Atsako Ramunė Kabašinskienė, OVC Consulting Tyrimų grupės vadovė
Dabar sunkus laikas maitinimo sektoriuje – išbandymas verslo tvarumui ir iššūkis vadovų kompetencijai. Suprantama, kad tenka „veržtis diržus“ ir taupyti tam, kad išgyventum.
Pradėkime nuo to, kaip formuluojame Jūsų klausime išdėstytą problemą – ar tikslas yra atleisti darbuotojus, ar jų sumažinti? Jeigu mąstome apie tai, kurį darbuotoją atleisti, įsijungia daug emocijų: ryšys su darbuotoju, jis/ji turi šeimą, šiaip geras žmogus ir pan. Tuomet apsispręsti yra vertybiškai labai sunku. Verčiau galvokime, kas yra mūsų kertiniai žmonės, su kuriais aš matau savo verslo ateitį. Kitaip tariant, nuspręsti reikia ne ką atleisti, o ką išsaugoti.
Apsispręsti, kas yra mūsų kertiniai žmonės, gali padėti tokios gairės:
Pagalvokite, kokie žmonės priima sprendimus, kuriems reikalinga kompetencija, kurios niekas kitas įmonėje neturi?
Ar toje pareigybėje dirba tik vienas žmogus, kuris atlieka tam tikras funkcijas ar turi specifinius darbo ryšius, kurių niekas daugiau įmonėje neišmano ir nemoka atlikti?
Prisiminkite ankstesnį sunkų laiką įmonei (jeigu toks buvo). Kokią įtaką rezultatams turėjo tai, kad neturėjote tam tikrų žmonių ir/ar kompetencijų?
Prisiminkite gerus laikus įmonei. Kokie žmonės lėmė sėkmę?
Pagalvokite apie tą artėjantį laiką, kai vėl stositės ant kojų. Kokie žmonės dabar sukurs didžiausią vertę?
Žinome, kaip sunku maitinimo sektoriaus įmonėms rasti tinkamų žmonių darbo rinkoje. Gali atrodyti, kad krizė papildys ieškančių darbo gretas. Tačiau gerų specialistų ir toliau gali trūkti. Įvertinkite situaciją.
Galima dėti ant stalo dar vieną kriterijų – kokie žmonės labiausiai atitinka vidinei organizacijos kultūrai? Ar žmogus turi noro ir potencialo augti?
Ir pagaliau, dar kartą pergalvokite, ar tikrai niekas negali jų pakeisti? Gal vieną pareigybę galėtų „uždengti“ du ar trys kitų pareigybių darbuotojai ir rezultatai nuo to nenukentėtų?
Taip, mažinti darbuotojų skaičių ir apsispręsti dėl konkrečių žmonių – sunkus sprendimas. Tačiau komunikuoti apie tai gali būti dar sunkiau ir tai dar labiau užgrūdins vadovą. Nors žmonės supranta, kokioje padėtyje šiuo metu yra maitinimo verslas, jiems vis tiek kils klausimas „kodėl aš?“. Tad reikia gerai pasiruošti atleidimo pokalbiui su kiekvienu darbuotoju, su kuriuo nusprendėte atsisveikinti. Nusiteikite, kad vis viena geras nebūsite ir stenkitės palikti „atviras duris“, kad žmogus norėtų grįžti. Pokalbis turėtų būti pakankamai trumpas ir konkretus – paaiškinti verslo aplinkybes, įvardinti atleidimo sąlygas, padėkoti už darbą ir atsakyti į darbuotojo klausimus.
Nepamirškite ir darbo su liekančiais įmonėje – jiems reikia tinkamai iškomunikuoti apie savo sprendimą, pateikiant ne asmeninius, o verslo argumentus. Rekomenduojama netgi su jais asmeniškai pakalbėti, paaiškinti aplinkybes ir pamėginti užsitikrinti jų supratimą. Pasistenkite neužtempti proceso, kad įmonėje nekiltų gandų ir jūsų kertiniai žmonės nepradėtų nerimauti dėl jūsų sprendimų savo atžvilgiu.