„Palydovai skrydžio metu atlieka labai atsakingą darbą – jie rūpinasi, kad keleiviams būtų komfortabilu ir saugu. Jie atlieka procedūras, kurios surašytos orlaivio palydovų skrydžio vadove, ir jas atlieka labai tiksliai“, – apie darbo specifiką pasakoja orlaivio pilotas Vytautas Radavičius.
Pasak orlaivio piloto, šios procedūros susideda iš trijų etapų: informacijos keleiviams pateikimas, keleivių aprūpinimas ir komfortas bei avarinės procedūros, kurias orlaivio palydovai žino mintinai.
Jei orlaivio pilotai atsakingi už patį skrydį ir jo saugą, tai orlaivio palydovai atsakingi už keleivių komfortą, jų aptarnavimą ir saugą.
Orlaivio palydovo profesija pasaulyje gyvuoja vos daugiau nei 100 metų.
Orlaivio palydovo profesija pasaulyje gyvuoja vos daugiau nei 100 metų. Pirmuoju oro palydovu buvo vokietis Heinrichas Kubis, savo karjerą pradėjęs 1912 metais. O pirmąja pasaulyje skrydžio palydove 1930 metais tapo amerikietė Ellen Church. Moteris buvo medicinos seselė, todėl jos vaidmuo orlaivyje buvo rūpintis keleivių sveikata.
Bėgant laikui orlaivio palydovo profesija vis labiau keitėsi, atsirado daugiau atsakomybės, pradėta reikalauti įvairių įgūdžių, o į pirmą vietą iškilo rūpinimasis keleivių saugumu.
Darbas tęsiasi ir nusileidus lėktuvui
„Turi mokėti suteikti žmogui pirmąją pagalbą, tai irgi labai svarbu. Ant žemės mes visada galime iškviesti greitąją pagalbą, o lėktuvas netūps dėl kiekvieno galvos skausmo, širdies ar epilepsijos priepuolio. Visko gali atsitikti. Oro palydovai lanko tam tikrus mokymus ir turi būti pasiruošę suteikti pirmąją pagalbą žmogui, jeigu to reikia“, – pasakoja orlaivių palydovų mokymo organizacijos „Safety first training“ direktorė Indira Gladkova.
O keleiviai mato tik besišypsančius ir paslaugius skrydžio palydovus, pasitinkančius prieš skrydį, skrydžio metu nešiojančius maistą ir gėrimus, o po skrydžios palydinčius.
Tai – tik maža orlaivio palydovų darbo dalis. Jų darbas prasideda dar iki skrydžio ir tęsiasi net lėktuvui nusileidus.
„Darbas prasideda gerą valandą prieš lėktuvui pakylant, kadangi turime aptarti visas darbo procedūras, prisiminti evakuacijos procedūras ir kaip elgtis avarinėse situacijose. Tai mes tai prisimename kiekvieną dieną prieš darbą, – apie darbo pobūdį pasakoja vyresnysis orlaivio palydovas Edgaras Steckis. – Tada mes ateiname į lėktuvą ir turime jį visą patikrinti tiek saugos, tiek saugumo prasme. Tai irgi atima nemažai laiko. Ir galiausiai, jei viskas gerai ir vietose, leidžiame pradėti keleivių laipinimą.“
Prieš skrydį jau į lėktuvą sulaipintiems keleiviams palydovai turi pravesti skrydžio saugos instruktažą bei suteikti visą reikalingą informaciją, kaip keleiviai turėtų elgtis skrydžio metu lėktuvo salone. Lėktuvui skrendant palydovai rūpinasi keleivių patogumu bei jų aptarnavimu – maisto ir gėrimų tiekimu. Skirtingų kultūrų asmenims, pavyzdžiui, musulmonams ar žydams, skrydžio palydovai maistą gali patiekti pagal jų tradicijas ir mitybos įpročius.