Kas labiausiai motyvuoja darbuotojus, jau sukūrusius šeimas, ir kokios naudos juos skatina geriau ir profesionaliau atlikti savo užduotis?
Geroji užsienio valstybių įmonių patirtis atskleidžia, kad, skatinant darbuotojus derinti darbo ir šeimos įsipareigojimus, taikant lankstesnį darbo laiko grafiką, suteikiant daugiau poilsio laiko, galimybę dirbti nuotoliniu būdu ar dirbti ne visą darbo laiką, užtikrinant darbuotojui galimybę esant poreikiui išvykti iš darbovietės darbdavio leidimu ir panašiai, gerėja darbo rezultatai.
Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (SADM) atstovai atkreipia dėmesį, kad šeimos ir darbo įsipareigojimų derinimas užtikrina darbuotojo psichologinę sveikatą – tai lemia darbuotojo pasitenkinimą darbu, jo didesnį produktyvumą ir geresnius darbo rezultatus, taip pat tokiu būdu prisidedama prie darbuotojų darbo sąlygų ir mikroklimato organizacijoje gerinimo. Minėtų pavyzdžių esama ir šalies įmonėse, kurios praėjusiais metais pelnė nominacijas Nacionaliniuose atsakingo verslo apdovanojimuose (NAVA).
Bendruomeniškumą lemia darbuotojų įsitraukimas
„Šiuolaikinėje visuomenėje darbuotojui jau nepakanka pasiūlyti tik atlyginimą ir socialines garantijas. Darbdavys turi žmogų motyvuoti, investuoti į jo profesinės kvalifikacijos kėlimą ir atliepti kitus kylančius poreikius.
Šie dalykai atsiperka, nes išlaiko darbuotojus įmonėje, kur jie jaučiasi saugiai ir oriai“, – tikina įmonės UAB „Deisima“ atstovė Rimutė Volskienė. Ši bendrovė praėjusiais metais pelnė NAVA 2021 nominaciją „Šeimai palankiausia darbovietė 2021“ mažų įmonių kategorijoje už iniciatyvas, atliepiančias įvairius darbuotojų ir jų šeimų poreikius.
Pasidomėjus, kaip būtent darbuotojais rūpinamasi jų įmonėje, pašnekovė išskyrė tai, kad UAB „Deisima“ darbuotoją priima kaip žmogų, turintį asmeninį gyvenimą, šeimos įsipareigojimus, įvairius pomėgius. Taip pat įmonė yra nusistačiusi darbo ir šeimyninių (asmeninių) įsipareigojimų derinimo politiką.
Tarkime, darbuotojams žinoma, kada jie gali palankiau planuotis darbo laiką atsiradus asmeninių ar šeimos reikalų. Taip pat, atsižvelgiant į darbuotojų ir jų šeimų poreikius, organizuojamos įvairios išvykos. „Mums atrodo svarbu įtraukti darbuotojus pagal galimybes, jų šeimos narius į įmonės gyvenimą, siekiant puoselėti bendruomeniškumą“, – esama praktika organizacijoje dalijosi R.Volskienė.
Svarbi ne tik finansinė nauda
Kad reikia atsižvelgti į savo darbuotojų poreikius, pritaria AB „Klaipėdos energija“ generalinis direktorius Antanas Katinas. Šiai įmonei 2021 m. taip pat įteikta nominacija „Šeimai palankiausia darbovietė 2021“ didelių įmonių kategorijoje už darbo ir asmeninio gyvenimo pusiausvyros puoselėjimą ir skatinimą.
Darbuotojams šioje įmonėje suteikiama pasirinkimo galimybė dirbti lanksčiu grafiku, daugiavaikės šeimos ir studijuojantys remiami finansiškai, skatinama ir darbuotojų fizinė veikla – visi norintys turi galimybę nemokamai naudotis įmonės sveikatingumo kompleksu.
Anot A.Katino, formuojant įmonės kolektyvą, kuriame 269 darbuotojai, svarbus ne tik finansinio stabilumo kriterijus, bet ir kokybiškos darbo aplinkos, laisvės renkantis parankiausią darbo grafiką, neformalų bendravimą.
Siektinu tikslu A.Katinas įvardija šiltesnius, betarpiškesnius kolegų santykius, malonesnę darbo aplinką, geresnį mikroklimatą. Bendrovės administracijai tenka įsiklausyti ir suderinti visų norus, rasti raktą į bendrystę, todėl AB „Klaipėdos energija“ skatina kolegų bendravimą nedarbo metu, aktyvų poilsį ir profesinio meistriškumo varžybas.
AB „Klaipėdos energija“, būdama miesto ir pajūrio regiono bendruomenės nare, yra nuolatinė tradicinių švenčių, renginių, sporto ir meno atstovų, visuomeninių organizacijų rėmėja. Šiemet bendrovei buvo įteikta Klaipėdos pramonininkų asociacijos KPA nominacija „Už mūsų Klaipėdą“. Šis apdovanojimas įteikiamas įmonei, kuri daugiausiai dėmesio skyrė socialinėms iniciatyvoms, pagalbai ir paramai.
Na, o šios įmonės darbuotojai bene labiausiai vertina tai, kad joje dirbantys ilgiau nei metus yra draudžiami 300 eurų vertės sveikatos draudimu, o asmeninių ir darbo jubiliejų proga sulaukia piniginių dovanų. Įmonės darbuotojai taip pat turi galimybę pasidžiaugti trumpesniais vasaros penktadieniais – nuo gegužės 1 d. iki rugsėjo 31 d. darbai įmonėje baigiami 13.30 val. Taip lieka ilgesnis savaitgalis šeimai.
Reziumuojant galima tvirtinti, kad darbuotojų skatinimo punktų šioje įmonėje tikrai daug. Jie gimė iš diskusijų su darbuotojais ir profesine sąjunga. Na, o šiuo metu rengiama nauja kolektyvinė sutartis, kurios projekte numatyta dar daugiau priemonių, didinančių darbuotojų gerovę.
Nauda ir darbuotojui, ir darbdaviui
SADM Darbo teisės grupės vadovė Vita Baliukevičienė teigia, kad šalies darbdaviai, konkuruodami dėl darbuotojų, stengiasi įsiklausyti į darbuotojų poreikius ir būti kūrybingi.
„Jie siekia suteikti darbuotojams papildomų naudų, padedančių jiems atrasti darną tarp darbo ir šeimos gyvenimo, nes yra akivaizdžių pavyzdžių, jog, suteikiant galimybes derinti šeimos ir darbo įsipareigojimus, gerėja darbuotojo psichologinė sveikata, jo pasitenkinimas darbu, didesnis produktyvumas ir aukštesni darbo rezultatai. Be to, darbuotojai būna labiau įsitraukę bei lojalūs savo darbdaviui“, – kalbėjo V. Baliukevičienė.
Pasak jos, šeimos ir darbo interesų pusiausvyra yra viena iš šios Vyriausybės prioritetinių krypčių. Todėl vien per šiuos metus buvo priimta nemažai teisės aktų pakeitimų, kurie suteiks daugiau galimybių derinti darbo ir šeimos reikalus.
Nuo šių metų rugpjūčio 1 d. buvo praplėstas ratas darbuotojų, kurie gali gauti „mamadienius“, atsirado daugiau galimybių darbuotojams, auginantiems vaikus ar prižiūrintiems kartu gyvenančius asmenis, dirbti nuotoliniu būdu ar pasirenkant darbo laiko režimą. Atsižvelgiant į tai, Darbo kodeksas papildytas nuostatomis, neleidžia diskriminuoti darbuotojų dėl to, kad jie naudojasi kodekse numatytomis teisėmis.
Socialiai atsakingiausi bus išrinkti 2023 m. pradžioje
Nacionaliniai atsakingo verslo apdovanojimai – nacionalinės svarbos konkursas, kuriame pagerbiamos įmonės, labiausiai prisidėjusios prie savo darbuotojų ir visuomenės socialinės gerovės kūrimo, sveikos aplinkos saugojimo bei įmonių socialinės atsakomybės iniciatyvų plėtros Lietuvoje. Šių apdovanojimų tikslas – atkreipti platesnės visuomenės dėmesį į socialiai atsakingo verslo svarbą ir naudą visuomenėje.
Priminsime, kad šiais metais NAVA konkurse varžomasi dėl šešių nominacijų – „Metų darbovietė“, „Metų bendruomeniškiausia įmonė“, „Aplinkai draugiškiausia įmonė“, „Palankiausią emocinę aplinką kurianti įmonė“, „Šeimai palankiausia darbovietė“, „Negalią turintiems žmonėms draugiškiausia įmonė“.
Išskirtinį dėmesį visuomenei, darbuotojams ir aplinkai pademonstravusi įmonė, 2022 m. prisidėjusi prie socialinės atsakomybės principų taikymo savo veikloje, bus pagerbta prestižine nominacija „Metų socialiai atsakinga įmonė“.
Visuomenėje kone didžiausią pridėtinę vertę kuriantis konkursas kasmet sulaukia didelio norinčiųjų dalyvauti paraiškų skaičiaus.
Iki lapkričio vidurio dalyvauti NAVA konkurse šiemet išreiškė norą 65 Lietuvos įmonės, pateikusios 110 paraiškų. Jas jau vertina komisija, sudaryta iš SADM, Aplinkos bei Ekonomikos ir inovacijų ministerijų, Lietuvos pramonininkų konfederacijos, asociacijos „Investor‘s Forum“, Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos ir Lietuvos profesinės sąjungos „Solidarumas“ narių.
Jie iki gruodžio vidurio balsuodami rinks kiekvienos nominacijos laimėtojus.
Kviečiame sudalyvauti trumpoje apklausoje apie tai, kokios priemonės labiausiai motyvuotų darbuotojus įmonėse.