Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Tabako giganto darbo Afrikoje užkulisiai: grynųjų upės ir nuomojamas kalašnikovas

„British American Tobacco“ (BAT) skatino savo rūkalų pardavimą kai kuriose labai pažeidžiamose, karo nuniokotose Afrikos ir Vidurio Rytų valstybėse, rašo „The Guardian“.
„British American Tobacco“
„British American Tobacco“ / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.
Temos: 2 Cigaretės Tabakas

Tuo metu, kai miestus niokojo karas, žuvo civiliai, BAT naudojosi proga auginti savo rinkas. Dokumentai rodo, kad prekybininkams Somalyje buvo perduotos dėžės cigarečių, paslėptos juoduose maišuose. Tai buvo daroma, kai islamistinė šalies grupuotė „Al-Shabaab“ 2008-2009 metais uždraudė tabako pardavimus ir grasino griežtomis bausmėmis pagal šariato įstatymą.

Dokumentai taip pat liudija, kad BAT rengėsi pradėti prekybą Pietų Sudane likus dviem dienoms iki šalies nepriklausomybės paskelbimo po ilgai trukusio pilietinio karo, dėl kurio namų neteko apie 4 mln. žmonių.

Dokumentuose pasakojama apie vieną niekur žemėlapiuose nesantį Demokratinės Kongo Respublikos miestą, kurį sukūrė BAT, siekdama ten gaminti ir apdirbti tabaką. Teigiama, kad ten milijonai dolerių buvo slapta už darbą mokami ūkininkams ir personalui.

Dokumentus leidiniui parodė BAT Afrikoje 13 metų dirbęs Paulas Hopkinsas. Iš įmonės jis pasitraukė 2015 metų gruodį, bandė bylinėtis, tačiau nesėkmingai, mat įmonės padalinys, kuriame vyras dirbo, jau veikė pagal Kenijos, o ne Didžiosios Britanijos, įstatymus.

BAT šiuo metu ieško finansavimo, norėdama baigti „Reynolds American“ įsigijimą. Tokiu atveju ji taps didžiausia tabako kompanija pasaulyje.

P.Hopkinsas pasakojo, kad BAT domino jautrios zonos, nepaisant praktinių sunkumų ir pavojų, susijusių su cigarečių gabenimu ir pinigų perdavimu.

„Jeigu neturi vyriausybės, niekas nesuka galvos apie įspėjimus dėl sveikatos ir informacijos apie nikotiną“, – jis sakė „The Guardian“

Leidiniui paklausus, ar įmonė vengė vietos muito mokesčių ir mokėjo grynaisiais vietos pareigūnams, ypač Kongo Demokratinėje Respublikoje, BAT tikino, kad laikosi visų galiojančių įstatymų ir taisyklių visose 200 valstybių, kuriose veikia, ir kad iš anksto mokėjo akcizo mokestį Kongo Demokratinei Respublikai.

P.Hopkinsas, buvęs Airijos kariuomenės karys, sakė, kad jam kelis kartus reikėjo vežti milijonus dolerių grynaisiais į Kongo Demokratinę Respubliką. Pinigai esą buvo skirti miestui Auzi, kurio nerasite jokiuose žemėlapiuose.

Miestą dar šeštajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje sukūrė BAT. Mieste buvo pastatyta ir bažnyčia bei mokykla. Miestą prižiūrėjo BAT dukterinė bendrovė „BAT Leaf“. Į Kongo Demokratinę Respubliką pinigai buvo vežami sumokėti už tabako lapus, kurie būdavo rūšiuojami Auzi, tačiau gamybai vežami per Ugandą į Keniją.

Jis turi nuotrauką, kurioje užfiksuota apie 2,5 mln. dolerių grynųjų, kuriuos vyras paėmė Kampaloje (Ugandoje), sėdo į lėktuvą ir buvo nuskraidintas į Arua, kur BAT samdoma apsaugos įmonė jam davė ginklą. Būdamas jau kitoje Kongo sienos pusėje, kaip pasakojo vyras, jis kelioms dienoms išsinuomojo AK47.

Tačiau geriausia apsauga, kaip pasakojo buvęs BAT darbuotojas, buvo daugiau nei 40 tūkst. ūkininkų Rytų Konge, kurie nenorėjo, kad jį pačiuptų sukilėliai, mat jis gabeno jų pinigus.

P.Hopkinsas pasakojo, kad pinigus maskavo – jie buvo paslėpti pakuotėse, ant kurių parašyta, neva ten yra BAT kepurės ir tušinukai.

Somalyje BAT ruošėsi prekiauti rūkalais nepaisant to, kad fundamentalistinė „Al-Shabaab“ buvo pasiruošusi bausti visus, kurie prekiavo tabaku, pagal Šariatą.

2011 metų BAT prezentacijoje teigiama, kad Somalyje cigaretės yra juodosios rinkos prekė. Ten taip pat yra nuotrauka, kaip BAT prekių ženklų „Sportsman“ ir „Royals“ prekės yra supakuotos į neaiškius maišelius ir tiekiamos prekybai.

Somalyje, buvusio BAT darbuotojo teigimu, bendrovė veikė pelningai, mat vietos gyventojams patinka labiau brangūs prekės ženklai.

„Visa marketingo skyriaus strategija yra pripratinti žmones prie pigių cigarečių, tokių kaip „Sportsman“ ir pamažu pastūmėti juos pereiti prie labiau pelningos produkcijos, pavyzdžiui, „Dunhill“. Eini į rinką su kokybės už pinigus prekės ženklu, kurį sau leisti gali ir skurdžiai“, – pasakojo vyras.

Tokia buvo strategija ir Pietų Sudanui – naujai valstybei, susikūrusiai po daugybės metų karo, kuris be namų paliko milijonus žmonių. Likus dviem dienoms iki Pietų Sudano nepriklausomybės paskelbimo 2011 metais, BAT paskelbė apie savo planus ten pardavinėti pigiausių prekės ženklų gaminius.

Itin kruopščiai veiklos planus BAT dėliojo ir Vidurio Rytų rinkose, kurios yra apibūdinamos kaip labai jautrios. Tai valstybės, kurios vis dar bando atsigauti po karų, arba vis dar yra karinių konfliktų įkarštyje, kaip kad Sirija.

„BAT kiekvienas žmogus yra potencialus rūkalius, ir kiekviena šalis turi potencialą. O ypač jautrios valstybės, kur negalioja įprastos taisyklės, kur galima išvengti mokesčių, kur cigaretėmis vis dar galima prekiauti pelningai. Kitaip tariant, kol galima uždirbti pinigus, tinka viskas“, – sakė sveikatos profesorė Anna Gilmore.

„The Guardian“ žurnalistai kreipėsi į BAT, klausdami, ar įmonė skatino savo produkcijos pardavimus karo nuniokotose, jautriose zonose, ir ar tai padėjo jiems išvengti įspėjimų apie produkcijos žalą sveikatai ir nikotino kiekį sudėtyje.

BAT atstovas viešame pareiškime rašė: „Mes turime griežtus marketingo principus visoje kompanijoje, ir užtikriname, kad mūsų produktai yra platinami atsakingai, o taip pat laikomasi visų įstatymų ir taisyklių visose 200 valstybių, kur mes dirbame.“

Pranešime taip pat pabrėžiama, kad įmonė laikosi visų Kongo Demokratinės Respublikos, kurioje dirba nuo 2007 metų, įstatymų, įskaitant ir informaciją apie poveikį sveikatai.

O tose valstybėse, kur tabako rinka nėra reguliuojama, bendrovė neva savanoriškai prideda informaciją apie poveikį sveikatai.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?