„Aš galvoju, kad taip. Privalo patenkinti“, – paklaustas, ar tikisi, kad valdyba patenkins prašymą atleisti jį iš darbo, pirmadienį spaudos konferencijoje sakė Stasys Dailydka.
Jaučiasi nudirbęs daug gerų darbų
„Visiškai ne“, – paklaustas, ar traukiasi dabar galbūt bijodamas, kad į viešumą išlįs daugiau „negerų dalykų“, sakė S.Dailydka, pabrėžęs įmonės pasiekimus.
Gruodžio 2 d. AB „Lietuvos geležinkeliai“ vadovas S.Dailydka bendrovės valdybai įteikė prašymą atsistatydinti iš bendrovės generalinio direktoriaus pareigų. „Valstybės valstybėje“ pramintos bendrovės generalinis direktorius pastaruoju metu sulaukė itin gausios kritikos dėl skaidrumo stokos, abejotinos viešųjų pirkimų sistemos. Europos Komisija, Latvija ir Estija „Lietuvos geležinkelius“ kaltino kuriant kliūtis „Rail Baltica“ plėtrai. Žurnalistai taip pat atskleidė glaudžius S.Dailydkos ir socialdemokratų ryšius.
Galiu galvą aukštai pakėlęs didžiuotis, kad šioje įmonėje dirbau, kad pavyko nuveikti daug gerų darbų, – kalbėjo S.Dailydka.
„Galiu galvą aukštai pakėlęs didžiuotis, kad šioje įmonėje dirbau, kad pavyko nuveikti daug gerų darbų“, – sakė „Lietuvos geležinkelių“ vadovas.
Jis dar kartą pakartojo, ką jau raštu tvirtino penktadienį – pasikeitus valdžiai, jis nebeturi politinio pasitikėjimo.
„Negaliu pasakyti, kad neturėjau (santykių su socialdemokratais – 15min). Turėjau, bet tai nereiškia, kad buvo lengva dirbti. Turėjau ir prie kitų premjerų, kada dirbo konservatoriai ir liberalai, tam tikrą pasitikėjimą. Šiandien ateina nauja karta ir galvoju, kad tai yra pats geriausias sprendimas mano gyvenime“, – kalbėjo S.Dailydka.
Socialdemokratai paramos neprašė?
Paklaustas, ar finansiškai atsidėkojo socialdemokratams už paramą, jis aiškino, kad jokie atsidėkojimai ne darbais nėra įmanomi.
„Jūs turbūt pagal savo sugedimo lygį mąstot. Tokie atsidėkojimai gali būti tik darbais. Dirbi gerai – tai yra atsidėkojimas, o kiti atsidėkojimai neįmanomi, nes aš esu valstybės valdomos įmonės vadovas, ir turiu daryti tik teisingus darbus ir sprendimus“, – kalbėjo S.Dailydka.
Jis pabrėžė, kad socialdemokratai į jį, prašydami paramos, nesikreipė.
„Nė vienas premjeras, prie kurio teko dirbti, nė vienas ministras, Seimo narys asmeniškai raštiškai į mane nesikreipė tokios pagalbos ir aš tokių prašymų nemačiau. O visi, kurie gavo paramas, kreipdavosi konkrečiai tos viešosios įstaigos, kurios yra paramos gavėjai“, – aiškino S.Dailydka. Jis patikslino, kad socialdemokratai paramos iš jo neprašė ir žodžiu.
15min jau rašė, kad „Lietuvos geležinkeliai“ daug paramos skyrė socialdemokratams artimoms savivaldybėms ar įstaigoms. Parama dažniausiai nesiekdavo 3 tūkst. eurų – tokią sumą gali skirti ir pats generalinis direktorius.
Man pasisekdavo uždirbti maksimaliai daug, – sakė S.Dailydka.
„Formaliai juridiškai aš turėjau tokią teisę“, – S.Dailydka, paklaustas, ar tai, kad turėjo tokią teisę, reiškia, kad taip ir darė, patvirtino, kad socialdemokratų grietinėlei paramą dalijo pats.
Kokiais kriterijais remdamasis tą darė?
„Įvairiais. Sportas, vaikų darželiai, veteranai, įvairūs. Bijau net išvardint. (...) Yra mūsų viešųjų ryšių struktūra, kuri pasižiūri, kokia gali būti nauda mums, bendrovei, ten atitinkamai sąlygos įrašomos į sutartį, ir už tą turi atidirbti tos paramos gavėjos“, – kalbėjo S.Dailydka. „Atidirbimu“ jis laiko įmonės paslaugų viešinimą.
Premjero atstovas kalba viena, o S.Dailydka – kita
Praėjusį trečiadienį Vyriausybėje įvyko iš anksto neskelbtas premjero socialdemokratų lyderio Algirdo Butkevičiaus, susisiekimo ministro socialdemokrato Rimanto Sinkevičiaus ir S.Dailydkos susitikimas, kuriame buvo kalbama apie pastaruoju metu bendrovę slegiančius skandalus.
S.Dailydkos teigimu, susitikimas buvo organizuotas jo prašymu. Susitikimo metu kalbėta apie S.Dailydkos ketinimą pasitraukti. Premjeras ir susisiekimo ministras esą bandė „Lietuvos geležinkelių“ vadovą atkalbėti.
Tuo tarpu premjero atstovas spaudai Mindaugas Janulionis praėjusią savaitę teigė ką kita. „Susitikimo tema – dėl viešoje erdvėje pasirodžiusios informacijos apie „Lietuvos geležinkelių“ veiklą, apie bendrovės pirkimus, susijusius su vidaus sandoriais. Susisiekimo ministrui pavesta išsiaiškinti, ar viskas atlikta skaidriai“, – BNS praėjusį ketvirtadienį sakė M.Janulionis.
Paklaustas, kodėl apie šį susitikimą nebuvo pranešta viešai, M.Janulionis aiškino, jog pokalbio būta darbinio, todėl, kaip daugelis kitų darbinių ministro pirmininko susitikimų su ministrais, taip ir šis nebuvo viešinamas.
„Atkreipiu dėmesį, kad premjeras į susitikimą pakvietė tik ministrą R.Sinkevičių. O ministras savo iniciatyva į pokalbį su premjeru atsivedė ir S.Dailydką“, – tikino M.Janulionis.
Žurnalisto tikino papirkti nebandęs
15min žurnalistas Šarūnas Černiauskas praėjusią savaitę aprašė, kaip S.Dailydka siūlė su juo „pasidalinti nauda“:
„Ilgai kalbėjome apie lokomotyvus, kuriems „Europoje“ (nes Rusija – ne Europa) nėra analogų. Apie tai, kaip tokie patys Rusijoje surinkti lokomotyvai tikrai kainuoja pigiau, bet... nėra tokie patys. O tada kalba pasisuko apie žurnalistiką. Čia ponas Stasys pareiškė, koks didelis vaidmuo tenka žurnalistams, o geležinkeliečiams svarbūs žmonės „žiūri, kas ką rašo, o ne kas kaip yra“. Ir čia nuskambėjo nedviprasmiškas pasiūlymas. Cituoju: „Nuo jūsų irgi priklauso. Jeigu padėsit iš to naudą turėt, tai čia įsivaizduokit. Tai dar ta nauda galima ir pasidalint, už reklamą gražią ir gerą.“
Pirmadienį S.Dailydka tikino, kad žurnalistas jį ne taip suprato.
„Kiekvienas sprendžia pagal savo sugedimo lygį. Aš kalbėjau tik apie bendrovės ir dukterinės bendrovės naudą. O žurnalistas matomai neteisingai suprato. Tokių dalykų niekados niekam nei siūlydavau, nei siūlau, nei siūlysiu kada nors. Buvo klausimas labai paprastas – apie naudą bendrovei ir dukterinei bendrovei.
Teisinga informacija, teisingas pateikimas duoda milžinišką naudą mūsų bendrovei ir dukterinei bendrovei. Apie tokią naudą ir buvo kalba“, – apie bandymą papirkti 15min žurnalistą Š.Černiauską kalbėjo S.Dailydka.
Gaus išeitinę
S.Dailydka tikino, kad pasitraukęs iš „Lietuvos geležinkelių“ bus „namų darbininkas“, taip pat daugiau dėmesio skirs studentams. Jis sakė dar nesuskaičiavęs, kokio dydžio išeitinę išmoką turėtų gauti po 10-ies metų įmonės vadovo poste.
„Svarbu sveikata, tai yra brangiausias dalykas, jos už pinigus nenupirksi. Iki šio buvau generalinis direktorius, būsiu namų darbininkas, na ir dar, kadangi nesu susipykęs su mokslu, tai esu VGTU Transporto fakulteto docentas, tai daugiau dėmesio skirsiu ir studentams, ir sau. O vėliau matysiu“, – sakė 63 metų S.Dailydka.
Jis aiškino iš verslo pasiūlymų dirbti dar nesulaukęs: „Deja, kol kas niekas nesiūlė. Aš tokių minčių dar neturiu. Jeigu sugalvosiu, tai matysime. Turiu šiuo metu du tikslus – dirbti namų darbininku ir docento atlikti pareigas, padirbėti su studentais.“
10 metų įmonei vadovavęs S.Dailydka sakė nežinantis, kokio dydžio išeitinę išmoką gaus.
„Nežinau. Viskas priklausys nuo valdybos, kuri priims tam tikrą sprendimą, – sakė jis. – O mano atlyginimas yra toks, kokį jį paskyrė. Ir man pasisekdavo uždirbti maksimaliai daug, kiek leidžiama, nes mes vykdėme visus rodiklius, rezultatus.“
Šių metų trečiąjį ketvirtį vidutinis S.Dailydkos darbo užmokestis sudarė 6 401 eurų per mėnesį.
„Gausiu tokį atlyginimą, kokį valstybė paskyrė. Ir kompensaciją, jeigu man tokią skirs. Pretenzijų tam neturėsiu“, – S.Dailydka pridūrė, kad neliūdi paliekantis įmonę.
Parama socialdemokratams
Naujienų agentūra BNS atskleidė, kad didelės „Lietuvos geležinkelių“ paramos lėšos keliavo į premjero Algirdo Butkevičiaus ir kitų socialdemokratų vienmandates rinkimų apygardas.
15min pirmadienį rašo, kad būrys įtakingų socialdemokratų turi tiesioginių sąsajų su įstaigomis ir institucijomis, kurias pastaraisiais metais pinigais maitina „Lietuvos geležinkeliai“. Sporto klubai, bažnyčios, sąjungos ir federacijos – vienaip ar kitaip įtakingiems socialdemokratams artimos struktūros gali pasigirti gausia valstybinės geležinkelių bendrovės parama.
15min taip pat paviešino vieno didžiausių „Lietuvos geležinkelių“ vidaus sandorių – lokomotyvų TEM TMH pirkimą. Paaiškėjo, kad didžioji dalis pinigų už šiuos lokomotyvus palieka jų tiekimui oficialiai samdomą dukterinę įmonę ir be jokių konkursų iškeliauja į dvejopos reputacijos Rusijos koncerną „Transmašholding“.