinę ribą, kurią peržengus – pradėtume riboti klientų srautus, bet lankytojų srautų analizė rodo, kad ji artimiausiu metu neturėtų būti viršyta“, – komentavo ir D.Mertinas.

Įmonės nuotr./Dominykas Mertinas
Įmonės nuotr./Dominykas Mertinas

Tai, kad nesunkiai įgyvendina reikalavimą užtikrinti 10 kv. m. vienam pirkėjui plotą, pabrėžia visi kalbinti prekybininkai.

„Pavyzdžiui, vienam lankytojui prekybos ir pramogų centre „Ozas“ šiuo metu tenka nuo 30 iki 40 kv. m ploto. Dėl šios priežasties, o kartu – ir gerokai trumpesnio nei 15 min. kontakto su kitais lankytojais ar darbuotojais – viruso plitimo rizika, mūsų vertinimu, prekybos centruose išlieka gana maža“, – teigia „Ozo“ valdytoja I.Augulienė.

Tokiai nuomonei pritaria ir Lietuvos prekybos įmonių asociacijos vadovė Rūta Vainienė. Pasak jos, asociacijos nėra pasiekusios žinios, kad būtų patvirtintas nors vienas lankytojų užsikrėtimo atvejis prekybos vietose.

Valdo Kopūsto / 15min nuotr./LPĮA direktorė Rūta Vainienė
Valdo Kopūsto / 15min nuotr./LPĮA direktorė Rūta Vainienė

O. I.Augulienė pritartų ir lankytojui tenkančio ploto padidinimui – pavyzdžiui, Lenkijos ir Čekijos prekybos centrams šiuo metu taikomas 15 kv. m asmeniui reikalavimas.

Prekybininkai: ribojimams nėra pagrindo

Prekybos centrai tvirtina, kad pirkėjų srautai sumenkę, nes pasikeitę ir jų įpročiai. I.Augulienė mini, kad reikšmingai trumpėja apsilankymo laikas prekybos centre, lankytojai nebevyksta grupėmis.

Be to, uždarius pramogų vietas – sporto klubus, kino teatrą, šeimos pramogų parkus, o restoranams tiekiant maistą tik išsinešti – lankytojai į prekybos centrus vyksta tik tikslingai apsipirkti ir ten praleidžia vis mažiau laiko.

Tad prekybininkai prieštarauja, kad jei prekybos centrų darbo laikas bus apribotas, tai tik dar labiau padidins klientų srautus.

R.Vainienės nuomone, gana nemažas pirkėjų srautas, apie 40 procentų, ribojimo atveju persiskirstys į kitus laikus ar kitas prekybos vietas.

„Dėl srautų reguliavimo ten susidarys eilės, gali tekti laukti ir lauke – esamomis oro sąlygomis tai nėra pats saugiausias variantas. Jei pirkėjų noras apsipirkti nemažėtų, reikėtų galvoti kaip tik priešinga kryptimi – kaip padaryti taip, kad jų srautas pasiskirstytų per ilgesnį laiką ir didesnį plotą“, – kalbėjo prekybininkų atstovė.

Jai pritarė ir IKEA Lietuva rinkos vadovė J.Juodzevičienė, mananti, kad toks sprendimas gali prisidėti ir, pavyzdžiui, prie žmonių būriavimosi kitomis darbo valandomis ar dienomis.

Arno Strumilos / 15min nuotr./Sausakimšos automobilių stovėjimo aikštelės prie prekybos centrų Vilniuje
Arno Strumilos / 15min nuotr./Sausakimšos automobilių stovėjimo aikštelės prie prekybos centrų Vilniuje

„Mūsų įsitikinimu, būtina užtikrinti, kad pirkėjai galėtų rinktis iš kuo ilgesnių darbo valandų ar daugiau darbo dienų, taip sumažinant galimybę būriuotis ir sudarant sąlygas mažmeninės prekybos operatoriams valdyti srautus geriausiu įmanomu būdu", – komentavo IKEA atstovė.

Kokios priemonės taikomos šiuo metu?

LNTPA vardija, kad prekybos centrai įvairiausias saugumo priemones taiko ir šiuo metu: į daugumą prekybos centrų galima užeiti tik pro tam numatytus įėjimus ir tik tuomet, jeigu viduje yra pakankamai vietos, – ne mažiau nei dešimt kvadratinių metrų vienam lankytojui, o srautus stebi pardavėjai ir apsaugos darbuotojai.

Jie taip pat prižiūri pirkėjų judėjimą numatytomis kryptimis ir primena besibūriuojantiems, kad to daryti nevalia.

Nors kaukių nedėvinčių lankytojai prekybos centrai beveik nebesulaukia, apsaugos darbuotojai visiems gali pasiūlyti nemokamas kaukes. Skirtingi centrai kas valandą ar dvi dezinfekciniais skysčiais plauna bendrąsias patalpas, laiptus, turėklus, valomos durų rankenos, laiptų ir eskalatorių turėklai, sėdimųjų baldų atlošai, atramos, bankomatų mygtukai ir kitos dažniausiai liečiamos vietos.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Prekybos centro lankytojai
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Prekybos centro lankytojai

Atskiri centrai įsidiegę ultravioletinių spindulių lempas, kurios eskalatorių ir travelatorių porankius dezinfekuoja nuolat. Gruodžio pradžioje turėtų pradėti veikti sistema, orą valanti ir liftuose. Apie saugumo priemones nuolat primenama per centrų radiją – raginama laikytis atstumo, dezinfekuoti rankas, planuoti pirkinius iš anksto ir taip neužsibūti patalpose.

Be visų šių priemonių prekybos centruose veikia septintos klasės oro filtrai, kurie yra naudojami ligoninėse bei oro uostuose, sertifikuotomis lempomis dezinfekuojami darbuotojų kambariai bei visi tualetai.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis