Rugsėjo 1-ai be alkoholio – 15 metų. Ar verslas ir pirkėjai jau apsiprato?

Nuo 2006 m. įvestas draudimas prekiauti alkoholiu parduotuvėse rugsėjo pirmąją anksčiau keldavo daug nesutarimų ir nesusipratimų. Būta net rekomendacijų neprekiauti iš institucijų pusės, kai Mokslo ir žinių diena išpuldavo savaitgalį ir jos paminėjimas nusikeldavo į tolesnę datą. Nuo to laiko jau praėjo penkiolika metų – kaip pasikeitė pirkėjų įpročiai ir ar jie vis dar nustemba išvydę užtvertus alkoholio skyrius?
Draudimas pardavinėti alkoholinius gėrimus.
Parduotuvė / Irmanto Gelūno / BNS nuotr.

15min kalbinti prekybos tinklų atstovai teigė, kad, nepaisant to, jog rugsėjo pirmosios šventė būna tik kartą metuose, pirkėjams nebūna problemų prisiminti, kad alkoholio parduotuvėse jie šiandien negaus.

Prekybos tinklo „Norfa“ atstovas spaudai Darius Ryliškis sakė, kad šią dieną parduotuvių alkoholio skyriai būna uždaromi. „Jeigu pirkėjas nepastebės užtvaros, jis gėrimų nusipirkti negalės, kasoje jam jų neparduos. Kartais gali pasitaikyti skundų, bet tiek kasininkai, tiek kiti darbuotojai žino, kad yra taip, kaip yra ir jie su žmonėmis kalbasi. Bet tai reti atvejai, jau praėjo daug laiko praėjo ir visi žino, kad alkoholis tą dieną neparduodamas“, – 15min sakė vyras.

Panašias priemones taiko ir kiti prekybos tinklai.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./„Norfa“
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./„Norfa“

„Parduotuvėse alkoholio skyriuose bei prie kasų yra iškabinti informaciniai plakatai, kuriais primename klientams, kad prekyba alkoholiniais gėrimais rugsėjo 1-ąją yra draudžiama. Ši tvarka Lietuvos žmonėms jau yra žinoma, todėl skundų ar pasipiktinimo iš klientų nesulaukiame“, – komentavo Ernesta Dapkienė, „Maximos“ komunikacijos ir įvaizdžio departamento direktorė.

Prekybos tinklo IKI administracija parduotuvėms palieka teisę nuspręsti kaip organizuos darbą rugsėjo pirmąją, tačiau didžiosios parduotuvės taip pat uždaro alkoholio skyrius – praėjimus užvynioja „stop“ juostomis ar randa kitų sprendimų. Prekybos tinklo IKI atstovė žiniasklaidai Vaida Budrienė sakė, kad pirkėjai įspėjami iš anksto, o išskirtinių konfliktų tarp pirkėjų ir darbuotojų beveik nebūna.

Asmeninio archyvo nuotrauka/Vaida Budrienė, „Iki“ komunikacijos vadovė
Asmeninio archyvo nuotrauka/Vaida Budrienė, „Iki“ komunikacijos vadovė

„Kai kurie, ne paslaptis, pyksta, kodėl gėrimai neparduodami. Todėl, kad visiems būtų aišku, būna pakabinta informacija, kad rugsėjo pirmąją alkoholio neparduosime. Bet visi jau pripratę ir nesusipratimų nebūna. Negalima sakyti, kad incidentai, jeigu jie kyla, yra būtent dėl rugsėjo pirmosios. Jų kyla retai, jie gali pasitaikyti ir sekmadieniais ar po 22 valandos. Yra tokia klientų dalis, kurie pyksta, jeigu kurios nors prekės jiems neparduoda“, – 15min pasakojo ji.

„Užsipirkimas“ – reali tendencija

Prie šios dienos draudimo per penkiolika metų prisitaikė ir pirkėjai. Paprasčiausia išeitis – dieną prieš rugsėjo pirmąją nusipirkti daugiau alkoholio.

Tiesa, kai kuriuose prekybos tinkluose šis efektas matomas blankiau nei kituose. Štai D.Ryliškis sako, kad pirkėjai iš tiesų perka daugiau, tačiau pokytis nėra žymus lyginant su diena prieš ar po šventės.

„Nėra, kad kažkas labai aiškiai šoktų į viršų, vyktų masiniai užsipirkimai. Rugsėjo antrą pakilimo irgi nebūna“, – sakė „Norfos“ atstovas.

Jis taip pat pastebėjo, kad artėjant rugsėjui jų prekybos tinkle sumažėjo alaus ir silpnųjų gėrimų pardavimai, tačiau išaugo stipriųjų. Tiesa, su jokiomis progomis D.Ryliškis to nesieja – tokie pokyčiai, anot jo, įvyko dėl šaltėjančio oro.

Kita vertus, „užsipirkimo iš anksto“ efektas kituose šalies prekybos centruose iki šiol buvo juntamas kur kas labiau.

„Pastarųjų metų tendencijos rodo, kad rugpjūčio 31-ąją alkoholinių gėrimų pardavimai būna aktyvesni lyginant su kitomis dienomis. Pavyzdžiui, vakar, rugpjūčio 31 dieną, alkoholinių gėrimų nupirkta 15 proc. daugiau lyginant su atitinkama ankstesnės savaitės diena, t. y. rugpjūčio 24 diena. Šią dieną buvo išaugusi putojančio vyno, degtinės ir alaus paklausa“, – komentavo E.Dapkienė.

„Maxima LT“ nuotr./Ernesta Dapkienė
„Maxima LT“ nuotr./Ernesta Dapkienė

Dar didesnės augimo apimtys vakar fiksuotos prekybos tinkle „IKI“. Rugpjūčio 31 d. alaus pardavimo apimtys, palyginti su antradieniu prieš tai, padidėjo 16 proc., stipriųjų gėrimų – 18 proc. Daugiausia kilo vyno, įskaitant putojantį vyną, pardavimai – net 30 proc.

V.Budrienė tai sieja su karantino laikotarpiu – ji spėja, kad galbūt po ilgo laikotarpio, kada reikėjo susilaikyti nuo didelio šventimo, pirkėjai nori šįsyk švęsti kiek smarkiau ir trankiau.

Pašnekovė nemano, kad į didmiesčius grįžtantys studentai šiais metais gali dėl saugumo vengti barų ir taip reikšmingai pakelti alkoholio pardavimo rodiklius parduotuvėse. Įprastais metais jaunimas taip pat daro menką įtaką rugsėjo pradžios alkoholio pardavimams.

„Studentai dažniausiai eina į miestą, o ne į parduotuves“, – pažymėjo ji

Alkoholio parduotuvių darbuotojai gavo laisvadienį

Šalyje veikiančios alkoholio pardavime besispecializuojančios parduotuvės renkasi nedirbti. Nors jose pardavinėjama ir kitų rūšių prekių – skanumynų, aliejaus, gaiviųjų gėrimų ir kitų prekių, didžiąją asortimento dalį sudaro alkoholiniai gėrimai.

Telefonu atsiliepęs parduotuvių tinklo „Vyno meka“ atstovas 15min teigė, kad įmonė rugsėjo 1 d. tiesiog suteikia darbuotojams laisvą dieną. Prekyba kitomis prekėmis išlaidų neatperka.

„Kol parduotuvės patalpose buvo kitas nuomininkas, dirbdavome iš esmės dėl jų, būdavo eilinė darbo diena. Dabar savo parduotuves operuojame tik mes, todėl jas uždarome“, – teigė jis.

123RF.com nuotr./Vynas
123RF.com nuotr./Vynas

Tiesa, pašnekovas sakė, kad specializuotose „Vyno Meka“ parduotuvėse „užsipirkimo“ efekto praktiškai nėra – tokiose parduotuvėse pirkėjai nesilanko spontaniškai, jie ateina jau žinodami, ko nori. Pasak pašnekovo, klientai perka ilgesniam laikui ar lėtesniam vartojimui ir jiems rugsėjo pirmosios draudimas įtakos nedaro.

„Mūsų klientai užsiperka savaitgalį. Jei rugsėjo pirmoji būtų penktadienis, tuomet taip, galbūt kažkas būtų daugiau užsipirkęs ketvirtadienį. Mūsų klientai dažniausiai spontaniškai neperka kaip prekybos tinkluose. Jie atvažiuoja kartą per mėnesį. Pas mus nėra klientų einančių pro šalį, jie atvažiuoja“, – sakė vyras.

Kavinių ir barų asociacija – pardavimai padidėja, bet ne dėl draudimo

Rugsėjo pirmosios alkoholio pardavimo išimtys taikomos licencijas turinčioms viešojo maitinimo įstaigoms. Tiesa, nustatyti, kuri dalis rugsėjo pirmąją alkoholio neįsigijusių žmonių dėl to eina į barus ir restoranus labai sunku dėl to, kad šventiškai papramogauti į jas suplūsta daugiau žmonių. Be to, į didmiesčius grįžta studentai.

„Iš principo tos įtakos nesijaučia, ar su draudimu, ar be, nes vis viena visi nori kažkur išeiti, susitikti. Studentai suvažiuoja ir iškart matomas pagyvėjimas. Pats ribojimas yra perteklinis, nes jeigu jaunimas švęs, jie ras būdų, jiems nėra problemų“, – 15min sakė Kavinių ir barų asociacijos pirmininkas Raimundas Pranka.

123rf.com nuotr. /Alus
123rf.com nuotr. /Alus

Jis pridūrė, kad padidėjęs maitinimo įstaigų lankomumas paprastai matomas ne tik pirmąją mokslo metų dieną, tačiau visą pirmąją savaitę, kai tūkstančiai po vasaros grįžusių ar naujai atvykusių studentų po paskaitų eina pasisėdėti su senais ir naujais draugais.

„Pirmomis savaitėmis būna didesnis aktyvumas, taip buvo net ir prieš šito įstatymo įvedimą. Pirmos savaitės būna aktyvesnės, po to išsilygina ir viskas grįžta į vėžės“, – komentavo R.Pranka.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis