Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Socialinių tinklų specialistė M.Jasevičiūtė: kodėl verslas nekenčia rinkodaros?

Socialinių tinklų specialistė ir Instagram paskyros „Nekenčiu marketingo“ turinio kūrėja Miglė Jasevičiūtė drąsiai ir atvirai bei viešai dalinasi rinkodaros specialisto darbo užkulisiais. Viena iš jos gvildenamų temų – klaidingas prekės ženklų atstovų požiūris į rinkodarą ir šios srities specialistų darbą.
Instagram paskyros „Nekenčiu marketingo“ turinio kūrėja Miglė Jasevičiūtė
Instagram paskyros „Nekenčiu marketingo“ turinio kūrėja Miglė Jasevičiūtė / Brigitos Strazdės nuotr.

Paklausta apie netradicinį Instagram paskyros pavadinimą „Nekenčiu marketingo“, Miglė 15min sakė, kad jį kuriant net nekilo klausimų, mat šią frazę pasufleravo darbo kasdienybė: „Daugelis klientų jau pirmajame pokalbyje tikrai pamini tą frazę: „Aš nekenčiu rinkodaros, nekenčiu socialinių tinklų, nekenčiu reklamos, nes aš to nesuprantu“.

Jolantos Levinaitės nuotr./Instagram paskyros „Nekenčiu marketingo“ turinio kūrėja Miglė Jasevičiūtė
Jolantos Levinaitės nuotr./Instagram paskyros „Nekenčiu marketingo“ turinio kūrėja Miglė Jasevičiūtė

Specialistė teigia, kad priešiški jausmai ir nesupratimas dažnai kyla iš to, kad šiuo metu yra labai daug rinkodaros specialistų ir dar daugiau skirtingų taisyklių bei rekomendacijų, kurios viena kitai prieštarauja.

„Vieni sako turi dėti „story“, kiti sako – dabar tik „reels“ veikia, dar kiti – tik „postai“ veikia ir panašiai. Žmogus, atėjęs ne iš tos sferos, pradėdamas galvoti apie rinkodarą savo veiklai, sutrinka. Man rinkodara yra labai gerai palyginama su sportu. Kai mes bandome padaryti viską: ir pabadauti, ir pasportuoti, ir numesti svorio, ir visų rekomendacijų laikomės, kad po šešių nevalgyti ir panašiai, gaunasi taip, kad mes pradedame nekęsti to dalyko“, – sako ji.

Pasidalinimai skatina supratimą

M.Jasevičiūtė pripažįsta, kad jos atviri pasakojimai apie problemas, kurios kyla dirbant su klientais, sulaukia nemažai kritikos, tačiau ji šioje veikloje mato prasmę dėl kitų rinkodaros specialistų.

„Pradėjusi dirbti su įvairiais kolegomis, kurie atėjo dirbti iš įvairių agentūrų, turėję labai skirtingų patirčių, pastebėjau, kad yra tas momentas, kai jie yra labai komplekuoti. Ir kompleksuoti jie iš esmės dėl klientų lūkesčių, nes klientai, nežinodami, kas yra rinkodara, įsivaizduoja, kad sumokėsime reklamai 10 eurų ir man ta reklama sugeneruos 1000 eurų. Ir tada, be abejo, darbas krenta rinkodaros specialistui.

Dažniausias lūkestis yra tai, kad mes norime tapti žinomi, bet norime investuoti 50 eurų per mėnesį. Iš pradžių specialistai galvoja, ypač tie, kurie gal mažiau turi patirties, arba susiduria tik su tokiais klientais, ir neturi gerosios praktikos, kad gerai, padarysim kažką, mums reikia dabar tapti žinomais. Bet realiai jie gali daug dalykų padaryti, bet tai yra kliento atsakomybė – žinoti savo tikslinį klientą, susitvarkyti svetainę, galbūt turėti tinkamus pasiūlymus ir tinkamą išgrynintą vertę. Jeigu to nėra – rinkodaros specialistas negali pats to padaryti“, – nuomonę išsakė pašnekovė.

Įsivaizduoja, kad sumokėsim reklamai 10 eurų ir man ta reklama sugeneruos 1000 eurų.

Klientai, anot jos, dažnai kreipiasi prašydami skirtingų dalykų, nes nežino, ką konkrečios sritys gali padaryti, tad ji savo kuriamu turiniu stengiasi padėti verslo atstovams suprasti, kur reiktų kreiptis dėl tam tikrų paslaugų, kas yra adekvatu, o kur reikia pasistengti patiems.

Dideli lūkesčiai, mažos investicijos

Kaip dažniausią nerealų verslo atstovų lūkestį specialistė įvardija norą didelį verslą užauginti su mažu rinkodarai skiriamu biudžetu.

„Manoma, kad vos tik paleidus reklamą, mes pradėsime generuoti pardavimus. Kad prekės ženklui pakanka tik leisti reklamas, kad jis būtų matomas. Ir, be abejo, kad rinkodaros specialistas ir rinkodaros sfera yra tik tekstų parašymas, vizualų įkėlimas, nuotraukų paredagavimas ir sudėjimą visko į vieną įrašą. Ir ten tik keli mygtukai, daugiau nieko nereikia, tad kodėl tada apskritai aš turiu tau mokėti“, – dažno verslininko požiūrį į rinkodarą perteikė specialistė.

Pasak jos, dėl šio požiūrio neretai pasitaiko priekaištų ir dėl paslaugų kainų, tačiau pašnekovė pabrėžia, kad tai nėra tik techninis darbas. Tai ir pasiruošimas, strategijų kūrimas, kas, anot jos, turėtų kainuoti dar daugiau nei dabar.

Jolantos Levinaitės nuotr./Instagram paskyros „Nekenčiu marketingo“ turinio kūrėja Miglė Jasevičiūtė
Jolantos Levinaitės nuotr./Instagram paskyros „Nekenčiu marketingo“ turinio kūrėja Miglė Jasevičiūtė

Miglė pasakoja, kad jai panašius lūkesčius dažniausiai išsako tokių prekių ženklų atstovai, kurie savo verslą kuria be plano: pradėjo pirkti ar gaminti produktus, o tik tada pagalvojo apie rinkodarą.

„Visgi verslas kuriamas ne nuo to. Verslas pradedamas nuo finansinio plano, nuo verslo vertės išgryninimo, nuo rinkodaros biudžeto sudarymo. Dažniausiai tai būna greitas, neapgalvotai paleistas verslas, kuris, iš mano praktikos, 90 proc. vis tiek žlunga. 10 proc. susimoka savo kainą tam, kad pasidarytų tai, ko nepasidarė, ir tada eina toliau“, – patikino specialistė.

Stereotipai apie rinkodaros specialistų darbą, anot jos, dažnai atsiranda tada, kai verslas yra apgaunamas: „Aš manau, kad daugelis yra nudegę nuo rinkodaros specialistų. Turiu labai daug istorijų. Pasisamdo rinkodaros specialistą, jis dingsta. Arba pasisamdo ir jis daro visai ne tą, ką jis buvo žadėjęs, netgi nekalbant apie tai, kad klientas nesuprato, ką jis daro. Galų gale paaiškėja, kad jis nėra rinkodaros specialistas, o asistentas, kuris daro tiesiog kažkokius žingsnius.

Taip pat su reklama. Yra labai daug reklamos leidėjų, kurie leidžia reklamas, bet vat ir ta kaina: vieni leidžia už 100 eurų, o kiti leidžia už 500 eurų. Ir už 500 eurus leidžiamos reklamos turi strategiją, jos jau turi kažkokį nuoseklumą, daugiau kampanijų, rinkinius vadinamus, o už 100 eurų specialistas leidžia „boostus“ ir tai nėra efektyvu pardavimams“.

Tobulo specialisto paieškos

M.Jasevičiūtė pamini dar vieną praktikoje pastebimą problemą – verslai dažnai ieško tobulo specialisto, kuris atliktų keleto skirtingų sričių darbus. Tikimasi, kad specialistas gali išmanyti viską: nuo grafinio dizaino iki tekstų rašymo, fotografavimo, montavimo, strategijų sudėliojimo, reklamų leidimo ir, idealiu atveju, – internetinės svetainės priežiūros.

Aš manau, kad daugelis yra nudegę nuo rinkodaros specialistų.

„Aš ką išvardinau, realiai turėtų būti kokie 5 specialistai“, – šyptelėjo M.Jasevičiūtė.

Ji teigia, kad dažniausiai taip galvojama dėl noro sutaupyti arba nežinojimo, ką daro už rinkodarą atsakingas žmogus.

Pašnekovė sako, kad griauti su rinkodaros specialistų darbu susijusius stereotipus vertėtų kalbant apie nesėkmes ir jų neslepiant. Ji pasakoja pažįstanti nemažai žmonių, kurie bijo pripažinti, kad nepavyko, nes mano, kad viskas įvyko dėl jų kaltės.

„Verslai sako, kad pasibandom pirmą mėnesį ir tada pasižiūrėsim, kaip mums sekėsi. Per pirmą mėnesį neįmanoma nieko pasižiūrėti, ypač jei tai yra tekstukai, „storiukai“ ir viena kita reklama. Tam reikia įsivažiuoti, kaip verslas neužauga per vieną mėnesį, taip ir socialiniai tinklai. Ir tada klientas sako, kad: „Na, atsiprašau, bet su tavim mes tik į minusą ėjom, tau mokėjom, bet čia nieko nesigavo, atsisveikinam ir ieškom tikrai žinančio žmogaus“, – pasakoja M.Jasevičiūtė.

Pamilti rinkodarą

Specialistė sako, kad pirmasis darbo su prekės ženklu pusmetis yra lyg pereinamasis laikotarpis. Jo metu pasitaiko ir tiesių linijų, ir labai didelių pakilimų, tačiau tai normalu. Po šio laiko jau galima pamatyti rezultatus.

Miglė pasakoja, kad norint pasiekti šių rezultatų, svarbu kliento ir rinkodaros specialisto tarpusavio ryšys: „Pirmiausias, žmonės, kurie samdo rinkodaros specialistą, įmonės, klientai turėtų žinoti, kad mes samdome ne darbuotoją, ne „freelancerį“, ne kažkokį, kuris viską sukels. Mes samdomės partnerį, kuris mums padės. Ir mes turim jo klausytis. Tai nereiškia, kad jis sako investuoti 10 tūkst. eurų ir mes tiek investuosim net nepagalvoję, tačiau vis tiek mes turim atsirinkti tokį partnerį, kad kartu būtų galima dirbti.

Dažnai rinkodaros specialistai įmonėse yra sužlugdomi, nes jie yra pasamdomi kaip rinkodaros specialistai, kurie galės kurti, galvoti, strateguoti, o jiems liepia dienų dienas redaguoti įrašiukus, parašyti ir padaryti „storiukus“, pafilmuoti „reels“ ir panašiai. Mes ne to norim, rinkodara ne taip dirba. O kai vadovas liepia daryti, o rinkodara daro, tai dažnai būna labai prasti rezultatai, nes kad ir kaip bebūtų, vadovas greičiausiai nelabai išmano rinkodaros arba net nemato tų dalykų, ką mato rinkodara ir lūkesčiai lieka nepateisinti.“

Taip pat M.Jasevičiūtė teigia, kad prekės ženklui pasamdžius socialinius tinklus administruojantį žmogų, nevertėtų galvoti, jog jam nebereiks nieko daryti. Kliento įsitraukimas į šį procesą yra labai svarbus: reikia rūpintis fotosesijomis, su produktu susijusiais aspektais. Be to, ypač svarbu specialistui suteikti visą reikalingą informaciją.

„Dažnai taip būna, kad pavyzdžiui, verslas nori socialinių tinklų administravimo, mes susitariam su juo ir žmogus visiškai neįsitraukia į tai, kas vyksta. Jis patvirtino turinį ir viso gero. Ir jis po mėnesio laiko ateina ir sako, kad tas turinys visiškai ne apie jį. Turinys visiškai nekabina ir panašiai. Bet iš esmės tas žmogus neskyrė nei valandos laiko paaiškinti, kas turėtų būti apie jį“, – sako specialistė.

Verslai dažnai nori greitai ir su mažu biudžetu pasiekti kitų lygį.

Eiti savu tempu

Pašnekovė sako, kad verslai dažnai nori greitai ir su mažu biudžetu pasiekti kitų lygį bei pateikia pavyzdį: „Turėjau kosmetikos atstovus, kurie produktus vežasi iš užsienio. Jie sukūrė internetinę svetainę, logotipą kartu – žodžiu, viskas ne iš eilės, o atėję sako: „Norim būti kaip „Manilla“. Mes suprantam, kad gal užtruks, bet mes norim.“ Mes paaiškinome, kad „Manilla“ ir jie yra visiškai skirtingi, bet jie vis tiek nori būti savo srityje kaip „Manilla“. Ir aš sakau: „Koks yra jūsų biudžetas?“. Atsakymas buvo: „Jums atlygis ir 10 eurų reklamai“.

Specialistės teigimu, verslas pradėdamas galvoti rinkodarą, turėtų būti pasiryžęs mokėti kur kas daugiau ir turėti sukaupęs bent 6 mėnesių biudžetą su mintimi, kad ne viskas pačioje pradžioje atsipirks.

„Mes matom sėkmingus pavyzdžius, ypač lietuviškus, ir mes įsivaizduojam, kad ir aš taip noriu dabar, bet mes neįsivaizduojam, kiek tam reikia darbo ir kad ten sėdi turbūt ne vienas rinkodaros specialistas, o visa komanda. Tai aš visada linkiu eiti savo tempu ir suprasti, kad iš esmės mes galim visko pasiekti, bet tai turi būti nuoseklumas ir nebus jokių greitų rezultatų“, – apibendrindama sako M.Jasevičiūtė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„ID Vilnius“ – Vilniaus miesto technologijų kompetencijų centro link
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais