Nemalonus „Perlas energija“ siurprizas
Turbūt sunku būtų rasti kitą tokią koncentruotą nesėkmę, kokia praėjusiais metais ištiko nepriklausomą elektros tiekėją „Perlas energija“.
II elektros rinkos liberalizacijos etapo metu jiems pavyko pritraukti reikšmingą dalį klientų ir tapti antru pagal buitinių vartotojų gausą nepriklausomu elektros tiekėju. Dar daugiau – didelė dalis trečiojo etapo klientų taip pat labai gausiai rinkosi „Perlas energija“.
Tačiau rugpjūčio pradžioje bendrovė netikėtai paskelbė nutraukianti fiksuotos kainos kontraktus maždaug 180 tūkst. klientų. Toks pranešimas ne tik sukėlė pyktį tarp vartotojų, tačiau ir pritraukė politikų ir institucijų dėmesį. Po neilgos pauzės, rugpjūčio 18 d., bendrovė paskelbė dar blogesnę žinią – nuspręsta apskritai nutraukti veiklą, todėl minėtam būriui klientų teko ieškoti naujo tiekėjo.
„Tokį sprendimą priimti paskatino kelių veiksnių visuma. Visų pirma, dėl prieš savaitę padaryto sprendimo perkelti klientus į biržos planą praradome pasitikėjimą ir iš klientų, ir iš atsakingų institucijų, kas reiškia, kad pritraukti naujų klientų artimiausiu metu būtų neįmanoma“, – pranešime spaudai sprendimą tuo metu komentavo įmonės vadovas Vilius Juraitis.
Ši situacija kainavo ne tik nieko neįtarusiems „Perlas energija“ klientams, bet ir mokesčių mokėtojams – pirmų dviejų liberalizacijos etapų „Perlas energija“ klientus, kurie savarankiškai nepasirinko naujo tiekėjo, galiausiai nutarta perkelti į garantinį tiekimą, tačiau su specialia sąlyga.
Tokiems klientams įsipareigota kompensuoti garantinio tiekimo tarifus taip, kad jie būtų artimi 24 ct/kWh, t. y. visuomeninio tiekimo tarifui.
Rugsėjį garantinio tiekimo kaina siekė net iki 82 ct/kWh, tuo metu minėtos kompensacijos per mėnesį valstybei kainavo apie 4 mln. eurų.
Mažėjant tiekėjo nepasirinkusių klientų ir elektros kainai rinkose, suma kompensacijoms gerokai traukėsi. Po sausio 1 d. likę „Perlas energija“ klientai išskirtinių nuolaidų nebegaus.
Aistroms rimstant, įsipareigojimų klientams nesugebėjusiai įvykdyti ir veiklą sustabdžiusiai nepriklausomai elektros tiekėjai „Perlas energija“ Vartotojų teisių apsaugos tarnyba spalį dar skyrė 90 tūkst. eurų baudą už vartotojų klaidinimą.
Tačiau „Perlas energija“ buvo tik ryškiausia detalė visame kritikos liberalizacijai paveiksle: pats procesas III etapo dalyviams buvo neribotam laikui atidėtas, lapkričio pabaigoje didžiausia bendrovė „Ignitis“ taip pat mėgino nutraukti vieną iš 40 tūkst. klientų aktualių planų, tačiau po visuomenės ir politikų spaudimo atsitraukė, o kiti du stambūs nepriklausomi tiekėjai „Enefit“ ir „Elektrum Lietuva“ supyko dėl to, kad į juos, priimdamos sprendimus, Lietuvos energetikos institucijos neatsižvelgia.
Bendrovių atstovai taip pat nebuvo patenkinti tuo, kad trečiasis elektros rinkos liberalizavimo etapas atidedamas, kadangi tai „užkonservavo“ potencialius jų klientus visuomeniniame tiekime, už kurį atsakingas „Ignitis“.
Paties liberalizacijos proceso organizavimas taip pat sulaukė daugybės kritikos iš politikų.
O kur dar pačios elektros kainos – štai rugpjūčio 18 d. didmeninė elektros kaina Lietuvos, Latvijos ir Estijos rinkose buvo didesnė nei 0,8 ct/kWh, o 18 tos dienos valandą apskritai atsirėmė į maksimumą ir siekė 4 eurus/kWh.
Tiesa, nors kainai biržoje Lietuvos elektrą gaminančios įmonės gali daryti menką įtaką, situacija skaudžiai priminė ir tebeprimena, kad po Ignalinos atominės elektrinės uždarymo per 12 metų nebuvo pasirūpinta pakankama vietinės elektros generacija.
Sąsajos su Rusija: vertybiniai verslo egzaminai
Vasarį prasidėjusi Rusijos invazija į Ukrainą palietė ne tik milijonus ukrainiečių, bet ir daugybę mūsų šalies verslų.
Kai kuriems, kaip rusiško kapitalo elektros tiekėjui „Inter Rao“, teko nutraukti veiklą ir skelbti neteisminį bankrotą, kai Baltijos šalys gegužės 22-ąją sustabdė prekybą bendrovės tiekiama rusiška elektra. Tai padaryta po to, kai sprendimą stabdyti prekybos sandorius gegužės 20 dieną priėmė biržos operatorė „Nord Pool“.