Sėkmingos startuolių komunikacijos klaidos

Kiekvienas startuolis užaugęs svajoja būti milijardo vertės kompanija, arba kitaip – vienaragiu. Ekspertai sutaria, kad kelias iki milijardo yra grįstas sunkiu darbu, bemiegėmis naktimis, lašeliu sėkmės ir daugybe kitų matomų bei nematomų ingredientų. Tarp jų – ir sėkmingomis komunikacijos klaidomis.
Startuolių komanda
Startuolių komanda / 123RF.com nuotr.

Sėkmingiausių startuolių kūrėjai nuolat kartoja, kad nesėkmės yra geriausios pamokos, leidžiančios augti, tobulėti ir ilgainiui priimti išmintingesnius sprendimus.

„Startuoliai yra veržlūs ir inovatyvūs. Jie nebijo klysti kurdami pasaulį keičiančius produktus ar pasakodami apie juos potencialiems vartotojams ar investuotojams. Žinome aibę istorijų apie tai, kaip pradėjusi kurti vieną produktą, startuolio komanda sėkmės susilaukė tik antrą ar trečią kartą kardinaliai pakeitusi kryptį. Startuolių pasaulyje klaidos yra tokios pat įprastos, kaip saulėtekis ar saulėlydis. Jomis grįstas kelias iki vienaragio“, – teigia „Swedbank” startuolių partnerystės vadovė Jekaterina Bitus.

Organizatorių nuotr./Jakaterina Bitus, „Swedbank” startuolių partnerystės vadovė
Organizatorių nuotr./Jakaterina Bitus, „Swedbank” startuolių partnerystės vadovė

Klaidos, kurios uždirba

Klaidos nebūtinai turi kainuoti. Didžiausios informacinio amžiaus kompanijos netgi tyčia daro klaidas, kurios leidžia joms daugiau uždirbti. 2000 m. tuomet dar naujo interneto paieškos startuolio darbuotojai pasitelkė iki tol skaitmeninėje erdvėje beveik nenaudotą A/B testavimą, siekdami išsiaiškinti, koks yra lankytojams optimalus ekrane rodomas paieškos rezultatų skaičius. Toks požiūris leido startuoliui tapti patogiausiu vartotojams paieškos varikliu. Ta kompanija yra „Google“.

Iki šiol į greitą vartotojų pritraukimą orientuoti startuoliai tyčia išleidžia šimtatūkstantines sumas tam, kad A/B testavimo pagalba išsiaiškintų, kuri jų naudojama reklama veikia, o kur jie suklydo. Devyniais iš dešimties atvejų reklamos kaštai gali būti didesni nei pajamos. Tačiau dešimtoji reklama gali būti aukso gysla.

Klaidos, kurios išgrynina prioritetus

Ne paslaptis, kad pirmaisiais gyvenimo metais pagrindinė startuolių varomoji jėga yra įkūrėjų užsidegimas ir tikėjimas savo produktu. Tokiu atveju, apie savo kūrinį norisi kuo greičiau papasakoti ir pritraukti pirmuosius vartotojus.

Komunikacija yra jungtis tarp produkto ir jo tikslinės auditorijos per reklamos kanalus ir žiniasklaidą. Būstines Londone ir Vilniuje, finansinių technologijų ir tvarių inovacijų centre „Rockit” turinti komunikacijos agentūra „Black Unicorn PR” padeda Europos startuoliams atrasti kelius į tarptautinę žiniasklaidą.

Jos įkūrėja Julija Jegorova teigia, kad toks startuolių entuziazmas dažnai padeda išgryninti, kokių kompetencijų kompanijai trūksta. „Pradėję komunikuoti startuoliai greitai supranta, kad komunikacijoje irgi yra tam tikros taisyklės, kaip ir produkto kūrime ar įmonės valdyme. Jie labai greitai pamato, kad tvari ir ilgalaikę vertę turinti komunikacija prasideda nuo aiškaus plano ir strategijos, kurios sukūrimui reikalingi įmonės viduje esantys ar samdomi komunikacijos profesionalai“, – sako J. Jegorova.

Organizatorių nuotr./Julija Jegorova, „Black Unicorn PR” įkūrėja ir vadovė
Organizatorių nuotr./Julija Jegorova, „Black Unicorn PR” įkūrėja ir vadovė

Pasak jos, patyrę specialistai padeda startuoliams išgryninti savo esmines žinutes, sudominti jomis žiniasklaidą ir potencialius klientus, „supakuoti“ pagrindinę produkto ir įmonės informaciją taip, kad žmonės ją suprastų vos užmetę akį į ją. Visa tai dažniausiai konvertuojasi į spartų augimą ir naujus klientus.



Klaidos, kurias daro kiti

Dažniausiai visomis pasaulio kalbomis kartojama frazė apie klaidas yra, jog geriausia yra mokytis iš svetimų klaidų. „Black Unicorn PR“ įkūrėjos teigimu, yra kelios komunikacijos klaidos, kurių geriau nekartoti.

Pavyzdžiui, komunikavimas neatlikus visų būtinų namų darbų. Prieš pradededant tikslinėms grupėms kalbėti apie savo produktą ar paslaugą, reikėtų pasiruošti aiškų ir išsamų informacijos paketą apie įmonę žiniasklaidai „Patogiai paruošta svarbiausia startuolio informacija gali palengvinti ir pagreitinti žiniasklaidos darbą“, - sako J. Jegorova.

Paketą turėtų sudaryti pagrindinė produkto informacija, įmonės istorija, steigėjų biografijos bei foto ar video medžiaga, kuria galima būtų iliustruoti straipsnius ar reportažus. Jis turėtų būti patalpintas specialioje startuolio interneto svetainės skiltyje, skirtoje žiniasklaidai.

Kita kartais pasitaikanti komunikacijos klaida, pašnekovės nuomone, yra mokamo ir užsitarnauto viešumo painiojimas. Yra manančių, jog ryšių su visuomene specialistai yra reklamos užsakovai, galintys nurodyti žiniasklaidos kanalams, kas turi atsidurti straipsnyje, o kas – ne.

Realybėje, žiniasklaidos dėmesys užsitarnaujamas pateikiant gerą, įdomią ir aktualią naujieną. Pranešimo žiniasklaidai išplatinimas jokiu būdu negarantuoja jo atsidūrimo žiniasklaidos puslapiuose. „Išplatintas pranešimas gali tapti citata ar paminėjimu publikacijoje, bet ne vientisa, nepakeista ir tiesiog papublikuota naujiena“, - sako „Black Unicorn PR“ įkūrėja.

Klaidos, kurios atveria duris

Produkto vystymo kelias ir geroji praktika įprastai yra laikoma bendrovių komercine paslaptimi. Vis dėlto, visiškas atsiribojimas nuo išorės gali tapti klaida, užverianti duris į platesnius vandenis. Sėkmingų startuolių įkūrėjai savo bendrovėse įdiegtą atvirumo ir skaidrumo kultūrą praktikuoja ir padėdami augti kitiems.

Lietuvoje, kurioje stipri startuolių ekosistema yra susitelkusi keliuose pagrindiniuose traukos taškuose, ši praktika ypač ryški. „Rockit”, kurį palaiko „Swedbank“, yra bene aktyviausia finansinių technologijų ir tvarumo bendruomenė, jungianti apie pusšimtį startuolių, mentorių, investuotojų bei įvairių sričių verslininkų.

„Rockit“ vadovė Šarūnė Smalakytė teigia, kad dažnai augantys startuoliai greitai supranta, kaip svarbu yra būti matomiems startuolių ekosistemoje. „Bendradarbystės erdvės ir inovacijų centrai yra ideali vieta ne tik augti, tobulėti bet ir mokytis vieniems iš kitų. Aktyvus dalyvavimas renginiuose ir įsitraukimas į bendruomenės veiklą sukuria galimybes ne tik save pristatyti, bet ir užmegzti naujas vertingas partnerystes”, – teigia Š.Smalakytė.

Organizatorių nuotr./Šarūnė Smalakytė, „Rockit“ vadovė
Organizatorių nuotr./Šarūnė Smalakytė, „Rockit“ vadovė

Pasak jos, Lietuvoje ir pasaulyje yra daugybė istorijų, kaip sėkmingos startuolių partnerystės subrandino saldžius vaisius ar net pagimdė vienaragius.

Kelias į sėkmę nesėkmėmis grįstas

Komunikacijos klaidos, kaip ir bet kurios kitos, gali būti sėkmingos. Psichologai sutaria, kad vienintelis dalykas, kurį galime 100 proc. kontroliuoti, yra mūsų reakcija ir požiūris į reiškinius.

Anglų kalboje klaidą reiškiantis žodis „error“ yra kilęs iš lotyniško žodžio, reiškiančio klajojimą. Šioje vietoje verta prisiminti Džono Ronaldo Ruelio Tolkino „Žiedų valdove“ užrašytą citatą: „ne visi, kurie klajoja, yra pasiklydę“.

Arba, kaip sakė bene garsiausias JAV išradėjas Tomas Edisonas, kurio sukurta elektros lemputė iki šiol simbolizuoja visiems novatoriams puikiai pažįstamą „Eureka!” momentą: „Aš nesuklydau. Aš atradau 10,000 būdų, kurie neveikia“.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų