Antradienį Seimui pritrūko balsų priimti Kelių įstatymo pataisas: už balsavo 68 Seimo nariai, o susilaikė vienas. „Valstiečių“ frakcijai paprašius balsavimą pakartoti, jame dalyvavo dar mažiau Seimo narių – 65 – visi balsavo už pertvarką.
Balsavimuose dalyvavo tik valdantieji, o opozicija jį ignoravo. Norint įstatymą priimti, reikia, kad balsavime dalyvautų bent 71 parlamentaras. Dėl įstatymo pataisų Seimas planuoja dar balsuoti vėliau, tada kada konkrečiai, neaišku.
„Iš įmonės daroma lesyklėlė su priklausomais valdybos organais, su savais naujais vadovais. Džiaugiuosi, kad šis manipuliavimas nepraėjo ir nepraeis“, – po pirmojo balsavimo pareiškė Ekonomikos komiteto narys konservatorius Dainius Kreivys.
Tuo metu Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas „valstietis“ Valius Ąžuolas tvirtino, kad Kelių direkcija turės įgyvendinti Vyriausybės programą ir tikslus.
„Jeigu valdyme atsiras tie žmonės, kuriems nerūpės nei Vyriausybės programa, nei valstybės ateitis keliuose, tai gausis taip, kad nebus įgyvendintos programos ir nebus atliepta valstybės valia“, – kalbėjo V.Ąžuolas.
Seimas siūlo direkciją pertvarkyti nuo šių metų rugsėjo, daugiau nei pusė jos valdybos narių būtų valstybės atstovai.
Seimas atmetė opozicijos siūlymus direkciją pertvarkyti nuo kitų metų sausio ar bent jau nuo šio gruodžio ar lapkričio, o ne nuo rugsėjo – taip būtų išsklaidyti įtarimai, kad Seimo kadencijos pabaigoje vykstanti pertvarka gali būti susijusi su ketinimais įdarbinti kai kuriuos dabartinius politikus ar politinio pasitikėjimo pareigūnus.
Ruošiamos šiltos vietos kai kuriems žmonėms.
Ekonomikos komiteto nario liberalo Eugenijaus Gentvilo teigimu, nuo rugsėjo Kelių direkcijos pertvarka neįmanoma: „Nes nepriklausomų kandidatų atrankai reikalinga kelių mėnesių procedūra. Generalinis įmonės direktorius iki rugsėjo 1 dienos taip pat turi būti parinktas. (...) specialiosios tarnybos galėtų patikrinti“.
Kitas to paties komiteto narys Jurgis Razma įspėjo, kad pertvarkos metu darbuotojams įteikiami įspėjimo lapeliai apie atleidimą: „Yra darbuotojų, kuriems tas įspėjimas turi būti ne prieš du, o prieš keturis mėnesius. Čia dabar iki rugsėjo lieka trys mėnesiai“.
Seimas be to ketina nustatyti, kad 50 proc. ar daugiau valdybos narių į pertvarkytos direkcijos valdybą būtų skirti iš valstybės tarnautojų. Kiti būtų nepriklausomi, darbuotojų profsąjungos atstovai.
„Lietuvoje nežinau nė vienos privačios įmonės, kur savininkas samdytųsi į valdybos narius nepriklausomus (...). Parodykite bent vieną. Tai kodėl valstybės įmonėje turėtų būti kitaip?“ – klausė Ekonomikos komiteto vadovas socialdarbietis Rimantas Sinkevičius.
Biudžeto ir finansų komiteto narys Mykolas Majauskas apgailestavo, kad valstybinių kelių valdymą norima perleisti politikams ir valstybės tarnautojams.
„Turėtume eiti visiškai kitu keliu ir sąmoningai stengtis depolitizuoti kelių valdymą, keliukų iki namų nutiesimą tam, jog kuo mažiau būtų tokių kontraversiškų situacijų ir kritikos dėl valstybinių įmonių politizavimo“, – tvirtino jis.
Seimas atmetė E.Gentvilo siūlymą direkcijos valdybą formuoti taip, kaip numato Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymas, – kad valdybos nariais turi būti skiriami ne tik valstybės tarnautojai, bet ir nepriklausomi nariai – jie turėtų sudaryti ne mažiau kaip pusę narių, o ne mažiau kaip penktadalį – darbuotojų atstovai.
Kai kurie parlamentarai nuogąstavo, kad įtvirtinus tokią tvarką, visi valdybos nariai bus renkami tik iš valstybės tarnautojų.
Opozicija sako, kad tokiu balsavimu įtvirtino precedento neturinčią situaciją, kai viena valstybės valdoma įmonė išimties tvarka turės valdybą, kurioje daugumą turės valstybės tarnautojai.
„Ruošiamos šiltos vietos kai kuriems žmonėms“, – teigė konservatorius Edmundas Pupinis.
Seimo balsavimo išvakarėse su premjeru Sauliumi Skverneliu numatomą pertvarką aptaręs prezidentas Gitanas Nausėda pareiškė, kad su įstaigos reorganizacija būtina reformuoti ir kelių elektroninės rinkliavos sistemą bei užtikrinti skaidrią profesionalių įmonės vadovo bei valdybos narių atrankas.
Ateityje Kelių direkciją ketina reorganizuoti į akcinę bendrovę.