„Super Garden“ pasirašė sutartį su Europos kosmoso agentūra: aiškėja, kuo ypatingi bus kosminiai užkandžiai

Šią savaitę oficialiai pasirašyta sutartis tarp Europos kosmoso agentūros (EKA) ir šaltyje džiovintą maistą kuriančio lietuvių prekės ženklo „Super Garden“ dėl Europos astronautų užkandžių receptų kūrimo. Tai – didelis pasiekimas ne tik lietuviškam verslui, bet ir visai Europos kosmoso industrijai, nes iki šiol visas šaltyje džiovintas maistas mūsų žemyno astronautams buvo tiekiamas tik iš JAV, rašoma „Super Garden“ pranešime spaudai.
Bruce'as McCandlessas atvirame kosmose su pilotuojamu manevravimo įrenginiu. 1984 m. vasario 7 d.
Bruce'as McCandlessas atvirame kosmose su pilotuojamu manevravimo įrenginiu. 1984 m. vasario 7 d. / NASA nuotr.

„Super Garden“ ir prekės ženklą valdančios bendrovės „Geld Baltic“ įkūrėjos Lauros Kaziukonienės teigimu, į kosmosą jau neužilgo gali iškeliauti ir tokie iš pirmo žvilgsnio ten neįsivaizduojami produktai kaip lietuviškos morkos ar burokėliai.

„Šviežia, visas skonines ir maistines savybes išsaugojusi morka, tarsi ką tik išrauta lysvėje – skamba labai paprastai ir savaime suprantamai, tiesa? Taip yra žemėje, tačiau tikrai ne Tarptautinėje kosminėje stotyje. Mūsų tikslas – šias žemiškas, įprastas ir astronautų itin pasiilgtas patirtis perkelti į kosmosą. Džiovinimas šaltyje ir inovatyvūs baltymai leidžia tai padaryti. Pakeisime tik maisto formą: morkos, burokėliai, netirpstantys ledai ar net ištisi patiekalai į kosmosą keliaus kubelių pavidalu“, – sako L.Kaziukonienė.

Bendrovės nuotr./Laura Kaziukonienė
Bendrovės nuotr./Laura Kaziukonienė

Sutarties pasirašymas reiškia, kad oficialiai pradedami astronautams skirtų šaltyje džiovintų užkandžių receptūros kūrimo darbai. Prieš akis – ilgas paieškų, tyrinėjimų, eksperimentų ir bandymų procesas.

„Inovatyvūs baltymų šaltiniai yra viena iš svarbiausių šio projekto dalių. Kartu su mokslininkais aktyviai ieškome naujų sprendimų, kuriuos galėtume pritaikyti šiame procese.

Maisto mokslas šioje temoje jau yra labai pažengęs, kalbame apie tokius baltymų šaltinius, kaip, pavyzdžiui, mikroorganizmai, paverčiantys anglies dioksidą ir vandenilį į baltymus. Ši technologija yra ekologiška ir itin tinkama kosminėms misijoms, kur būtina taupyti vietą ir išteklius. Baltymus jau išmokome gaminti net iš oro ar jūros dumblių. Sprendimų, leidžiančių kurti ateities maistą, gausu ir labai džiugu, kad turime galimybę juos pritaikyti čia, Lietuvoje“, – teigia „Super Garden“ įkūrėja.

Astronautams skirtų šaltyje džiovintų užkandžių receptūras, kaip ir kitus savo produktus, „Super Garden“ kuria bendradarbiaudama su biotechnologijų mokslininko dr. Jono Damašiau vadovaujama bendrove „Biordico“, šiam projektui „Super Garden“ pasitelkė ir Prancūzijos Nacionalinį kosmoso studijų centrą.

„Kosmoso misijose maistas yra neatsiejama tiek fizinio, tiek emocinio astronautų išgyvenimo dalis, todėl jo parinkimas ir paruošimas yra atidžiai planuojami. Astronautams būtina palaikyti tinkamą mitybą, nes ilgalaikės misijos, ypač TKS, gali paveikti kaulų tankį, raumenų masę ir imuninę sistemą. Kadangi mikrogravitacijoje kūnas kitaip reaguoja į maistines medžiagas, astronautai turi gauti subalansuotą maistą.

Maistas taip pat svarbus dėl psichologinės gerovės. Kosminės misijos trunka ištisus mėnesius, žmonės būna toli nuo namų ir artimųjų ilgą laiką, todėl maistas gali padėti jaustis labiau susijusiems su Žeme. Tradiciniai ar mėgstami patiekalai prisideda prie moralės palaikymo. Sociologiniuose tyrimuose, atliktuose ilgalaikėse misijose Marse, taip pat nustatyta, kad dažniausiai astronautų vartojamos sąvokos yra „vanduo“ ir „maistas“. Tad akivaizdu, kad jis atlieka itin svarbų vaidmenį kosminėje kasdienybėje“, – sako dr. J.Damašius.

„Šis „Super Garden“ ir Europos kosmoso agentūros bendradarbiavimas yra puikus įrodymas, kad kosmoso sektorius nėra tik apie palydovus, raketas, erdvėlaivius ar planetas. Kosmoso inovacijų ir technologijų spektras yra labai platus, šiuo atveju apimantis ir, atrodytų, labai bazinį dalyką – maistą, kuris kosmose turi būti ne tik kokybiškas bei pilnavertiškas, tačiau ir kompaktiškas siekiant efektyvaus jo transportavimo.

Tikiu, kad „Super Garden“ susidoros su visais iššūkiais ir įgyvendins visus jiems keliamus tikslus projekte. Taip pat tikiuosi, kad šis kontraktas atvers naujus horizontus ne tik „Super Garden“, tačiau privers „kilstelėti antakį“ ir kitas Lietuvoje veikiančias įmones, kurioms galbūt atrodo kad su kosmosu neturi nieko bendro, tačiau realybėje jų kuriami sprendimai bei inovacijos gali būti pritaikomos ir kosmoso sektoriuje“, – sako Eigirdas Sarkanas, Inovacijų agentūros Space Hub LT ekspertas.

Skonis turi priminti namus

L.Kaziukonienės teigimu, į kosmosą siunčiamam maistui keliami itin aukšti reikalavimai: jis turi būti lengvas, ilgai išlaikantis maistinę vertę, pritaikytas ekstremalioms kosmoso sąlygoms, tokioms kaip didelės temperatūros ir slėgio svyravimai. Tačiau „Super Garden“ komanda siekia ne tik technologinių aukštumų – svarbu, kad astronautai galėtų mėgautis maistu, primenančiu jiems gimtąsias virtuves.

„Užkandžius sieksime pritaikyti prie astronautams įprastų, gimtinę primenančių skonių, individualizuoti“ – teigia „Super Garden“ įkūrėja.

Funkcinius užkandžius kuria ir kariams

Itin platų šaltyje džiovinto maisto asortimentą turintis lietuviškas prekės ženklas inovatyvius užkandžius kuria ne tik astronautams – įmonės komanda aktyviai dirba tobulindama funkcinį maistą, galintį padėti išsaugoti energiją, motyvaciją ir ištvermę karo lauke.

„Bendraujame ir bendradarbiaujame su gynybos pramone, NATO struktūromis ir įvairių Europos bei JAV šalių gynybos ekspertais, analizuodami esamą situaciją ir poreikį efektyviems, skaniems, sveikiems ir karių moralę pakelti galintiems padėti funkciniams užkandžiams.

Šia kryptimi jau esame nemažai pažengę: sukūrėme užkandžius, kurie padeda išlaikyti pilnavertę mitybą, yra visiškai pritaikyti kovos lauko sąlygoms ir atlieka labai aiškias funkcijas“, – sako L.Kaziukonienė.

Verslo idėja gimė prie pusryčių stalo

Ką tik aštuntąjį gimtadienį atšventęs prekės ženklas „Super Garden“ – L.Kaziukonienės įkurtas verslas. Moteris pasakoja, kad idėja jam gimė buityje, prie pusryčių stalo.

„Vaikai vis išvalgydavo dribsniuose esančius džiovintus vaisius ir likdavo vien avižos. Norėjau nupirkti vaisių papildomai, bet pastebėjau, kad tokių parduotuvėse – tiesiog nėra. Tad ir nusprendėme jų pasiūlyti: sveikas, skanus ir vaikams akivaizdžiai patinkantis užkandis“, – sako verslininkė.

L.Kaziukonienė rinkoje išsiskiria šaltyje džiovinamų produktų įvairove. Įprasta matyti šaltyje džiovintus vaisius ir uogas, tačiau „Super Garden“ kataloge: ir daržovės, sūriai, ledai, saldainiai, zefyrai, guminukai, prieskoniai, arbatos, įvairūs užkandžiai, granola, glotnučiai, pieno kokteiliai ir daugybė kitų produktų.

Ambicija – pasaulinė rinka

„Super Garden“ savo produkcija prekiauja 40-yje valstybių, ją galima rasti ne tik didžiausiose internetinėse prekybos platformose, bet ir tokiose išskirtinėse vietose kaip „California Science Center“, aukščiausiame pasaulio pastate Burj Khalifa Dubajuje, įvairių šalių prekybos centruose ir kitur.

„Mūsų užkandžius rasti galima nuo Japonijos iki JAV, nuo JAE iki Pietų Afrikos Respublikos. Bet potencialo augimui vis dar turime daug“, – sako L.Kaziukonienė.

„Super Garden“ sutartis su Europos kosmoso agentūra – 12 mėnesių, per tiek laiko L.Kaziukonienės komanda turės išvystyti naują užkandžių Europos astronautams koncepciją.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų