Muitinės departamento generalinis direktorius Arūnas Adomėnas praėjusią savaitę sakė, kad Muitinėje, o ypač pasienio punktuose, smarkiai trūksta darbuotojų – niekas nenori dirbti už mažą atlyginimą. 15min pasidomėjo statistika – pasirodo, išties jau ne pirmus metus Muitinėje gausu laisvų darbo vietų, ir ne visų skelbiamų konkursų metu pavyksta rasti žmonių.
Laisvų darbo vietų – šimtai
Pernai Muitinėje buvo 2347 pareigybės, tačiau net 241-ai iš jų paprasčiausiai nepavyko rasti tinkamo specialisto. Ir tokia tendencija stebima jau ne pirmus metus. Muitinės specialistai 15min pateikė penkerių metų statistiką, kuri rodo, kad neužimtų pareigybių gausu kasmet.
Pavyzdžiui, 2013 metais iš 2341 pareigybių 136 buvo neužimtos, 2014 metais neužimtų buvo 96, 2015 – 116, 2016 – 160 pareigybių.
Taip pat statistika liudija, kad konkursų buvo skelbta žymiai daugiau nei kad priimta žmonių. Pavyzdžiui, 2013 metais Muitinė skelbė 201 konkursą, o pavyko pasamdyti 158 žmones, 2014 metais skelbė 164 konkursus, o priėmė tik 94 žmones.
Pernai, nors Muitinė turėjo pustrečio šimto laisvų darbo vietų, skelbė vos 70 konkursų, nes norėjo esantiems darbuotojams padidinti darbo užmokestį, kad jie neišsilakstytų, todėl vyko vidinės atrankos tam tikroms, aukštesnės pareigybėms užimti. Per tuos 70 viešai skelbtų konkursų pasamdyti pavyko tik 36 žmones (tik 11 iš jų į pasienio postus).
„Muitinės pareigūnų skaičius antrus trečius metus mažėja. Atlyginimas nepakankamai motyvuojantis. Pasitaiko dar, kad jaunimas ateina, bet po keleto metų nusprendžia išeiti, nes neišgyvena Lietuvoje su tokiu atlyginimu“, – anksčiau sakė A.Adomėnas.
Jis pabrėžė, kad daugiausia žmonės išeina ir pasienio punktų: „Išeina dvigubai daugiau nei ateina.“
Pagrindinė priežastis – itin mažas darbo užmokestis.
Uždirba mažai, reikalavimai – aukšti
A.Adomėnas taip pat yra sakęs, kad pradedantys darbuotojai gauna apie 500 eurų iki mokesčių, o tai yra nepatrauklus atlyginimas, juolab kad reikalavimai yra labai dideli.
„Tarnyba muitinėje dėl nepakankamo darbo atlygio ( vidutinis muitinės posto inspektoriaus darbo užmokestis iki mokesčių sudaro 750 eurų) ir pakankamai aukštų reikalavimų pretendentams (aukštasis universitetinis išsilavinimas, papildomi reikalavimai sveikatai, pakankamai ilgai trunkantis pretendentų tikrinimas, dažnai darbo vieta gerokai nutolusi nuo gyvenamosios vietos, darbas lauko sąlygomis, psichologiniai muitinės darbo aspektai) darosi nepatraukli“, – rašo Muitinės departamento Komunikacijos skyriaus viršininko pavaduotoja Henrika Rukšėnienė.
Dėl to nuo 2014 metų vis daugėja laisvų pareigybių skaičius, kuris šiuo metu apskritai sudaro dešimtadalį nuo visų pareigybių skaičiaus.
Be to, žmones atbaido ir tai, kad darbuotojams kompensuojamos ne visos kelionės išlaidos – muitinės pasienio postai dažnai yra gerokai nutolę nuo pareigūnų gyvenamosios vietos, taip pat dėl vykdomos pareigūnų rotacijos pareigūnai patiria ženklias išlaidas vykimui į tarnybą ir iš jos, o šiuo metu maksimali vykimo į tarnybą išlaidų kompensacija postų pareigūnams tėra 106 eurai.
„Dėl nepakankamo vykimo išlaidų kompensavimo postų pareigūnai dirba 24 val. pamainomis (tai padeda sumažinti vykimo į tarnybą skaičių ir atitinkamai sumažinti išlaidas), tačiau toks darbo organizavimas neigiamai veikia pareigūnų sveikatą bei darbo kokybę“, – rašoma Muitinės laiške.